1. prosince 2017 6:18 Lidovky.cz > Zprávy > Dobrá chuť

Česká rodina vyhodí přes tunu odpadků ročně, říká zakladatel ‚bezobalové‘ iniciativy

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 8Diskuse
Petr Hanzel | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Petr Hanzel | foto: Nikola Bruncová

Velké sklenice plné čočky, fazolí, mouky, ale i ořechů. Nově také drogistický sortiment. V Praze funguje od října již druhý „bezobalový“ obchod. Zboží zde není v plastových obaleh, ale váží se. Bez obalu. Ten si musíte donést sami, nebo si v prodejně koupit papírový či látkový sáček. „má trojnásobnou rozlohu, nabízí možnost samoobsluhy a širší sortiment, včetně čerstvých potravin, pečiva, ovoce, zeleniny, drogerie a kosmetiky. Seženete tu takřka vše potřebné na jednom místě. Zatím máme v sortimentu přes 500 položek,“ říká zakladatel iniciativy Bez obalu Petr Hanzel.

Lidovky.cz: Proč jste se rozhodli otevřít druhou bezobalovou prodejnu v Praze?
Kvůli narůstajícímu zájmu zákazníků i množství sortimentu nám již kapacitně přestala stačit první prodejna o rozloze 45 m², kterou najdete na Vinohradech. Druhá prodejna u Hradčanské má trojnásobnou rozlohu, nabízí možnost samoobsluhy a širší sortiment, včetně čerstvých potravin, pečiva, ovoce, zeleniny, drogerie a kosmetiky. Seženete tu takřka vše potřebné na jednom místě. Zatím máme v sortimentu přes 500 položek, ale hodláme jej rozšířit až na 1000 položek a kromě potravin v nejvyšší kvalitě (bio, fair trade, apod.) nabídnout i cenově dostupnější alternativy v konvenční kvalitě.

Prodáváme přírodní kosmetiku a drogerii, u obou pečlivě sledujeme složení - přírodní výtažky, obsah syntetických látek pouze v nejnutnější míře a takové, které neškodí organismu a životnímu prostředí.

Lidovky.cz: Naučili se lidé chodit na nákup s vlastními nádobami.. Nebo využívají spíše vašich služeb a kupují papírové pytlíky?
Zásadní činností, která odlišuje pravé bezobalové obchody od těch, které pouze nabízejí zboží na váhu je právě osvěta zákazníků. Je třeba je k nošení vlastních obalů kontinuálně motivovat – vysvětlovat jim výhody, které jim to přinese – třeba, že z dlouhodobého hlediska tak ušetří nejen přírodu, ale i vlastní peníze, které by jinde nechali za náklady obchodníků spojené s jednorázovými obaly. My toto komunikujeme dlouhodobě již od začátku projektu a pomáhá nám s tím i dobře zvolený, pregnantní a sugestivní název, který sám od sebe připomíná, že do „bezobalu“ musíte s obalem. Většina našich zákazníků si tak na to zvykne rychle a často nás i mile překvapí svou kreativitou pokud jde o jednotlivé obaly či řešení jejich převozu – například v kufru na kolečkách, bez nutnosti tahat těžkou váhu. A nově příchozí nebo ti, kteří sem tam zapomenou si mohou buď pořídit náš plátěný pytlík nebo využít tzv. burzu obalů z druhé ruky. V ní zákazníci nechávají sklenice a nepotřebné dózy zdarma k využití ostatním. Poslední instancí pak jsou případně podpultové papírové pytlíky, které jsou však náležitě zpoplatněné a ziskem z jejich prodeje dotujeme výrobu pytlíků plátěných.

Bezobalu

Bezobalu je nezisková organizace, která v Česku šíří koncept Zero Waste – tedy předcházení vzniku odpadu. Inspiruje veřejnost, aby se zapojila do Zero Waste filosofie – její zástupci komunikují s médii, přednáší na společenských akcích i ve školách. V roce 2016 pod záštitou MŽP uspořádali sérii akcí Bezobalu o Zero Waste a iniciovali vydání knihy Domácnost bez odpadu. Aktuálně vedou osvětovou kampaň cosemistalo.cz v hlavní roli s tzv. člověkem obalovým. 

Lidovky.cz: Nově také budete nabízet zákazníkům drogistický sortiment. Jak vybíráte výrobky, které se objeví u vás na pultech?
Prodáváme přírodní kosmetiku a drogerii, u obou pečlivě sledujeme složení - přírodní výtažky, obsah syntetických látek pouze v nejnutnější míře a takové, které neškodí organismu a životnímu prostředí. Snažíme se podpořit lokální výrobce a samozřejmě je pro nás zásadní dodávání v nebalené podobě. Například krémy z hygienických důvodů na váhu neprodáváme, ale krabičky jsou vratné – výrobce je vydesinfikuje a znovu naplní.

Lidovky.cz: Nová prodejna bude sloužit také jako školící centrum. Koho a v čem chcete školit?
Vzhledem k naší roli průkopníka a výrazné pozornosti médií, které se nám dostává, se na nás od vzniku prvního obchodu v roce 2014 obrací mnoho zájemců, kteří chtějí otevřít vlastní bezobalové obchody ve svých regionech. Aktuálně už jich registrujeme přes dvě stě a každým týdnem přibývají. Přiznáváme, že nás zaskočila míra a nárůst zájmu. Byť jde o příjemné překvapení, uvědomili jsme si, není v našich kapacitách se každému věnovat individuálně, na úkor naší vlastní práce. Nová pobočka se proto stane i školícím střediskem, v kterém jim budeme systematicky předávat své know-how – jak na logistiku, hygienu, dodavatele, business plán, marketing atd. Za poslední rok již několik obchodů po konzultacích s námi vzniklo – například Olomouc bez obalu či Kosí Zob v pražském Slivenci. Letos v létě jsme provedli první, pilotní školení sedmi zájemců, kteří již brzy otevřou své obchody například v Opavě či Jihlavě.

Seženete tu takřka vše potřebné na jednom místě. Zatím máme v sortimentu přes 500 položek
Seženete tu takřka vše potřebné na jednom místě. Zatím máme v sortimentu přes 500 položek

Školení je nejrychlejší metoda škálování konceptu a my jsme šťastní, že se díky němu daří bezodpadový koncept šířit do celé země. Přiblížíme se tak ostatním evropským státům, v nichž každým rokem přibývají desítky Zero Waste obchodů, které mapuje web bepakt.com. Letos jsme na tento projekt získali první grant od Ministerstva životního prostředí a na další rok podáváme žádosti o další dotace, aby byl program školení pro zájemce finančně co nejdostupnější.

Lidovky.cz: Prodejem bezobalového zboží se snižuje i objem odpadků, který člověk vyprodukuje. Víte, kolik odpadků ročně vyhodí průměrná česká rodina?
Podle aktuálních statistik ČSÚ množství komunálního odpadu loni opět meziročně narostlo, tentokrát již na 3,6 milionu tun. Jedna čtyřčlenná rodina ho tak ročně vytvoří v průměru přes 1,3 tuny. Na jednoho člověka to dělá 339 kg ročně, tedy necelý kilogram denně. To je ale věc, kterou si většina z nás v běžném každodenním shonu neuvědomí. Odpad nám při vyprázdnění koše do kontejneru sejde z očí a tím i z mysli. Skutečný objem jeho denní či celoroční produkce si tak málokdo dokáže představit. I proto jsme letos přišli s osvětovou kampaní cosemistalo.cz, v níž hlavní roli hrají tzv. hominidae cuculli, neboli lidé obaloví. Každý z nich je až po hlavu oděn do svého třídenního odpadu, což už je věc, nad kterou se lidé pozastaví a utkví jim v paměti.

  • 8Diskuse


Alena Pecháčková

Autor

Alena Pecháčkováalena.pechackova@lidovky.czČlánky




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz