130 let

Jedna z nejrušnějších tříd v Brně zažije největší opravu ve své historii. Například kanalizace je v podzemí Husovy stále původní, víc než sto let stará. | foto: Tomáš Hájek, Lidové noviny

Brno čeká šok: zavřená Husova

Česko
  •   9:42
BRNO - Podobnou výluku ještě Brno nezažilo. Nejméně na rok se zastaví doprava na podstatné části vnitřního okruhu – na Husově třídě. Změna se dotkne téměř poloviny brněnských tramvají, desetitisíců automobilů a stovek tisíc lidí.
Přesné termíny, kdy se ulice uzavře, zatím úřady nemají. Dopravní podnik však s uzavřením Husovy počítá už pro prázdninové jízdní řády. „Termíny budou záviset na firmě, která zvítězí ve výběrovém řízení,“ řekl LN Ladislav Vyskočil ze společnosti Brněnské komunikace, která bude práce koordinovat.

Husovu kromě výměny tramvajové trati a povrchu čekají kompletní změny inženýrských sítí. Například kanalizace leží až osm metrů pod jejím povrchem. I proto budou práce nesmírně složité. „Detailní plán výluk bude hotový v červnu,“ poznamenal náměstek primátora Martin Ander. Podle něho lze očekávat, že práce potrvají nejpozději do konce roku 2009.

Odborníci odhadují, že například odkloněné trasy tramvají budou Brňany trápit od letošního července až do prázdnin příštího roku. Dopravní experti chtějí výluku organizovat podobně jako při velké dvouměsíční výluce v uzlu Česká – část tramvají bude projíždět centrem Brna přes náměstí Svobody, do horní části Pekařské ulice bude jezdit obousměrná tramvaj, která se tam „otočí“ a sjede zpět na Mendlovo náměstí.

Zadání rekonstrukce Husovy třídy počítá s celým úsekem od ústí Solniční ulice až po Šilingrovo náměstí. „Úprava čeká i horní část Pekařské a krátký úsek Husovy mezi Šilingrovým náměstím a Denisovými sady. Tam se ale budeme snažit délku trvání prací omezit,“ dodal Vyskočil.

Rozsáhlá oprava bude mít zásadní dopad na život města. „Pro automobily budou hned od začátku navrženy objízdné trasy. Zasáhne to především Úvoz, to je nejbližší objízdná trasa pro Husovu,“ poznamenal náměstek Ander. Podle něho ale očekávají, že se do objízdných tras nepřesunou všechna auta. „Doprava je dynamický systém a chodci a řidiči si volí trasy tak, aby se komplikacím vyhnuli i když to bude někdy znamenat větší zajížďku,“ tvrdí Ander. Naznačil, že by část lidí mohla začít častěji používat veřejnou dopravu.

Obtížnější situaci budou mít lidé a instituce působící v okolí Husovy, ale například i na Pellicově, která je jednosměrná právě z Husovy. Celkově jde o tisíce lidí a desítky firem. „Bude to zátěž pro celé Brno, ale pro nás to bude znamenat skutečně obrovské komplikace,“ prohlásil včera ředitel hotelu Internacional Radim Bartoněk. „Samozřejmě, že se budeme pokoušet hledat všechny možné alternativy řešení tak, aby naši hosté pocítili co nejmenší zátěž.“ Například parkoviště před hotelem ale bude zčásti nepřístupné.

Cena rekonstrukce Husovy ulice zatím není jasná, bude záviset na výsledku soutěže. Odhady mluví až o čtvrtmiliardě korun. Za ty vzniknou kromě sítí také nové chodníky, tramvajové zastávky dostanou takovou podobu, aby lidé šli po jedné úrovni z chodníku až ke schůdkům do vozu.
Autoři: Miloš Šenkýř, Jiřina Veselá