PRAHA Cestovní kanceláře v letošním roce očekávají ještě horší sezonu, než jakou zažily vloni. Utvrzují je v tom špatné prodeje zájezdů v předstihu na letošní léto. Proti loňsku si touroperátoři často pohoršili, v lepším případě zůstali na srovnatelné úrovni. Vyplývá to z vyjádření cestovních kanceláří.
„Prodej zájezdů na první moment jde letos podstatně hůře než vloni touto dobou. Zatím zaznamenáváme pokles, a to asi 15 procent,“ přiznal například Daniel Plovajko, tiskový mluvčí cestovní kanceláře Fischer. Plovajko současně přiznává, že CK Fischer pro celý letošní rok počítá s poklesem prodejů mezi sedmi až deseti procenty. Last minute bude letos slabší Domácnosti podle něj v letošním roce daleko více vyčkávají s nákupem zájezdů, než tomu bylo vloni. Plovajko ale upozorňuje, že na rozdíl od loňského roku nelze letos očekávat bohatou nabídku zájezdů typu last minute. „Zájezdů typu last minute bude v letošním roce nesrovnatelně méně. Cestovní kanceláře budou nuceny celkově redukovat svoji nabídku, proto poklesne i rozsah zájezdů na poslední chvíli,“ vysvětlil Plovajko.
O mnoho lépe na tom není ani další význačná cestovní kancelář – Čedok. „V prodejích na první moment jsme zatím přibližně na loňské úrovni. Jsou ale destinace, o které letos opravdu není velký zájem a dříve tomu tak nebylo. Příkladem může být Řecko,“ uvedl také Tomáš Brejcha, tiskový mluvčí cestovní kanceláře Čedok.
Zájem o tuto destinaci podle něj poklesl přibližně o deset procent. Naproti tomu podle Brejchy lidé více poptávají dovolenou v Bulharsku či Turecku. I Brejcha připustil, že podobně jako vloni i letos lidé zvolili vyčkávací taktiku a do nákupů letních zájezdů v předstihu se tolik nehrnou.
Stejně na věc nahlíží také Tomio Okamura, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCK). „Vyčkávací taktika lidí při pořizování letních dovolených je patrná i v letošním roce. Domácnosti se stále obávají, že se jim může zhoršit finanční situace, například z důvodů ztráty zaměstnání. S nákupem dovolených v předstihu tak nespěchají,“ uvedl Okamura.
Přitom až do roku 2008 každoročně přibývalo klientů, kteří si zájezdy pořizovali již v předstihu (na první moment). Obrat přišel vloni a to kvůli krizi. Ta se podepsala i na výsledcích za celý rok 2009.
Podle údajů AČCK se vloni v České republice prodalo celkově přibližně 1,95 milionu zájezdů za zhruba 12 miliard korun. To proti roku 2008 znamenalo meziroční pokles zhruba o 15 procent v počtu zájezdů. Tržby vloni meziročně spadly dokonce o 20 procent. V případě letošního roku se očekává, že v nejlepším případě prodeje skončí na srovnatelné úrovni jako vloni.
Podobně jako vloni i letos lidé na léto poptávají spíše kratší pobyty. „Zatímco dříve Češi hojněji nakupovali pobyty v délce 11 až 12 nocí, nyní vítězí dovolené jen na zhruba osm nocí,“ uvedl Brejcha.
***
Cestovní ruch
Nejoblíbenější destinace pro letní
dovolenou u Čechů
(přibližný počet českých turistů za loňský rok, v tisících)
Chorvatsko
Slovensko
Itálie
Řecko 2
Rakousko 2
Egypt 21
1 Velká Británie
155 Španělsko
15 Francie
15 Bulharsko
125 Turecko
12 Maďarsko
11 Tunisko
15 Německo
Přibližně polovina Čechů svoji zahraniční dovolenou stráví v jedné ze čtyřech hlavních destinací: v Chorvatsku, na Slovensku, v Itálii nebo v Řecku. Za loňský rok Češi realizovali necelých pět milionů zahraničních zájezdů. Přes cestovní kanceláře bylo prodáno asi 1,95 milionu zájezdů v hodnotě 12miliard korun. To znamená proti roku 2008 pokles v počtu zájezdů ve výši 15 procent. V tržbách činí pokles 20 procent. V letošním roce se situace v prodejích zájezdů na léto rýsuje podobně jako vloni. Domácnosti opět jako v loňském roce v případě leteckých zájezdů vyčkávají a v daleko větší míře než dříve spoléhají letos na nabídky zájezdů last minute.
Zdroj: AČCKA