130 let

České divadlo opět zaujalo Skoty

Česko

Na letošním divadelním festivalu Fringe v Edinburghu se prosadilo i několik českých souborů – Skutr, Adriatic, DOT 504 a další.

Jejich představení jsou součástí první oficiální České sezony této přehlídky.

PRAHA/EDINBURGH - Přes den rozdávání letáků a propagace představení na ulici High Street, večer vystoupení. Takový je třítýdenní program českých umělců na divadelním festivalu Fringe, který je největší akcí svého druhu na světě. „Za celou dobu máme jen tři dny volna, jinak vystupujeme denně. Už máme v pohotovosti všechny ortézy a bandáže, ten zápřah je cítit,“ tvrdí Michaela Ottová ze skupiny DOT 504, která společně se soubory Skutr, Teatr Novogo Fronta, Adriatic a divadla Neslyšim zastupuje na Fringe první oficiální Českou sezonu.

Fringe je pro soubory drahá záležitost Londýnské České centrum sezonu připravovalo dva roky. Umělcům na pobyt přispěl i pražský magistrát a ministerstvo kultury. „Soubory jsme vybírali ve spolupráci s Divadelním ústavem a musely splnit řadu podmínek. Především musí být produkce srozumitelné i pro zahraniční diváky. Jako nejtěžší se ale ukázalo najít soubory, které mají ambici uspět na mezinárodním trhu,“ tvrdí Ladislav Pflimpfl, ředitel Českého centra v Londýně. Právě možnost získat kontrakty do zahraničí je hlavním cílem účasti na Fringe. Na představení se kromě kritiků chodí dívat i zahraniční promotéři a umělce oslovují s nabídkami. Právě to je i jediná návratná investice. Účast na Fringe je totiž velmi drahá. Soubory si musí platit pronájem sálů i pódií na ulici High Street, kde si představení propagují, a nemálo peněz stojí i přihláška. I když souborům pomáhají výše zmíněné organizace, značná část nákladů jde z jejich kapsy. „Musíme si hradit asi polovinu pobytu sami. Jedinou návratnou částkou jsou příjmy z lístků, ale nepočítáme, že nám to vůbec pokryje náklady na pobyt,“ tvrdí Jiří Sulženko, manažer Skutru, který si sem přijel otestovat, jak obstojí v mezinárodní konkurenci. Zatím se této nyní již samostatné desetičlenné skupině, která převzala název podle režijního tandemu KukučkaTrpišovský, daří ve Skotsku dobře a dostala se do širší nominace na ceny, které se budou vyhlašovat na závěr festivalu. Mezi nejúspěšnější z letošní české sezony ale patří soubor Adriatic s představením Polaris o dobytí severního pólu. Duo mimů se může pochlubit kladnou recenzí v The Guardian a má často vyprodáno. „Už se nám rýsují nabídky na zahraniční kontrakty. Nechci nic zakřiknout, ale máme slíbených už pět akcí,“ tvrdí jeden z herců Jan Beneš McGadie. Podobně vysoce hodnocena je i skupina DOT 504. Její inscenace o sexuální závislosti se líbí nejen kritikům, ale i divákům. „Dostali jsme nabídku na turné po Británii,“ říká Michaela Ottová.

„České soubory přivážejí na Fringe jiný pohled na umění, Jsou originální a dokážou zajímavě balancovat na hranici mezi komedií a tragédií,“ chválí českou výpravu ředitel jednoho z edinburských divadel James Mackenzie. S průběhem české sezony je spokojený i ředitel Fringe Jon Morgan. Podle něj jsou české soubory hvězdami festivalu. „Je tu obrovská konkurence, 2000 představení ze 47 zemí světa. Češi mají stále vyprodáno a ty nejlepší kritiky. Je to neuvěřitelné, jak se líbí,“ tvrdí.

Naše divadlo bylo úspěšné i v minulých ročnících Fringe. Před dvěma lety posbíral soubor Farma v jeskyni hned čtyři festivalové ceny. Úspěchy má na Fringe i Teatr Novogo Fronta, který tu letos hraje potřetí a v roce 2004 získal jednu z hlavních cen The Scotsman Fringe First.

O autorovi| (od zpravodajky LN ve Skotsku)

Autor: