• Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Číňany omrzelo značkové zboží

Česko

PEKING Číňané už nejsou po zahraničních značkách tak dychtiví, jako byli ještě nedávno. Ukazuje to vývoj na tamním spotřebitelském trhu, kde je patrné, že v některých kategoriích dávají přednost kvalitní domácí produkci. Všímá si toho britský list Financial Times (FT). Například německý výrobce sportovních doplňků a oblečení Adidas podle všeho přišel o druhou pozici na čínském trhu a na jeho místo se dostala čínská volnočasová společnost Li Ning.

Jedno čínské přísloví říká, že cizí kněz káže vždycky lépe. Před pár dny ale toto přísloví použil jeden zákazník v jednom obchodě v Šanghaji. Obchod patřil právě zmíněné společnosti Adidas. Tím řekl jednoduchý recept, který zahraniční firmy v Číně už léta se ziskem využívají: právě slovo cizí totiž bylo zárukou úspěchu. Pro většinu lidí bylo totiž slovo cizí synonymem ke slovu lepší.

Když přijde na sportovní obuv, pak se vždy předpokládalo, že Adidas je lepší než boty domácího výrobce, zmíněné společnosti Li Ning.

Té dal název čínský olympionik stejného jména, který mimo jiné zažehl pochodeň na olympijských hrách v Pekingu v roce 2008. Firma Li Ning ale teď soupeří o druhou příčku právě s Adidasem, a pokud není druhá, je to „o prsa“, píší FT.

Právě na úspěchu čínského výrobce sportovní obuvi Li Ning britský list ukazuje, že Čína teď patrně zažívá historický okamžik: začíná mnohem více inovovat a prosazovat vlastní značky a už se o ní nedá tvrdit, že je to pouze výrobce levného zboží s pochybnou pověstí a nevalné kvality.

FT ale přiznávají, že přehnaný optimismus není namístě. I když Čína umí vyrábět i kvalitní a moderní výrobky, zatím se nedá jednoznačně tvrdit, že čínské firmy jsou schopny bez problémů konkurovat velkým nadnárodním koncernům.

Čínským firmám totiž někdy nedochází to podstatné: pokud chtějí uspět, třeba ve zmíněné výrobě sportovní obuvi, je třeba mít dobrý marketing i kvalitní návrháře.

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás