Velkou roli v nákupním rozhodování hrají ale také doplňková kritéria, jako je například nabídka prodávaného zboží, která je důležitá pro 44 procent Čechů. Blízkost prodejny je pak důležitá pro 35 procent zákazníků. Zhruba pětina Čechů za důležité považuje i zákaznické výhody, jako jsou dárkové poukazy, slevové kupony a výhodné slevy. „Nejsou sice hlavním důvodem, ale jistou přitažlivost mají,“ podotkl Václav Horák, generální ředitel společnosti Cetelem.
Hypermarkety, supermarkety, diskontní obchody i alternativní prodejci podle Horáka nyní musejí změnit svůj dosavadní přístup k podnikání a hledat úsporná řešení prodejen, omezit zbytečný nadstandard a snížit veškeré náklady. „Nejde jen o ústupky na straně marketů, i spotřebitelé jsou ochotni učinit řadu ústupků, pokud díky nim získají nižší ceny. Podmínkou však je stávající kvalita,“ uvedl Horák.
Pokud by se snížila cena zboží, 80 procentům českých domácností by nevadilo úspornější balení výrobku a jeho vystavení v regálu. Češi by také jako jedni z mála evropských zemí uvítali, kdyby pokladní nahradily automaty.
Bez prodavačů či pokladních by se obešlo 51 procent Čechů, avšak pouze za předpokladu, že by se toto opatření promítlo do cen.