Systém začal mít problémy v úterý kolem 10:15, v 10:50 správce Chytré karantény uvedl, že se jej podařilo opravit a lékaři i hygienici mohou zase vydávat eŽádanky bez problémů.
eŽádanky. Systém se podařilo opravit. Lékaři i hygienici mohou zase vydávat eŽádanky bez problémů.
— Chytrá karanténa (@ChytraKarantena) September 22, 2020
Lékař či hygienici musí žádat o test na covid-19 prostřednictvím elektronické žádanky. V ní jsou zaneseny základní údaje a kontakty na testovaného, které se pak dál přenáší do systému, jenž sleduje pohyb vzorku z odběrového místa přes laboratoř až po výsledek testu. V něm také hygiena vidí, jestli má člověk izolaci nebo karanténu, případně kdy musí na další test.
Jak to je s ‚covidími‘ neschopenkami od praktiků? Jejich šéf vysvětluje, proč pacienty neposílají do karantény |
Na odběrovém místě se ze seznamu žádanek, pokud systém funguje, ověří, jestli má příchozí nárok na test hrazený z veřejného zdravotního pojištění, tedy ji na něj poslala hygiena nebo praktický lékař. Ostatní si musí test zaplatit.
Problémy zaznamenal systém eŽádanek už minulý pátek, a nemohl kvůli tomu žádanky vydávat. Tehdejší ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (za ANO) krátce poté uvedl, že není jisté, jestli šlo o chybu, nebo kybernetický útok. „Bohužel nemůžeme vyloučit ani tu druhou variantu,“ řekl Vojtěch.