• Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Fabia „zruší“ volné pátky ve Škodě

Česko

Škoda Auto má více zakázek. Obnoví proto po třech měsících páteční výrobu svých nejmenších modelů Fabia.

PRAHA Dělníci mladoboleslavské automobilky, kteří po tři měsíce nemuseli chodit v pátek do práce, teď budou muset poslední pracovní den v týdnu nastoupit k pásům.

Škoda Auto totiž od dubna obnoví páteční výrobu fabií. Od počátku roku firma vyráběla svůj nejmenší model pouze čtyři dny v týdnu.

Noční směny však stále zůstanou zrušeny, řekl k tomu mluvčí firmy Jaroslav Černý. „S tímto postupem jsme počítali již na začátku roku, zrušení páteční výroby fabií bylo od počátku plánováno jen na tři měsíce,“ podotkl mluvčí. Pro firmu se navíc zatím příznivě vyvíjí letošní rok ve srovnání s loňskem, za první dva měsíce zvýšila prodej o 33 procent na 106 025 vozů. Loni propadl automobilce zisk o 68 procent na 3,46 miliardy korun.

Předseda představenstva Reinhard Jung ve světle lepších letošních čísel oznámil, že by automobilka mohla dosáhnout prodejního rekordu. Další opatření ve firmě se však podle Černého nemění, vyrábět se tak bude nadále ve dvousměnném provozu, zachovány zůstanou i některé přesuny zaměstnanců z méně vytížených pracovišť.

Jak zjistila MF DNES, někteří zaměstnanci den volna navíc sice vítali, naproti tomu jim prý přibyla práce během zbytku pracovního týdne. „Někdy slýchávám názory: Oni se mají, nemusí v pátek pracovat. Jenomže už málokdo si uvědomí, že nám přibyla fyzická práce během pracovních dnů,“ řekl listu jeden z dělníků Škody Auto.

V souvislosti s omezením výroby zavedla letos Škoda Auto tzv. flexikonta. Dělníci, kteří měli v pátek volno, si na ně zapisovali „minusové“ dny. Nebyli tak kráceni na mzdách, ale museli být připraveni minusové dny napracovat v případě vyšší produkce. Zatím platí používání flexikont v automobilce do konce roku.

Nyní ve firmě probíhá kolektivní vyjednávání o výši mezd, dohoda však zřejmě hned tak nepadne. Návrhy firmy na minimální zvýšení tarifu odbory odmítají. Škodě tak hrozí stávka.

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás