130 let

Jak dráhy umí tlačit na pilu

Česko

BRNĚNSKÝ ÚHEL POHLEDU

Nebude to úplně brněnský pohled, nebo alespoň ne zcela. Významně ho poznamená perspektiva z Veselí nad Moravou, odkud skoro každý den jedu vlakem do Brna do práce.

Jako každoročně od konce roku 2004, tak i letos je těžká řeč s Českými drahami ohledně dohody o výši částky, kterou má Jihomoravský kraj zaplatit za fungování zastaralého parku lokomotiv a vagonů. Ty, zpravidla přes zimu nevytopené, vozí obyvatele Jihomoravského kraje. Tedy když jedou, nedorazí-li místo nich autobusy v důsledku výluk.

Před čtyřmi lety jsme začali veřejnou dopravu integrovat. Za páteř systému jsme zvolili železnici, protože má mimo jiné potenciál odlehčit přeplněným silnicím. Rok od roku se nám potvrzuje, že to bylo správné rozhodnutí, cestujících přibývá, ačkoli někteří přišli o přímé spojení a jsou nuceni přestupovat.

Daří se získávat prostředky z Evropské unie a postupně budovat přestupní terminály.

Přibývá možností k cestování, i první vlaštovka v podobě tří nových souprav Regionova v roce 2007 přilétla. České dráhy inkasují rostoucí příjmy z jízdného, průměrný roční přírůstek osciluje kolem 25 milionů korun.

Jednání o smlouvě na rok 2008 se koncem loňského roku rozběhla, připravujeme náš návrh smlouvy, abychom ho, propracovaný, smluvnímu partnerovi předali jako obyčejně, když tu překvapení. Výhrůžný dopis. Chcete o pět procent více spojů než loni? Zaplaťte o sedmnáct procent víc než loni. A nenajdete-li těch 78 milionů do šesti dnů, od 3. března vlaky na šesti regionálních tratích stojí. Tečka, vlastně vykřičník.

Rostou neprůhledné „režijní položky" Důvodem jsou, jak se dozvídáme, například rostoucí ceny nafty. Nevadí, že v detailních položkách v podkladech od Českých drah tyto náklady na některých tratích ve skutečnosti klesají. Zato rostou neprůhledné „režijní položky“. Občas se mi zdá, že hospodaření Českých drah nejlépe vystihuje termín turecké hospodářství.

Vždycky jsme se zatím dohodli, někdy to trvalo delší, někdy kratší dobu, dohodneme se určitě i letos. Nikdy nám ale nikdo nevyhrožoval, nikdo nám nestavěl ultimata uprostřed jednání. Až letos. Třeba se nám někdy podaří zjistit skutečnou příčinu. Zdárnému průběhu jednání ale vyhrůžka zastavením osobní dopravy na šesti tratích na jižní Moravě nepřispěla ani zlomečkem. A teď abych se bál nasednout do vlaku. Ale risknu to, je to menší riziko než na silnici.

Názory v této rubrice nemusejí vyjadřovat stanovisko redakce

O autorovi| JAROSLAV POSPÍŠIL krajský radní odpovědný za dopravu (ODS)

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Brno

Autor: