130 let

Jak se utopit ve vlastním egu

Česko

Britští Muse na albu The Resistance nabízejí novou Bohémskou rapsodii

Muse byli odjakživa mistři eklektičnosti. Dokazovali, že namíchat a použít prakticky jakýkoliv vliv se dá na tisíc způsobů. Jejich eintopfy byly chutné, a i když zcela oddechové, přesto pro světový pop přínosné. Těžko říct, co je vlastně příčinou, ale něco se najednou zvrtlo.

S aktuálním albem je tu neodbytný pocit, že tohle jste někde už slyšeli. Jenže než u jednoho motivu paměť vyloví kde, je tu už další. Problém je jasný - zatímco dříve tahle pestrost byla osvěžující a často i zábavná, tentokrát to pozitivní končí s vydařenou úvodní dvojicí a dál už album připomíná ze všeho nejvíc barový jukebox, který se porouchal a hraje jen úryvky osvědčených skladeb.

Pompézní nabubřelost Láska ke Queen, letité inspiraci, kterou by i dříve zapírali jen těžko, se tentokrát proměnila v regulérní obsesi. Kdyby vyhlásili, že skladba United States of Eurasia, kde neslyšet Freddieho Mercuryho může jen hluchý, je předělávkou některé jejich zapomenuté a nově objevené písně, nedalo by nejspíš práci najít dostatečný počet těch, kteří jim skočí na špek. A bohužel to není jediný případ. Slovo „vykrádání“ je tu bez přehánění na místě.

O co víc kapela vytěžuje své oblíbence, o to méně je tu patrný jakýkoliv názor či přínos. Jako by dospěla do momentu, kdy neví, jak dál. Ztrácí se v balastu, opakuje se. Když se to hodí, s klidem přeskočí od líbivého, tanečně rytmického osmdesátkového diskotékového popu (Undisclosed Desires) k zdánlivě rockovým, ve skutečnosti značně sterilně zkresleným kytarám (Mk Ultra), aby následně propadla koncentrované pseudoněžnosti či zvukově pompéznímu velikášství.

Okamžiky, kdy do vybrnkávané klavírní romantiky zaznívají z povzdálí dětské hlasy (nebo to jsou hlasy velryb?), je jasné, že tahle deska se nezastaví před ničím. Třídílná „symfonie“ v závěru s rozmáchlými syntetickými plochami a ukníkaným vokálem už nemůže snad nikoho zaskočit. Ideální doprovod do filmové scény s návratem ztraceného syna či již oplakaného hrdiny z války. Do uvěřitelnosti Radiohead, kteří se v podobném útočení na city často též vyžívají, to má ovšem daleko. Pocit marnosti převládá, chvílemi není daleko ani trapnost. A pak nemá dnes tolik bujet cynismus.

Perličky na dně Čest skupiny zachraňuje titulní skladba The Resistance, melodický stadionový rock, dobře zaranžovaný a rytmicky funkční. V klasickém, minulými nahrávkami osvědčeném modelu pokračuje i úvodní Uprising. Naopak závěrečná, třídílná Exogenesis je nejspíš tím úplně nejzbytečnějším, co kdy Matthew Bellamy & spol. vytvořili. Kýč a klišé v koncentrované porci.

Muse se vůči místním posluchačům stále nacházejí v poněkud schizofrenním postavení - zatímco ve velké části Evropy jsou už v pozici mainstreamové hvězdy a headlinera velkých festivalů, u nás jsou stále ještě chápáni spíš jako cosi nezávislého a téměř menšinového.

Jejich novinka však naprosto rezolutně usvědčuje ze scestnosti tohoto pohledu - komerčnější přistup si už jen těžko lze představit. Najít tu cokoliv původního či překvapivého je mimochodem velmi obtížné i po zvukové stránce. Ale megalomanie a patetično tu tryská se silou prasklého požárního hydrantu.

Ze všeho nejpravděpodobnější se jeví, že Muse na své páté desce už zcela ztratili soudnost a i ty zbytky nadhledu, které měli. Ale vlastně proč ne, když pohled do žebříčků jasně hovoří o tom, že se najde dost takových, kteří jim to věří.

***

Hudba

Úspěšné retro „Love Is Our Resistance...“ Muse na nové desce předkládají operní melodie a ozvěnu osmdesátých let.

HODNOCENÍ LN ***** Muse: The Resistance Warner Music, 2009 lidovky.cz

Videoklipy najdete na www.lidovky.cz/kultura

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás