Politici si dávají dálnici na první místo svých volebních programů, podnikatelé se rozčilují nad tím, že jim špatná dopravní obslužnost brání v rozvoji podnikání. Kromě krátkého úseku u Tábora je ale dokončení "jihočeské" dálnice přes politické proklamace stále v nedohlednu.
"Přitom s dálnicí by určitě přišli do kraje další investoři, podmínky pro podnikání by se výrazně zlepšily," tvrdí českobudějovický ekonom a konzultant Martin Janoušek.
Na co doplácejí Jihočeši? Na svou pracovitost
Nejde podle něj jen o dálniční spojení s Prahou, ale také o to, aby se Jihočechům lépe cestovalo do Rakouska a cizincům zase do jižních Čech. "Bez kvalitního dopravního spojení zbytečně přicházíme o turisty," dodává Janoušek. I když politici neustále slibují, že výstavbu dálnice urychlí, je Jihočeský kraj ve svých požadavcích mnohem méně úspěšný než další kraje.
Někteří z politiků to zdůvodňují tím, že řídce osídlený kraj má ve sněmovně jen malé zastoupení, další zase tvrdí, že Jihočeši paradoxně doplácejí na svou vlastní pracovitost.
I když totiž v jižních Čechách není dálnice, míra nezaměstnanosti je tady dlouhodobě jedna z nejnižších v republice hned po Praze a Středočeském kraji. A tak si možná vláda údajně myslí, že nejprve je třeba stavět dálnice v problémovějších regionech.
Ekonomika kraje s nejmenší hustotou obyvatelstva a nejčistším ovzduším přitom není založena na mamutích podnicích, ale spíše na tom, že v jižních Čechách funguje celá škála menších zaměstnavatelů v různých oborech.
Kraj pověstný krásnou přírodou a množstvím památek žije ze zemědělství a cestovního ruchu, nechybí ale ani strojírenské podniky a samozřejmě jaderná elektrárna Temelín. "Výhodou takového rozvrstvení průmyslu je fakt, že když jeden zaměstnavatel ukončí činnost, neznamená to okamžitě skokový nárůst nezaměstnanosti jako třeba v jiných krajích," říká ředitel českobudějovického úřadu práce Ivan Loukota.
Další zajímavé články Lidových novin |
Pro ilustraci uvádí, že vůbec největším zaměstnavatelem v jižních Čechách je s necelými 3000 zaměstnanci Nemocnice České Budějovice. Mezi další větší zaměstnavatele patří budějovická firma Robert Bosch, jaderná elektrárna Temelín nebo Motor Jikov Group.
Nevýhodou "rozdrobení" zaměstnavatelů jsou ale podle Loukoty zřejmě nižší platy. Jihočeský kraj s průměrnou hrubou měsíční mzdou 20 571 korun figuruje v žebříčku všech krajů v Česku na pátém místě od konce, naopak nezaměstnanost s 8,68% patří k nejnižším v republice.
Kraj ve faktech
|
Další díl předvolebního seriálu, tentokrát o Pardubickém kraji, čtěte v sobotu 17. dubna v deníku