130 let

Koupí tramvaje s dvěma kabinami

Česko

OLOMOUC V olomouckých ulicích se po desítkách let znovu objeví obousměrné tramvaje. Radnice je hodlá objednat kvůli nové trati, která pravděpodobně alespoň zpočátku nebude moci končit klasickou smyčkou.

Radnice podle náměstka primátora Svatopluka Ščudlíka vypíše veřejnou obchodní soutěž na dodavatele 17 tramvají, jejichž celkovou cenu město odhaduje na zhruba 451 milionů korun. Patnáct vozů by mělo mít kabinu řidiče na obou stranách, takže k přejetí do protisměru stačí přejet výhybku.

Kromě chystané trati na sídliště Nové Sady by radnice nové tramvaje ráda využila také při plánovaných výlukách. Například v Brně využívá dopravní podnik speciální výhybku, kterou spojí těsně před opravovaným místem koleje, a tramvajová doprava tak může díky obousměrným vozům jezdit až k němu. „Pro nás jsou nezastupitelné,“ přiznává technický ředitel brněnského dopravního podniku Rudolf John. V Brně dokonce jednu z linek provozují právě tak, jak by mohla fungovat v Olomouci -na konečné v Líšni nemají smyčku, ale pouze výhybku.

Novinkou obousměrné tramvaje v Olomouci nebudou. Již úplně první tramvajové vozy bývaly obousměrné, vytlačily je až modernější vozy Tatra, které mají kabinu řidiče jen na jedné straně. Teprve na konci 80. let začala některá tuzemská města od Tatry nakupovat obousměrné tramvaje KT8D5. Olomouc mezi nimi ale není. V tuzemsku jezdí v Brně, Praze a Plzni, v Ostravě je upravili na jednosměrné. Některá města uvažují o nákupu nových a hledají výrobce.

Olomoucká radnice chce v následujících dvou letech nakoupit kromě 17 tramvají i 20 autobusů. Evropská dotace by mohla pokrýt až 85 procent nákladů na jejich pořízení. Nyní má dopravní podnik 81 autobusů a 61 tramvají.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Morava

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás