130 let

Kovalainenův životní triumf

Česko

„Vítej ve světě vítězů,“ zdravil svého pilota šéf McLarenu Ron Dennis po VC Maďarska

BUDAPEŠŤ Finský pilot McLarenu Heikki Kovalainen vyhrál poprvé v kariéře závod formule 1. V Maďarsku vytěžil z poruchy dlouho vedoucího Felipeho Massy, jehož ferrari vypovědělo službu tři kola před cílem. Životního výsledku dosáhl na druhém místě také německý pilot Timo Glock z Toyoty, třetí skončil Fin Kimi Räikkönen ve ferrari.

„Vítej ve světě vítězů,“ zdravil pak Kovalainena do týmového rádia šéf McLarenu Ron Dennis, možná i v souvislosti s tím, že Kovalainen se stal jubilejním stým pilotem, který dokázal vyhrát závod v královské automobilové třídě.

Britský lídr šampionátu Lewis Hamilton z McLarenu neobhájil loňské prvenství a po defektu skončil až pátý. Vedení v MS udržel rovněž jen díky Massově smůle; na prvním místě má nyní pětibodový náskok před Räikkönenem, který na druhé pozici vystřídal Massu. Kovalainen zůstal šestý.

Na Hungaroringu směřoval 11. závod sezony k Massovu vítězství. Piloti McLarenu totiž nevyužili toho, že po sobotní kvalifikaci obsadili první řadu, a brazilský soupeř je z třetího místa předjel. Pro vývoj závodu na trati s minimem možností k předjíždění to měl být zásadní moment, Hamilton za ním pak bezmála dvě třetiny závodu jezdil s odstupem do tří sekund.

Vítěz předchozích závodů v Británii a Německu choval naděje na hattrick až do 41. ze 70 kol, ale potom měl poměrně daleko od depa defekt levé přední pneumatiky a neplánovaně musel zahájit druhou sérii zastávek v boxech.

Vítěz chápal Massovy pocity Tím spíš vše nahrávalo do karet Massovi, byť byl po poslední výměně pneumatik evidentně pomalejší než nejbližší soupeři. Bezpečně mířil ke čtvrtému letošnímu vítězství i do čela šampionátu, než se mu zakouřilo z motoru a na konci cílové rovinky musel formuli odstavit.

Po problémech obou lídrů tak vítězství spadlo do klína Kovalainenovi, jehož maximem dosud bylo loňské druhé místo v Japonsku ještě v barvách Renaultu.

Jeho letošním nejlepším výsledkem bylo třetí místo v Malajsii. Životní triumf přišel jen tři dny poté, co mu McLaren potvrdil místo v týmu i pro příští rok.

„Doufám, že to je první z mnoha vítězství. Dost tvrdě jsem kvůli tomu pracoval,“ řekl Kovalainen. „Felipeho je mi líto. Vím, jak mu je, protože těchhle pocitů jsem si sám několikrát dost užil. Ale jsem šťastný. Massa a Lewis byli rychlí, ale nakonec to všechno nahrálo do karet mně,“ pokračoval šestadvacetiletý Fin.

Ještě překvapivější bylo druhé místo Glocka, který zazářil pátým časem už v sobotní kvalifikaci. Hned po startu ještě jedno místo získal a bezchybnou jízdou svoji pozici držel, jako by za sebou ani neměl těžkou havárii z minulé VC a noc v nemocnici. V závěru udržel za zády i stále rychlejšího mistra světa Räikkönena a poprvé si vychutnal ceremoniál ze stupňů vítězů.

„Je neuvěřitelné, že jsem už v polovině své první sezony stál na stupních vítězů. Byl to perfektní víkend,“ radoval se Glock, který poprvé v životě bodoval mimo Montreal. V kanadské VC totiž v roce 2004 tehdy jako testovací pilot Jordanu skončil sedmý a letos čtvrtý. „Když jsem viděl Massu zastavovat a zjistil, že jsem druhý, nemohl jsem tomu uvěřit.“

Seriál bude pokračovat 24. srpna VC Evropy ve Valencii. čtk, spo Výsledky: 1. Kovalainen (Fin./McLaren) 1.37:27,067 (prům. rychlost: 188,684 km/h), 2. Glock (Něm./Toyota) -11,000, 3. Räikkönen (Fin./Ferrari) -16,800, 4. Alonso (Šp./Renault) -21,614, 5. Hamilton (Brit./McLaren) -23,048, 6. Piquet (Braz./Renault) -32,298.

Pořadí po 11 z 18 závodů: 1. Hamilton 62, 2. Räikkönen 57, 3. Massa (Braz./Ferrari) 54, 4. Kubica (Pol./BMW) 49, 5. Heidfeld (Něm./BMW) 41, 6. Kovalainen 38.

Pohár konstruktérů: 1. Ferrari 111, 2. McLarenMercedes 100, 3. BMW-Sauber 90, 4. Toyota 35, 5. Renault 31, 6. Red Bull 24, 7. Williams 16, 8. Honda 14, 9. Toro Rosso 8.