Neděle 5. května 2024, svátek má Klaudie
130 let

Lidovky.cz

Česko

Kvůli koronaviru se zavřelo 95 procent školek. Provoz by mohly obnovit v druhé polovině května

Zaměstnanec deratizační společnosti provádí desinfekci školky na Praze 6. foto:  Petr Topič, MAFRA

Praha - V březnu a dubnu se v souvislosti s opatřeními proti koronaviru v Česku zavřelo kolem 95 % mateřských škol. Žádným způsobem jich provoz neomezilo zhruba 1,5 %, i v nich se ale snížila docházka dětí přibližně na polovinu. Tři čtvrtiny školek pak poskytovaly rodičům nabídku vzdělávacích aktivit na doma, většinou jednou týdně.
  10:03

Vyplývá to z průzkumu České školní inspekce, jehož výsledky ve čtvrtek inspekce zveřejnila na svém webu. Většina školek by podle průzkumu mohla obnovit provoz v druhé polovině května.

Školky na rozdíl od ostatních stupňů škol vláda kvůli šíření koronaviru 11. března plošně nezavřela. Rozhodnutí o jejich provozu nechala na zřizovatelích. Ministerstvo školství jim doporučilo provoz přerušit. Otevřených pak zůstalo kolem pěti procent mateřinek.

Zřizovatelé podle inspekce iniciovali zavření hlavně větších školek. Menší mateřské školy se zavřely často proto, že do nich rodiče přestali posílat děti. Omezený provoz zůstal převážně v zařízeních s vyšším počtem dětí. Zhruba čtvrtina ředitelů MŠ ještě na přelomu dubna a května, kdy se průzkum konal, nevěděla, kdy svůj provoz obnoví. Rozhodnout se chtěla podle dalšího vývoje epidemie. Většina školek ale už byla rozhodnutá, že se opět otevře v druhé polovině května.

Ministr Plaga je pro možnost návratu všech dětí s postižením do škol od června

Kolem 75 % mateřských škol podle vyjádření jejich ředitelů pravidelně rodičům na dálku nabízelo rozvojové aktivity pro děti. Využívaly zejména své weby, e-maily, telefon nebo sociální sítě. Výsledek práce dítěte ale školky od rodičů podle inspekce tolik nevyžadovaly.

„Neposkytování pravidelné nabídky rozvojových aktivit ředitelé škol zdůvodňovali zejména nízkým zájmem ze strany rodičů, technickými obtížemi při využívání digitální techniky nebo nedostatečnými digitálními kompetencemi pedagogů,“ uvedla inspekce. Podle ní se projevily rozdíly mezi školkami v různých krajích. Častěji nabídku aktivit na doma nabízely v Praze, ve Středočeském a Moravskoslezském kraji, nejméně často v krajích Karlovarském, Jihočeském a Plzeňském.

Podle inspekce se rovněž ukázalo, že jsou školky nedostatečně vybavené digitální technikou. Pro čtvrtinu to představuje zásadní překážku pro online vzdělávání. Většina nemá kvalitní počítače nebo notebooky, případně jim chybí kvalitní internetové připojení. Kolem sedmi procent ředitelů školek uvedlo, že učitelky nemají dostatečné dovednosti pro práci s počítačem.

Sněmovna: Ošetřovné dostanou i rodiče, kteří nepošlou děti do školy. Firmy budou moci platit sociální odvody později

Ředitelé školek si podle inspekce často stěžovali, že na ně vláda přenesla odpovědnost za rozhodnutí o podobě vzdělávání v době koronavirové krize. „Zároveň má mnoho z nich pocit, že se ze strany centrálních institucí nedostalo mateřským školám žádné podpory a že mateřským školám nebyly poskytovány ani potřebné informace,“ uvedla ČŠI.

Mimořádný průzkum zkoumal fungování školek v období mezi 11. březnem a 30. dubnem. Nouzový stav začal v ČR platit 12. března. Průzkum se konal od 28. dubna do 5. května. Zúčastnilo se ho 5248 z 5304 školek v Česku.

Autor: