Jde sice o názor horala, jenže současné počasí v nížinách, kdy přes noc padá rtuť až k minus dvaceti stupňům, mu i v Praze či Ostravě přidává na váze.
Potvrzují to i zkušenosti záchranářů, kteří v těchto dnech často vyrážejí za podchlazenými lidmi. „Nejnáchylnější k omrznutí jsou nos, ruce a nohy,“ říká Jiřina Ernestová z pražské záchranky.
Podle ní je nejdůležitější, aby si lidé chránili hlavu, kudy z těla uniká nejvíc tepla. „Nejzásadnější je to u malých dětí, u nichž tvoří hlava celou jednu třetinu těla,“ dodává Ernestová.
Alkohol zahřeje jen na chvíli Velkým lákadlem se v zimě stává alkohol. Zahřívají se jím nejen lidé bez domova, ale třeba i turisté na horách nebo návštěvníci vánočních trhů. „Samozřejmě že alkohol na chvíli vnitřně zahřeje, ale situaci spíš zhoršuje,“ vysvětluje Jiřina Ernestová. Alkohol totiž roztahuje cévy a krev pod kůží se pak rychleji ochlazuje. Stačí, aby se člověk jednou podchladil, a přicházejí velké potíže. „Pokud se totiž rychle nedostane do tepla, vnitřní mechanismy si už neporadí,“ dodává Ernestová.
V krajních případech se pak může stát, že ruce zbělají, což je znamení omrzliny. „V tom případě je třeba ruce co nejdřív dostat pod proud studené vody a počkat, až zcitliví,“ radí Ernestová.
„A pokud nemáte k dispozici vodu, pomáhá si dlaně strčit do podpaží,“ dodává.
Několika zásad by se měli držet i motoristé. Dopravní experti jim zaprvé doporučují, aby v tuhých mrazech vyjížděli co nejméně. Když už na silnice musí, měli by si auto důkladně očistit od sněhu a námrazy. „Z vozu by měli dobře vidět, nestačí si vytvořit jen malý průhled v čelním skle. Nestačí vidět jen před sebe, ale i na strany. Na špatný výhled řidiče doplatila už řada chodců, které z auta neviděl vcházet na silnici,“ radí mluvčí Autoklubu ČR Václav Špička.
V mrazech a sněhových vánicích by měli řidiči počítat s tím, že může kdykoli nastat kalamita a oni se zaseknou na několik hodin v koloně. „Řidiči by neměli spoléhat na to, že jedou jen kousek, ale vždy by měli počítat i s tím, že v autě zůstanou neplánovaně dlouhou dobu. Proto by měli mít dostatek paliva v nádrži. Na cestu by měli přibalit teplé oblečení, dostatek vody a jídla,“ říká dále Špička.
Co se týče technických záležitostí vozu, měli by řidiči dbát na to, aby měli nemrznoucí tekutinu v ostřikovačích. Zamrznout může i palivo -konkrétně letní varianta nafty.
Už od začátku listopadu ale rafinerie přecházejí na výrobu zimní nafty, která i výrazně minusové teploty snese. Na všech čerpacích stanicích by tedy v zimních měsících měli řidiči sehnat právě nemrznoucí verzi nafty. I přesto však dopravní odborníci doporučují čerpat spíše u renomovanějších pumpařů
Regionální mutace| Lidové noviny - Morava