130 let

NEOnácek není jen o spotech

Česko

POLEMIKA

Redaktor Lidových novin Adam Nenadál v komentáři NEOkampaň má starý obsah (LN 17. 4.) popisuje rozpaky, které u něj vzbudila naše informační kampaň NEOnácek: Chcete ho?.

Rádi bychom na tento text reagovali a uvedli na pravou míru některé nepřesnosti, které se v diskusích o kampani opakovaně objevují. Týkají se především dvou témat – financování kampaně a zkratkovitosti spotu.

Na úvod je třeba uvést, že do značné míry souhlasíme s tvrzením, že vzhled agresivního „Daníčka“ ze spotu neodpovídá střízlivější a nenápadnější image, která dnes u neonacistů převládá. Při přípravě spotů jsme však museli brát v potaz to, jaká je obeznámenost s tímto trendem u cílové skupiny. Ze seminářů pořádaných na středních školách se ukázalo, že jen velmi malá. Proto jsme ve spotech zvolili jednoho „stereotypního“ neonacistu a jednoho civilnějšího.

V dnešní mediálně přesycené době není jednoduché – obzvlášť mladé lidi – zaujmout a přitáhnout ke kliknutí na uvedenou adresu. Audiovizuální forma v podobě krátkých spotů je účinnou metodou. Důkazem je i návštěvnost spotů a klipu na serveru YouTube, které si uživatelé za dva týdny kampaně spustili více než 150 000krát. Webové stránky www.chceteho.cz zatím navštívilo přes 24 000 uživatelů. Při zvolení této formy však nutně narazíme na zkratkovitost a nezbytné zjednodušení, které neumožňují zachytit celou šíři vybrané problematiky. I přesto jsme se rozhodli s touto formou pracovat a navíc zvolit i zesměšňující podobu spotů a videoklipu, které mají zřejmý cíl: přitáhnout pozornost publika k návštěvě webové stránky. Je velmi důležité připomenout, že kampaň není pouze o spotech a videoklipu. V pravidelných bulletinech a aktualitách na internetové stránce www.chceteho.cz je dostatek prostoru pro detailní popis ultrapravicové scény včetně informování o vzdělanosti a stále silnější profesionalitě lidí stojících v čele těchto skupin nebo o dělení a ideologickém zakotvení jednotlivých větví hnutí skinheads. Ještě více prostoru pro podrobnější rozbor nabídne příručka pro učitele a semináře na školách. Jde o část rozsáhlého projektu S tím je spojena i otázka financování kampaně. Uvedená částka ve výši dvou milionů korun totiž pokrývá celoroční projekt nazvaný Dovedu to pochopit? Veřejná kampaň je jen jednou z částí tohoto rozsáhlého projektu. Většina finančních prostředků je v tomto projektu určena na vzdělávání zejména středoškolských studentů. Během celoročního projektu vznikne pět set kusů výukového materiálu (příručka a CD-ROM), který umožní pedagogům vést se studenty dvouhodinový seminář o neonacismu a jeho společenské nebezpečnosti. V práci s tímto materiálem vyškolíme 15 studentů pedagogických škol a ti poté od září do listopadu povedou minimálně 75 seminářů na středních školách a odborných učilištích v celé České republice. Veřejná část kampaně zahrnuje také soutěž uměleckých škol, výstavu, hudební happening v Roxy. Výroba spotů, videoklipu a webové stránky stála (hlavně díky vstřícnému přístupu všech zúčastněných) méně než 200 tisíc korun, což je jedna desetina z rozpočtu celého projektu.

Zvolili jsme tuto cestu, protože se domníváme, že pokud možno nejvyšší návštěvnost stránek s podrobnějšími informacemi i vzdělávací část projektu vynahradí jistá omezení informačního potenciálu spotů.

O autorovi| Václav Zeman, společnost Člověk v tísni

Autor: