• Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let
Jde o jediný mýtný systém na světě, který z drtivé většiny udržuje v provozu nafta (na snímku je v popředí dieselagregát)

Jde o jediný mýtný systém na světě, který z drtivé většiny udržuje v provozu nafta (na snímku je v popředí dieselagregát) | foto: Viktor Chlad, Lidové noviny

Nová nástraha na dálnici: auta s naftou pro mýto

Česko
  •   7:25
PRAHA - Řidiči, pozor. Pokud pojedete po některé dálnici v zemi, například z Brna do Prahy, čeká na vás nepříjemné překvapení. A to cisterna, která bude za plného provozu na kraji silnice přečerpávat palivo do naftových agregátů pohánějících mýtnice.
Systém vybírání mýtného má totiž další „specialitu“: roční povolení ministerstva dopravy pro zastavení zmíněných aut na nejfrekventovanějších českých silnicích.

Mýtné brány sice fungují na elektřinu, ale u některých z nich se společnosti Kapsch nepodařilo včas vyjednat stavební povolení pro elektrické přípojky. Na řadě míst tedy u mýtnic stojí speciální naftové agregáty, které spalováním nafty vyrábějí elektřinu a brány tak udržují v provozu.

K některým branám ale nevede vedlejší silnice, po níž by mohla cisterna s naftou přijet, a tak si Kapsch zažádal o výjimku umožňující právě stání na dálnici a přečerpávání paliva. Řidiči totiž mohou na dálnici podle zákona zastavit jen v případě, že se jejich auto porouchalo.

Existenci výjimky potvrdil LN mluvčí ministerstva Karel Hanzelka. „Ministerstvo tímto povolením stanovuje, jak má probíhat opatření, aby cisterna mohla zastavit u zpoplatněné silnice,“ řekl. „Jednou z podmínek je, že v určité vzdálenosti před jejich zastavením musí být umístěn tak zvaný předzvěstný vozík se světelnou výstražnou značkou,“ dodal mluvčí.

Více v dnešních Lidových novinách
Autoři: Lidové noviny