130 let
První den po prázdninách na základní škole Úprkova v Hradci Králové. Ve škole...

První den po prázdninách na základní škole Úprkova v Hradci Králové. Ve škole neprobíhalo testování, studenti museli mít roušku nebo respirátor. (1. září 2021) | foto: Martin Veselý, MAFRA

Nové osnovy pro školství. Porovnejte si volební sliby stran zaměřené na vzdělávání a podporu sportu

Volby 2021
  •   5:00
Lidovky.cz mapují programové přísliby politických stran, které mají podle průzkumů šanci dostat se do Poslanecké sněmovny. Šestý díl se věnuje tématu vzdělávání a podpoře sportu. Velkou výzvou bude zacelení propasti mezi povoláními, po nichž je poptávka, a specializací absolventů. Změn doznají také osnovy učiva, hlavně ve prospěch kritického myšlení. Důraz strany kladou na vyšší míru pohybu u dětí.

← ZPĚT NA ROZCESTNÍK PŘEDVOLEBNÍCH SLIBŮ

Pro zobrazení všech sloupců posuňte tabulku do strany.

Předškolní vzděláváníVysoké
školství
Sladění s potřebami trhuRevize osnov a základní školyKultivace pedagogůSportŠkolné
ANO dobudování kapacity školek, zvýšení účasti dětí do 3 let věkuposílení distančního a celoživotního vzdělávání; pravidelné sportovní vzdělávání u většiny bakalářských a magisterských programůúprava vzdělávání na všech stupních tak, aby odpovídalo tomu, co chce trh; zapojení zaměstnavatelů do praktické výukyzavedení programu bezpečného chování na internetu a předmětu Technika na prvním i druhém stupni; posílení digitálního a technického vzdělávání; podpora podnikavosti u dětí a výchova k praktickému životu včetně kariérního poradenstvídalší navyšování platů pracovníků ve školstvíotevření školních sportovišť i pro veřejnost; vyšší dotační podpora rekreačního a amatérského sportu; další podpora stavby libovolných sportovišť v obcích a do parasportu; rozvoj školních sportovních klubůX
SPOLUvíce podpůrných asistentů ve školkách, aby se učitelé mohli soustředit na pedagogiku; zrušení povinného posledního ročníku předškolního vzdělávání a podpora dětských skupinzměna systému financování, aby se vedle vědy vyplácela i výuka; zavedení grantů pro vědce a profesory vzešlé z mezinárodních výběrových řízení; více peněz na základní výzkum a rozšíření možností daňového odpisu výdajů na výzkum a inovace; studenti budou moci volit obor až po absolvování profilových předmětůspolupráce škol s výrobní sférou, propojení bakalářských programů se středními školami, reforma oborového zaměření s ohledem na proměnu pracovního trhu; srovnávání regionálních rozdílůsnížení celkového objemu učiva, podpora porozumění nad memorováním, stanovení jádrového učiva a důrazu na týmovou práci a kreativitu, praktický kontext; posílení výuky 20. století a digitální gramotnosti; státem garantované srovnávací zkoušky ověří znalosti; vedle známek i méně formální formy hodnoceníudržení platů pedagogů na výši 130 procent průměrné hrubé mzdy, důraz na netarifní, motivační složku odměny; metodická podpora začínajících učitelů a další vzdělávání; více peněz na odměny ředitelůzahájení investic do sportovního vybavení škol; víceleté a vícezdrojové financování sportu prostřednictvím Národní sportovní agentury; podpora vzniku center pro zimní, letní a vodní přípravu a zavedení zvláštního dotačního programu na infrastrukturu s mezinárodními parametry; podpora rozšiřování sportovišť pro handicapované, nový dotační program na multifunkční hřiště pro veřejnostomezený příspěvek na školné na soukromých a církevních školách
PIRÁTI A STAROSTOVÉveřejný systém mateřských škol a jeslí doplněný o alternativní formy, financování odvislé od věku dítěte a náročnosti péče; pro děti ohrožené neúspěchem, zvláště ze sociálně znevýhodněných rodin, příspěvky na předškolní přípravu a pomůckyinstitucionální podpora výzkumu na veřejných vysokých školách bude činit 60 procent, zbytek granty; daňová podpora reinvestic do výzkumu a podpůrné programy výzkumu v menších podnicích; financování nastavené dle smlouvy o dodání státem poptávaných absolventů; otevírání krátkých programů, na rok až dva, pro rekvalifikaci s ohledem na změny technologiícílené sladění struktury všech oborů s tím, co trh poptává; podpora středních škol v odborném profilování žáků prostřednictvím volitelných předmětů, posílení možnosti získat dílčí odbornou kvalifikaci už v průběhu studia; rozvoj vysokých polytechnických škol v regionech a podpora vyšších odborných škol se zapojením zaměstnavatelů do jejich financovánídůraz na porozumění textu
a orientaci v kontextu, na základní a praktické znalosti jazykové
či matematické; přijímačky
a zkoušky nebudou klást důraz
na memorování dat, nýbrž
na řešení problémů; vyvolání
veřejné debaty o zrušení státní
maturity, nahradilo by ji zvládnutí středoškolského minima
propojení systému celoživotního vzdělávání s odměnami; vytvoření podmínek, aby školy mohly sdílet dobré praxe, například i formou hospitací, sdílení prostor či pedagogůdotace klubům podle počtu aktivních členů, zejména z řad dětí a mládeže; příprava strategie na zvýšení pohybové dotace ve školách včetně mateřských a v rámci volnočasových aktivitX
SPDzáruka dostupné sítě bezplatných veřejných škole ve všech regionech; účast ve školce nebude povinná plošně ani v posledním rocezachování autonomie, ale posílení odpovědnosti za uplatnitelnost absolventů; zrušení duplicitních vyšších odborných škol a bakalářských programů; zrušení financování z evropských projektů; financování upřednostní obory, o které stojí stát, tj. hlavně technické a přírodovědnésoučástí bakalářských programů má být povinně praxe; od základní školy vytvářet v dětech pracovní návyky; na středních a vysokých školách upřednostnit technické, přírodovědné, lékařské a pedagogické obory; nebudou existovat odborné školy, učiliště a technické vysoké školy bez úzké vazby na výrobní podnikyzavedení centrálních osnov pro základní i střední školy při ponechání 20 procent obsahové autonomie; centrální hodnocení znalostí žáků pátých a devátých tříd, poslouží jako podklad pro přijetí na střední školy, jednotné přijímačky zachovat jen na gymnázia; právo školy u zápisu nařídit vedle odkladu nástupu i povinný nultý ročník základní školy pro „rodinami zanedbané“ děti; rozšíření role školních rad, posílení zástupců rodičů a zletilých žáků; zavedení vlastenecké a branné výchovy; zrušení inkluzivního vzděláváníodměny pedagogů zafixovat na 130 procentech průměrné hrubé mzdy; legislativní posílení pozice pedagogů při řešení šikany, násilí a nekázně a s tím související snížení věku trestní odpovědnosti; snížení byrokracie pro ředitele i učitele; do vzdělávání má jít ideálně 6 procent HDP; úzké propojení pedagogických fakult s praxízrušení Národní sportovní agentury a návrat agendy pod ministerstvo školství, které bude peníze rozděluje přímo bez zprostředkovatelů; podpora sportovišť ve školách; hlavní jsou peníze na sport dětí, amatérů a postiženýchnezavádět, udržet financování z daní
KSČMrozšíření kapacit školek, jeslí i malotřídek; zrušení poplatků za pobyt v mateřské škole; bezplatné obědypodpora škol, vědy i výzkumu; poskytování sociálních a prospěchových stipendií, navýšení kapacit na kolejíchžádné veřejné peníze pro soukromé a církevní školy, výjimka jen pro školy technické a učiliště zřízená zaměstnavateli; podpora technického a učňovského školství, zapojení malých a středních podniků do praktické přípravyzavedení jednotných osnov a ročníkových zkoušek; zrušení poplatků za družinu a kroužky, učebnice a základní pomůcky zdarma; bezplatné obědy na prvním stupni; postupný útlum víceletých gymnázií; internet zdarma pro školy i rodiny s dětmi, každému třeťákovi tablet; zasíťování všech škol a nákup ICT vybavení; výchova k vlastenectví a zvládání krize, zajištění předmětu Technika nebo školních dílennavyšování platů, důraz na digitální gramotnostzajištění dostupnosti pro mládežne
ČSSDškolka a jesle dostupné v každé obci, bezplatná garance místa ve školce pro děti od dvou let; provoz zařízení i o prázdninách, celkový součet ročních výluk nesmí překročit zákonnou dovolenou; provozní doba jednotně od 7 do 18 hodin; bezplatné obědy; zlepšení platových podmínek zaměstnancůnavýšení doktorandských stipendií o 50 procent na asi 15 tisíc korunrozšíření duálního vzdělávání, aby si firmy (spolu)vychovávaly budoucí zaměstnancestanovení základního, rozvíjejícího a doplňujícího učiva, důraz na kreativitu a kritické myšlení; první stupeň základní školy dostupný v každé obci; povinnou školní docházku nezavrší počet let, ale dosažení jistého stupně znalostí; bezplatné obědy; bezplatný počítač nebo tablet pro děti ze znevýhodněných rodinplaty činí 130 procent průměrné hrubé mzdy, víc peněz na asistenty a vybavení třídzájmová okna se sportem začleněná do výuky; tři hodiny tělocviku místo dvou; taková podpora volnočasových sportů a kroužků, aby se mohlo hýbat každé dítě;  budování sítě bezplatně dostupných veřejných sportovišť ne, plus vyšší sociální a prospěchová stipendia
Autor: Kateřina Surmanová