130 let

Nový rok, nové televizní série

Česko

TELEVIZNÍ TÝDEN

Jestliže nové seriálové řady českých televizí premiérovaly na podzim, leden na tuzemských kanálech znamená nasazení nových publicistických pořadů. ČT 2 začala ve velkém: první letošní sobotní večer odstartoval cyklus Zlatá šedesátá, velkorysý projekt mapující zázrak československého filmu 60. let – a nejen takzvané Nové vlny, jak bývá někdy zjednodušováno. Půlroční maraton šestadvaceti portrétů filmařů, koncipovaný tak, že v nich tvůrci o sobě vypovídají sami, zahájil medailon Miloše Formana. Ten neřekl o moc víc, než se dá vyčíst z jeho autobiografie Co já vím?, a zopakoval tak například své vzpomínky na práci s neherci, partnerský tým s Passerem a Papouškem, inspiraci k filmu Lásky jedné plavovlásky, buzeraci schvalovacích komisí a další dobové střípky. Z úst tak zapáleného vypravěče, který zručně pointuje, mění hlasy při citování jiných osob, nebojí se sprostého slova a pokládá se do vykládání s nakažlivým gustem, však zní sebeznámější historka stejně svěže jako napoprvé.

ČT 1 pak na úterní prime time nasadila další dva nové cykly. Americká série Letečtí stíhači v boji staví na rekonstrukci slavných vzdušných bitev pomocí nejmodernější počítačové grafiky. Zahájila dílem Operace Bolo, která rekapituluje úspěchy pilota Robina Oldse na sklonku 2. světové války a během války ve Vietnamu. Což o to, výsledek vypadá efektně: fotorealistická digitální podoba vzdušných soubojů působí téměř jako z hollywoodského velkofilmu, doboví účastníci doplňují autentické informace a spáry vyplňují různé grafy trajektorií letadel a modely arzenálu. Ovšem z (nevyhnutelné?) jednostrannosti trochu mrazí: zatímco američtí piloti mají vždy konkrétní jméno, hodnost, historii, explodující nepřátelé jsou prostě jen „migy“, jakkoliv v nich seděli také lidé z masa a kostí. Cyklus se může stát miláčkem modelářů a hráčů počítačových her, ale vinou svého patriotismu a odlidštěného přístupu si moc jiných diváků zřejmě nezíská.

O chvilku později proběhl první díl projektu Krotitelé dluhů, v němž „dynamický tým poradců řeší začarovaný kruh finančních problémů“. Záměr pomoci laikům, kteří se ocitli v pasti dluhů, hypoték a finančních „produktů“, je jistě chvályhodný, provedení však kulhá: první část, v níž se poradkyně pokouší postavit zpátky na nohy jeden rodinný peněžní plán, oživovala nudný sled problémů a řešení zoufalými nápady typu kalkulování křídou na dlažbě místo tužkou na papíře.

Nových publicistických pořadů se samozřejmě rojí daleko víc a jejich úvodní části ještě mohou trpět porodními bolestmi. Těšit se můžeme například na Experiment, v němž si dobrovolníci vyzkouší, jaké je žít v kůži lidí vymykajících se společenskému „normálu“, na poradenský pořad Partnerské vztahy a další.

Autor: