130 let

O kauzách se s politiky bavit nebudu

Česko

ROZHOVOR TÝDNE Pavel Zeman

Nastupující nejvyšší státní zástupce Pavel Zeman tvrdí, že politiky nezná. Kdyby ho prý chtěli ovlivňovat, sepíše záznam do spisu

Vycházím ale z toho, že nejsme malé děti. Takový je život, říká Pavel Zeman o možných napjatých vztazích s předchůdkyní Renatou Veseckou. Ta zatím zůstává na Nejvyšším státním zastupitelství (NSZ).

* LN Do funkce si vás vybral ministr Jiří Pospíšil. Kde jste se poznali? V Plzni, odkud oba jste?

Přiznám se, že v Plzni jsem ho nepotkal vůbec. Působil jsem tam po právnické fakultě čtyři pět let nejprve jako čekatel a poté jako řadový státní zástupce. O panu Pospíšilovi jsem neměl vůbec žádné povědomí. Dostali jsme se k sobě pouze během mého působení v Eurojustu, nějakým způsobem jsem s ním spolupracoval jako s ministrem spravedlnosti. Stejným způsobem jako jsem spolupracoval s vedením NSZ.

* LN S Pospíšilem budete jistě vždy spojován. Nemáte obavy, že když se vymění vláda, bude to důvod k tlakům na vás třeba ze stran dnešní opozice?

Stát se to může. Ale myslím, že budoucnost a spolufungování ukáže, že s panem doktorem Pospíšilem nebudeme mít do budoucna na vše stejný názor, že třeba budeme zastávat odlišná stanoviska. Je to o tom, jak si to posoudí veřejnost, případně další politici. Rozhodně nejsem vazalem pana ministra, to v žádném případě ne. Státní zastupitelství má jasně vymezené postavení a to já hodlám zachovávat. Nehledě na to, že ještě když jsme s panem ministrem vyjednávali, zda akceptuji jeho nabídku, shodli jsme se, že je třeba posílit nezávislost státního zastupitelství. Domnívám se, že to je jasný signál, že nejsem pobočníkem pana ministra.

* LN Jaké vůbec máte kontakty na politiky?

Vůbec žádné.

* LN Neříkejte, že se s žádnými tuzemskými politiky osobně neznáte, nevídáte, nemáte v politice byť třeba nahodilé známé...

Ne, skutečně. Své známé mám v odborné oblasti, mezi státními zástupci, soudci. S politiky jsem skutečně do styku nepřicházel.

* LN To se nyní jistě změní. Máte sám pro sebe v hlavě nějaký manuál, jak budete nabídkám na schůzky ze strany politiků čelit?

Koexistence s politikou je pochopitelně nutná. Asi bych byl pokrytec, kdybych říkal, že ne. Ale zároveň si je nutné vymezit jasné hranice. To znamená, že jestliže se budu mít s nějakými politiky sejít, tak to musí být nad určitou problematikou státního zastupitelství. Nesmí se jednat o žádnou konkrétní kauzu. Spíš tu svoji možnost setkávání s politiky vidím v legislativní rovině. To znamená, že budeme-li tvořit zákon o státním zastupitelství, jsem ochoten se setkávat, o návrhu hovořit, případně nějaké věci vysvětlovat. To mi nečiní problémy. Nejsem ochoten se bavit o konkrétních kauzách, o personálních záležitostech v rámci státního zastupitelství a tak dále. To znamená udělat tu hranici velice jasně.

* LN Takže žádné schůzky v kavárnách s politiky nebo jejich vyslanci, jak tomu bylo za Vesecké, už nebudou možné?

Ne, to určitě ne. Jsem ochoten si do kavárny sednout, byť předesílám, že raději volím pro mě konvenčnější prostředí, to znamená ministerstvo, nebo nějaký jiný státní objekt. Pochopitelně je možné se sejít i nad kávou. Ale jde o to, co je obsahem. Jasně říkám, že o kauzách se bavit nebudu.

* LN Co když to přesto nějaký politik anebo jeho vyslanec zkusí?

Když by někdo za mnou přišel s jasným cílem nějakou kauzu ovlivňovat, předně o tom sepíšu záznam a uložím ho do spisu. To je běžný postup a ten chci dodržovat.

* LN Jaké je vůbec vaše hodnocení kauzy Čunek, se kterou je Vesecké nejčastěji spojovaná? Vesecká odebrala případ z Přerova a následně ho předala jihlavskému státnímu zástupci Arifu Salichovovi, který pak stíhání zastavil...

Vyjádřím se nyní velmi obecně a bez znalosti spisového materiálu. Mohu říci, že podle zákona o delegaci rozhoduje nejblíže vyšší státní zastupitelství, což by v tomto případě bývalo mělo být Vrchní státní zastupitelství v Olomouci, protože ta věc přistála v Jihlavě. Že rozhodovalo Nejvyšší státní zastupitelství a delegovalo to do Jihlavy, tak to je asi jistým nestandardním krokem. Velmi rád bych dodržel zásadu, že i navenek velmi nestandardní situace se řeší standardním způsobem.

* LN Vesecké jsou v případu také vyčítány její schůzky se Zlatuší Andělovou - státní zástupkyní, pod kterou spadal případ Čunek. Dovedete si představit, že byste se vy sám kvůli nějaké konkrétní věci takto po kavárnách scházel se svojí podřízenou?

Já vám odpovím konkrétním případem. Máme v současné době kauzu ministerstva životního prostředí. Byl jsem s ní konfrontován hned v pondělí při nástupu do funkce a udělal jsem jednu věc - svolal jsem pracovní jednání, které proběhlo včera v Praze. Na ně jsem si sezval všechny příslušné vedoucí státní zástupce a dozorového státního zástupce. To jednání mělo formu přesně podle zákona o státním zastupitelství, to znamená, že nižší státní zastupitelství informovala Nejvyšší státní zastupitelství o kauze. Nejvyšší státní zastupitelství vyjádřilo nějaké názory, které jsou nezávazné, to jsem na schůzce zdůraznil a zároveň jsem dodal, že chci, aby skutkový stav byl objektivně a v plné šíři zjištěn a případná zavinění osob šetřena bez ohledu na jejich postavení. Tuto schůzku jsem svolal do kanceláří, které má Nejvyšší státní zastupitelství v Praze. A toto považuji za standardní přístup.

* LN Jak nahlížíte na celý sled událostí v kauze Drobil, kdy někdo, místo aby šel na policii, si něco nahrává, ministr vnitra ho posílá za novinářem, premiér to řešit nechce? Je vůbec ještě možné něco vyšetřit, když se z toho stal takový guláš?

To, že jsme měli informační schůzku, neznamená, že jsem prostudoval vyšetřovací spis. To ani nemohu, poněvadž to už bych považoval za nepřístupnou ingerenci Nejvyššího státního zastupitelství do působnosti nižších složek. Z tohoto důvodu jsou mé informace o této kauze trošku... kusé. Bylo by čirou spekulací říkat, jestli se něco vysvětlí, či nevysvětlí.

* LN Byly z vašeho pohledu ty kroky, tak jak je popsala média a jednotliví aktéři, standardní, nebo byste pro příště člověku, který je konfrontován s nějakým pokusem o korupci, radil, aby se zachoval jinak než pan Michálek?

Nebudu to komentovat, je to živá kauza, nezlobte se. Obecně mohu říct, že je-li někdo obecně konfrontován s pokusem o úplatkářství nebo korupci, tak pochopitelně je to nutné oznámit příslušné složce policie nebo státnímu zastupitelství. Je lepší, když důkazy zajišťuje policie.

* LN Co vůbec bude s Renatou Veseckou? Ta určitě nebyla spokojena se způsobem, jakým musela opustit svou funkci. Hodně se mluvilo o jejím návratu do čela královéhradeckých státních zástupců, protože její někdejší místo stále není obsazeno...

Co jsme naposledy s paní doktorkou Veseckou mluvili, tak ona mi vůbec neavizovala, že by chtěla jít zpět do Hradce. Teď čerpá dovolenou a řekli jsme si, že během té dovolené se zkusíme sejít. Ze zákona je paní doktorka Vesecká státní zástupkyní na Nejvyšším státním zastupitelství, to znamená, že bych hledal uplatnění zde. A můžeme se pak bavit o nějakém odboru.

* LN Jak bude fungovat spolupráce s někým, kdo byl sesazen z vedoucí funkce, ale na Nejvyšším státním zastupitelství zůstane? Nebude to dělat zle, nebude vám to komplikovat život?

Já vím, ale co byste mi poradil?

* LN Nejsem naštěstí nejvyšší státní zástupce.

Vycházím ale z toho, že nejsme malé děti, že jsme profesionálové. Takový je život. Působí tu například paní doktorka Kopečná, která byla také nejvyšší státní zástupkyní. Nevnímám to jako problém.

* LN Za vaší předchůdkyně Vesecké došlo i podle řady státních zástupců k velkému rozkolu ve státním zastupitelství. Jak chcete dosáhnout nějakého usmíření, narovnání vztahů?

Vím, že jakýsi rozkol, jak jste to nazvali, existuje. Myslím, že není možné si vytvořit určitou skupinu lidí, se kterými budete spolupracovat, a další skupinu, kde nejsou kamarádi, tak s nimi spolupracovat nebudete. Musíme spolupracovat všichni a státní zastupitelství musí vystupovat jednotně. To znamená, že se nebudu vymezovat vůči ani jedné skupině.

* LN Jsou znesvářené skupiny ve státním zastupitelství ještě vůbec schopny spolupráce? Přece jen za Vesecké byly ty příkopy vykopány opravdu hluboké. Dejme tomu mezi skupinami okolo Vesecké a olomoucké vrchní státní zástupkyně Mileny Hojovcové na straně jedné a skupině okolo šéfky Unie státních zástupců Lenky Bradáčové a lidí typu žalobců odvolaných kvůli kauze Čunek jako Ivo Ištvan či Igor Stříž na druhé. Lze vůbec o sjednocení uvažovat se stejnými lidmi, nebo hodláte část z nich vyměnit?

Myslím, že kde je vůle, tam je cesta. Co se týče paní doktorky Bradáčové, která je prezidentkou unie a náměstkyní krajského státního zástupce v Ústí nad Labem, nevidím důvod, proč by na té pozici neměla setrvat dále, byť to pochopitelně spadá do kompetence pana krajského zástupce. Co se týče dalších, je to pochopitelně o tom, že bych chtěl, aby důvěra ve státní zastupitelství byla obnovena tím, že veřejnost uvidí, že je postupováno podle zákona. Možná jste mířili na odvolání. Musím ale říct, že podle zákona o státním zastupitelství mohu navrhnout odvolání vedoucího státního zástupce, jen pokud zvlášť závažným způsobem poruší povinnosti vyplývající ze své funkce. Mohu tedy říct jen tolik, že pokud taková zvlášť závažná porušení povinností zjistím, nebudu se rozpakovat podat návrh na kohokoliv.

* (Včera, den po pořízení rozhovoru, Pavel Zeman odvolal všechny své tři náměstky. Namísto nich budou náměstci dva: Zemanovým zástupcem bude Igor Stříž a druhým náměstkem Stanislav Mečl, původem z Plzně. Včera také oznámila svoji rezignaci na pos šéfky vrchního státního zastupitelství Milena Hojovcová, Zeman na její místo vzápětí navrhl Iva Ištvana. Na doplňující otázky už včera Pavel Zeman nereagoval - pozn. red.) LN V prosinci se nejen k dalšímu setrvání Hojovcové, ale i dalšího vrchního státního zástupce Vlastimila Rampuly vyjadřovala Transparency International. Podle jejího názoru bez jejich odchodu není reforma státního zastupitelství možná. Berete toto doporučení vážně?

Jedna věc je doporučení nevládní organizace a druhá věc je vázanost zákonem. Opět jsme u toho, že jsou-li důvody na odvolání, tak není návrh na odvolání problém podat, nejsou-li, pak je podat nelze. Já se přece nemůžu zbavovat vrchních

* (státních zástupců - pozn. red.) jen

proto, že sloužili pod jiným nejvyšším, to by byl dosti protizákonný krok.

* LN Hojovcová vehementně navrhovala rušení poboček Vrchního státního zastupitelství v Olomouci (státní zástupci z poboček to považovali za snahu potrestat kritiky Vesecké - pozn. red.). Počítáte také s jejich rušením, nebo je tento plán passé?

Nepočítám s jejich rušením.

* LN Jak chcete Nejvyšší státní zastupitelství zbavit nálepky součásti justiční mafie?

Nemyslím, že nálepka tzv. justiční mafie jde za Nejvyšším státním zastupitelstvím. Myslím, že důvěru lze získávat i tím, že budou dodržovány standardní postupy.

* LN Zmínil jste, že budete chtít posílení nezávislosti státního zastupitelství. Jak konkrétně?

Tím rozumím to, že by třeba již ministr nejmenoval jednotlivé státní zástupce, ale bylo by to svěřeno skutečně soustavě. Přitom rovnou upozorňuji, že nechci, aby to bylo jen a pouze v kompetenci nejvyššího státního zástupce.

* LN Tou soustavou myslíte jakousi justiční radu? Kdo by v ní byl zastoupen?

Ano, můžeme se bavit o jakési formě rady. Je otázkou, kdo by v ní byl. Byli by tam pochopitelně státní zástupci, ale je otázkou... Nyní vám jasné vymezení neřeknu.

* LN Kdo by radu jmenoval?

No, tu by asi neměl jmenovat nejvyšší státní zástupce, protože potom bychom nedosáhli jakési dělby moci. Ale víc na to odpovídat nemohu, je to námět k diskusi a nejsem děd Vševěd, abych znal nyní všechny odpovědi.

* LN Především u soudců je justiční rada takovým evergreenem. Nemáte obavu, že se o ní jako obvykle bude mluvit, a zůstane jen u slibů? Justiční radou není nadšený ani ministr Pospíšil...

Máme jedinečnou šanci se o tom bavit. Ta šance přichází po nějakých sedmnácti osmnácti letech. Omlouvám se, že vám v tomto nedávám přesné odpovědi, ale kdybych vám jasně řekl: udělá se to tak a tak, bylo by to zavádějící. Vejce natvrdo také neuvaříte za vteřinu.

* LN Chcete se zabývat i změnou podmínek odvolatelnosti státních zástupců či časovou omezeností mandátu vedoucích státních zástupců. To už máte promyšlené nějak více?

U vedoucích státních zástupců velice pléduji za to, aby skutečně funkční období bylo zavedeno, a to na všech úrovních státního zastupitelství. To znamená nejen u nejvyššího, ale i u vrchních, krajských a okresních. U toho nejvyššího budu bojovat za to, aby to funkční období, ať už bude sedmileté, devítileté - což je vcelku irelevantní - , nebylo opakovatelné. Myslím si, že opakovatelné funkční období je nevýhodné, protože minimálně v poslední třetině funkčního období se ten, kdo je ve funkci, může snažit o to, aby v té funkci zůstal i v dalším období. To znamená, že tam je prostor pro nějaké případné vlivy. Myslím si, že i u vrchních státních zástupců by mělo být funkční období neopakovatelné. Saturoval bych to třeba tím, že by bylo delší, sedmileté. Na krajích možná a na okresech určitě bude muset být opakovatelné. Z praktického důvodu, protože na některých okresech máte tři státní zástupce. Takže tam nebudete mít lidi, kteří by se ve funkci střídali. To by nemělo význam.

* LN Znamená to, že neopakovatelné sedmi- či devítileté období bude platit i na vás?

Samozřejmě, začínám u sebe. Více než devět let ve funkci určitě nestrávím.

O autorovi| S NEJVYŠŠÍM STÁTNÍM ZÁSTUPCEM HOVOŘILI Václav Drchal a Petr Kolář

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás