PRAHA Oblíbený letní festival se koná od 24. června do 4. září. Zahajuje tradičně na scéně Nejvyššího purkrabství Pražského hradu, hrát se bude v Brně na Špilberku, na Slezskoostravském hradě v Ostravě, na Polívkově farmě v Olšanech a v Bratislavě.
Velká komerční akce, anebo umělecké ambice?
Slavnosti se od svých počátků v roce 1994, kdy zahajovaly tragédií Romeo a Julie s Terezou Brodskou a Radkem Holubem, rozrostly do nebývalé šířky a proměnily ve velký komerční podnik, který ovšem občas překvapí uměleckou kvalitou. Po prvním vykročení nastala čtyřletá pauza a až v roce 1998 se na Pražském hradě hrál Macbeth v režii Borise Rösnera. O rok později se Slavnosti poprvé otevřely souboru ze zahraničí a na program se dostali Slováci. Od té doby se festival stále šíří po celé republice.
Překvapením roku 2002 byl Král Lear v režii Martina Huby, jenž se stal slavným comebackem Jana Třísky v titulní roli. A plenérová divadelní atrakce pro letní večery a nejširší publikum se rázem katapultovala mezi prestižní akce, od nichž se napříště cosi očekává. Ovšem takového vzedmutí jako s Třískou se již nepodařilo dosáhnout, i když následující Hamlet s Jiřím Langmajerem nebyl nezajímavý. V dalších letech stále a logicky stoupal zájem diváků a úroveň představení zůstávala solidně profesionální. V posledních letech ale vždy jako by něco chybělo, nebo naopak přebývalo, jako u Veselých paniček windsorských, tolik humoru každý neunese.
Slavnosti se prostě staly mamutím a úspěšným podnikem, jenž bývá brzo po zahájení předprodeje vyprodaný. Už zdaleka nejde jen o jednu produkci, na niž se soustředí všechny síly, a možná že méně by bylo více. Letošní Jindřich IV. v režii Lucie Bělohradské se zdá být ambiciózním projektem, který vzbuzuje zájem, ostatně hra se u nás už poměrně dlouho nehrála, pamětníci si možná vzpomenou na Hudečkovu inscenaci s Milošem Kopeckým.
Režisérka, která již na Slavnostech nastudovala Hamleta, dvoudílnou hru výrazně zkrátila a podtrhla v ní aktuální politický rozměr. Kromě Norberta Lichého a Jana Dolanského uvidíme Ladislava Mrkvičku, který ztvární krále Jindřicha, dále pak Zdenku Žádníkovou, Evu Salzmannovou, Moniku Zoubkovou, Martina Preisse a další.
Další českou premiérou přehlídky bude Romeo a Julie ostravské produkce PaS de Theatre s Markem Holým a Terezou Dočkalovou v režii Pavla Šimáka. Novinkou slovenské části bude hra Oko za oko v režii Michala Vajdičky. A opět přijede i britský soubor, tentokrát GB Theatre Company.