• Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Olomouc se skládá na tramvaj

Česko

Oprava jedinečného historického vozu bude stát téměř šest milionů korun

OLOMOUC Je to babička dnešních olomouckých tramvají. Její vrstevnice jsou už dávno sešrotovány, ona bojuje o právo znovu vyjet do ulic města. Ve svých 78 letech musí vůz s číslem 223 podstoupit omlazovací kúru, aby znovu mohl přepravovat pasažéry.

Chybí „maličkost“: něco přes pět milionů korun. Právě tolik na znovuoživení historického unikátu zbývá sehnat.

Olomoucký dopravní podnik, kterému stará tramvaj „na kliku“ patří, by za tu částku mohl koupit například zcela nový autobus. Přesto opravu památné tramvaje objednal a doufá, že alespoň část peněz sežene ve veřejné sbírce. „Oprava by měla stát necelých šest milionů korun. Zatím máme přibližně 490 tisíc korun,“ řekla LN asistentka ředitele Magdalena Kopřivová. Právě ona má na starosti aktivity za záchranu vozu, který zazářil i ve filmech Záhada hlavolamu či Doktor Živago. „Teď přemýšlíme, jak zájem lidí podpořit, přiblížit zajímavost vozu,“ dodává.

Podle objednávky by tramvaj měla do krnovských strojíren, kde se na podobné práce specializují, odcestovat příští týden. Pracovat tam na ní budou až do začátku příštího roku. Vůz, který vznikl v pražských Ringhofferových závodech, potřebuje podle znalce Tomáše Flimmela rozsáhlé práce. Ty se týkají i původních motorů, které bude nutné upravit ve specializované dílně. „Sehnat odborníky, kteří jsou takové práce schopni, je stále těžší. Vždyť se jedná o desítky let staré výrobky,“ připomíná Miloš Tlaskal, který v brněnském technickém muzeu pečuje o podobně vzácné tramvaje a u několika zajišťoval podobnou rozsáhlou opravu.

Ani sama demontáž nebude jednoduchá. „Je nutné si uvědomit, že některé součásti nebyly po celou dobu života stroje nikdy povoleny, natož demontovány,“ podotýká Flimmel. Jeho posudek obsahuje přesná doporučení, jak postupovat při demontáži tramvaje, doplnění chybějících či poškozených dílů a následovném opětovném spuštění vozu. Stroj by měl dostat stejnou podobu, kterou měl při vyjetí z továrny - tedy design, který mu na začátku století dal slavný secesní architekt Jan Kotěra. Ten původně navrženou tramvaj zaoblil, podepsal se i na vzhledu vnitřních částí, včetně velkých spouštěcích oken. Výjimkou ale budou například kola, která je potřeba uzpůsobit současným předpisům.

Při olomoucké sbírce vůbec nevadí, že tramvaj číslo 223 projezdila většinu svého života právě v Praze a do Olomouce ji v roce 1974 předali, aby tam v podstatě dosloužila. Právě tamní nadšenci a dopravní podnik ji totiž zachránili, když ji z už služebního vozu v letech 1984 a 1989 upravili zpět do téměř původní podoby. S ní tak město slavilo 85. a 90. výročí zahájení tramvajové dopravy. „Na příští rok připadá 110. výročí, právě proto bychom ji rádi znovu zprovoznili,“ připomíná Kopřivová.

Příznivci historie mohou na svou tramvaj-babičku přispět různými způsoby, například si předplatit jízdu v ní až na dvacet let dopředu. K tomu by měli darovat minimálně deset tisíc korun. „Čestnou jízdenku na pět let ale získá už ten, kdo přispěje alespoň tisícikorunou,“ dodala Kopřivová a zdůraznila, že vítají i menší dary a lidé mohou přispět i koupením některého ze suvenýrů s logem sbírky. Jeden z mecenášů si už nechal poslat propagační předměty v hodnotě přibližně tisíc korun.

Vůbec nejvíce se na tramvaj těší řidiči, kteří s ní v minulých letech jezdili. Elektromechanik dopravního podniku Ondřej Pícha je jedním z pěti těch, kteří mají ve firmě oprávnění řídit „tramvaj s klikou“. „Je to o něčem úplně jiném než u nových tramvají, úžasný pocit, důkaz toho, jak šikovné jsme měli předky. Víte, že řídíte tramvaj, žádný počítač, musíte se spolehnout na cit a vlastní ruce,“ svěřil se LN.

Kromě této tramvaje vlastní olomoucký dopravní podnik ještě vlečný vůz z roku 1951, který používá právě s opravovanou tramvajovou „babičkou“. Technické muzeum v Brně má ve svém depozitáři ještě dva vozy, a to originální vůz z roku 1912, který také patří dopravnímu podniku, a vůz číslo 205 z roku 1923, který patří muzeu. Po jednom vozu, který alespoň část své historie jezdil v Olomouci, vlastní také tramvajové expozice v Praze a v Crichi ve Velké Británii.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Morava

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás