Medvěd, který trať podešel, měl přibližně lidské rozměry, vážil do osmdesáti kilogramů. Podobně mladé zvíře před čtrnácti lety v nedalekých Mostech zabil kamion, když se snažilo překonat silnici. „Takových případů může být více, jen se o každém nedozvíme. Proto jsou trasy pro překonání silnic a železnic důležité,“ dodal Kutal.
Výstavbou nového podchodu pro divoká zvířata podmínila Správa Chráněné krajinné oblasti Beskydy svůj souhlas s modernizací železniční trati na vyšší rychlosti. „V nově zbudovaném podchodu pro zvěř jsem našel stopy medvěda pouhých pár měsíců poté, co byl most dokončen,“ potvrdil jeden z terénních pozorovatelů Tomáš Krajča z Petrovic u Karviné. Právě on pomohl stopu najít.
Obyvatelé se nemusejí bát – medvědi se už běžně pohybují na obou stranách trati. Průchod jen usnadnil její zdolávání a fakticky zvýšil její bezpečnost – vlaky po ní po modernizaci jezdí vyšší rychlostí, takže medvěd na kolejích může při kolizi způsobit i větší škody. Beskydy jsou jediným místem v republice, kde se pravidelně pohybují medvědi, kromě nich ale také rysi a vlci. Oblast kolem Jablunkova je důležitá i tím, že tam mají možnost se rozmnožovat, nacházejí partnery k páření i v sousedním Slovensku a v Polsku. Současně však často lákají také pytláky.
Ekologové žádají vybudování podobných koridorů také u dalších dopravních staveb – ať již budou jako v tomto případě vedeny pod úrovní kolejí či vozovky, nebo nad ní. Čerstvé zjištění proto využili i ke kritice ministerstva dopravy a jeho úspor při stavbě silnic.
„Pokud by stejně zodpovědný přístup, jaký zastávala státní organizace Správa železniční dopravní cesty, uplatňovalo i Ředitelství silnic a dálnic v případě plánovaného nadchodu nad silnicí u státní hranice, mohla by zvířata bezpečně přecházet i přes tuto frekventovanou silnici,“ tvrdí Kutal. Podobný podchod pod tratí totiž vzniká i v další části, tam se jím ale zatím zvířata dostanou na násep silnice. Nadchod měl vzniknout podle dohody státu, kraje a společnosti Hyundai s ekology do konce roku 2008, protože právě zásobování automobilky zvyšuje zátěž na silnici.
Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání
Regionální mutace| Lidové noviny - Morava