130 let

Proč jít se školou na Jeden svět

Česko

ŠKOLNÍ FILMOVÁ DOPOLEDNE OČIMA UČITELE

Výborné dokumenty, široká nabídka témat, odborně vedené projekce, debaty o filmech ihned po projekci, beseda s odborníkem a výukové materiály, to vše jsou dopolední školní projekce. Po 12 letech funguje festival Jeden svět také jako profesionální nabídka kvalitního vzdělávání, která má ambici oslovit žáky, studenty a jejich učitele.

Učím na ZŠ devátým rokem, festival navštěvuji sedm let, druhým rokem jej spolupořádám v Ústí nad Orlicí. Podle mého názoru a zkušenosti je dnes největší výzvou a úkolem pro učitele zaujmout děti pro vybrané téma a vyvolat u nich ochotu přemýšlet. Dobrý dokument (ve škole klidně jen jeho část) může být jednou z cest, jak takový úkol naplnit. Konkrétní lidské příběhy a osudy, reálné prostředí, to jsou šance, jak žáka vtáhnout do tématu.

Projekce jako šance, jak nastartovat zájem o téma Letošní nabídka filmů pro středoškoláky s tematikou životního prostředí si dává za cíl vyvolat u mladých lidí kritické přemýšlení o stavu světa, příčinách problémů a možnostech jejich řešení. To vše určitě nezvládne dokument sám o sobě, ale projekce a debata s přizvaným odborníkem mohou být pro učitele dobrou šancí, jak zájem o téma nastartovat.

Snahou těchto filmů je nastolovat otázky typu: Jaká je naše odpovědnost za problémy v jiných částech světa? Žijeme způsobem, který je udržitelný pro nás i pro další generace? Jak lze ovlivňovat věci kolem sebe, jak korigovat své chování a jednání? Odpovědi na tyto otázky pak mohou studenti hledat se svými učiteli, např. s využitím didaktických materiálů, které nabízí program Jeden svět na školách. Nejlepší je jít s dětmi do kina Protože součástí programu je také možnost získat na školy sady zajímavých dokumentů, nabízí se otázka, proč tedy se žáky chodit přímo do kina a nepromítnout film jen ve třídě? Je to stejné jako u hraných filmů. Již cesta do kina znamená, že jdu aktivně za nějakým prožitkem.

Jít aktivně na festival v podmínkách školy znamená, že učitel s žáky diskutuje výběr filmu a již nad zvoleným tématem společně přemýšlí nebo pracují. Další výhodou kina pak je, že sledování filmu neruší žádné okolní vlivy (popcorn na festivalu neprodáváme). Společný prožitek s ostatními diváky může mít také svou hodnotu, zvláště bude-li doplněn debatou, která umožní o myšlenkách a pocitech z filmu společně hovořit. Festival dává učitelům zajímavou nabídku, kompletní servis, a pokud je letošní témata filmů zaujmou, je už pouze na nich, zda najdou chuť se zúčastnit.

O autorovi| PETR KULHAVÝ, Autor učí na ZŠ Libchavy a je koordinátorem školních projekcí v Ústí nad Orlicí

Autor: