Pilotní gymnázia už si výuku podle vlastních vzdělávacích programů stačila vyzkoušet. Na adrese www.pilotg-gp.cz se dočteme, že změna může spočívat třeba v tom, že se matematika učí ve dvou úrovních náročnosti.
Za největší klad považujeme „zlegalizování“ některých dříve nestandardních forem výuky, které jsme zkoušeli již v předcházejících letech, ale nyní se mohly stát plnohodnotnou součástí výuky,“ píše se na stránkách Gymnázia F. X. Šaldy v Liberci. „Jedná se především o výjezdové semináře a vypracovávání a obhajobu seminárních prací. Každý žák si volí v předposledním ročníku téma své seminární práce – obvykle z některého maturitního předmětu. Práci pak napíše pod vedením určeného učitele a v posledním ročníku pak obhajuje na semináři. Tím vlastně předbíháme jednu z nových forem profilové části maturitní zkoušky,“ píše se dále na stránkách školy.
Sázíme na jazyky
Na Gymnáziu Jana Keplera v Praze se angličtina vyučuje ve třech úrovních, definovaných vstupní a výstupní úrovní žáků podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Jedna z úrovní je určena mimořádně disponovaným žákům.
Francouzština a němčina mají dvě úrovně. Po druhém ročníku (sextě) si žáci volí jeden z cizích jazyků jako profilový a ten pak studují více hodin týdně. Studijní skupiny se utvářejí napříč ročníkem.
Zajímavé je, že matematika se od druhého ročníku čtyřletého gymnázia a sexty osmiletého gymnázia vyučuje ve dvou úrovních, které si žáci volí podle svého zaměření. Od třetího ročníku (septimy) se úrovně liší i počtem hodin. I zde jsou skupiny tvořeny napříč ročníkem.
Novinkou jsou na tomto gymnáziu i integrované předměty. Ty slouží jako úvod ke studiu některého oboru: úvod do studia jazyka, úvod do přírodních věd, estetická výchova, přírodověda a vlastivěda (pro primu).
Žáci mohou rovněž volit ze široké nabídky volitelných předmětů. V posledním ročníku studia si vybírá každý žák čtyři předměty z nabídky 20 až 25 předmětů, které se otevírají výhradně podle zájmu žáků. Například kurz sociální problematiky je zaměřen na rozvíjení sociálních dovedností a pomoc druhým lidem.
Pryč se známkami
Na Gymnáziu na Slovanském náměstí v Brně pedagogové v rámci reformy přestali používat pětistupňovou škálu známek. „Používáme pouze dva stupně: uspěl a neuspěl,“ konstatují s tím, že pro předměty, jako je výtvarná nebo hudební výchova, je to naprosto dostačující. Pro třídy s rozšířenou výukou cizích jazyků znovu zavedli latinu.
Trochu jako na vysoké
Na stránkách brněnského Gymnázia na nám. Kpt. Jaroše se dočteme: Za nejdůležitější považujeme nový systém volitelných předmětů na vyšším gymnáziu. Naši žáci mají možnost přizpůsobit si pomocí volitelných předmětů studium přesně podle svých zájmů. Může se stát, že se dva spolužáci z jedné třídy ve čtvrtém ročníku ve výuce téměř nepotkají – jisté mají jen to, že společně budou mít výuku českého jazyka. Jsme přesvědčeni, že díky tomuto systému volitelných předmětů bude výuka efektivnější.
V předmětech, které nejsou žákovým zájmem, se omezíme na nejdůležitější poznatky patřící k všeobecným znalostem a uvolněný prostor věnujeme prohloubení znalostí podle zájmu a budoucí profesní orientace žáka.