130 let

Rallye? To je forma sebepropagace

Česko

říká hudebník a automobilový závodník Daniel Landa o svém návratu do soutěží, který mu zatím přinesl dva karamboly

PRAHA Jeho názory a umělecká tvorba rozděluje národ na dva tábory. Jedni Daniela Landu (39) uznávají, jiným je trnem v oku. Zpěvák, skladatel a autor textů proniká i do sportovního světa a snaží se prosadit v automobilových soutěžích. Letošní návrat do rallye skončil však zatím dvěma nehodami.

* LN Proč jste se z rallye před časem vytratil a kam byste chtěl tentokrát své snažení směřovat?

Nebyly optimální finanční prostředky a já jsem neměl čas si je sám shánět. Ze slibů se staly chyby a vznikla z toho pauza. Šilhám jen po rallye, je to královna.

* LN Do sezony jste vstoupil už na konci března na Valašské rallye. Jaký to byl pro vás návrat, když jste vaše mitsubishi „nabořil“?

Blbý, chtěl jsem nenabořit. Jednalo se o drobnou chybičku, která za normálních okolností nestojí ani pár sekund času, nemohli jsme pokračovat jen hloupou shodou okolností.

* LN Na Rallye Šumava jste měl dokonce vážnou havárii, po které jste skončil s otřesem mozku v nemocnici. Jak k ní došlo, byla to jezdecká chyba, nebo technická závada?

Jednalo se o mou další havárii za horizontem. Jednou jsem skočil příliš daleko a teď jsem si ho zřejmě špatně najel. Musím si už dát na ty horizonty pozor, navíc mám po té pauze veliké problémy s psaním rozpisu a s koncentrací na něj při jízdě. Myslel jsem, že do toho zase vpluji poněkud rychleji a plynuleji...

* LN Jak jste se dával po nehodě dohromady, abyste zvládl blížící se koncertní turné?

Musel jsem sahat ke speciálním duševním, chcete-li relaxačně imaginačním technikám, jinak by to vůbec nebylo možné.

* LN Nenapadlo vás, že je pro vás ježdění příliš veliký risk, budete v soutěžích pokračovat?

Jakmile bude budget kompletní, zase vyrážíme, ale snad už s novou EVO IX. Mluvil jsem s Romanem Krestou a požádal jsem o nějaké konzultace ohledně rozpisu i jízdy, které by mi usnadnily a zrychlily ten rozpačitý návrat.

* LN Fanouškům se líbí váš dravý jezdecký styl, ten vám ale na druhou stranu přinesl už řadu karambolů. Nepřemýšlíte v kontextu posledních událostí, jak tuto bilanci změnit a v tomto směru si vylepšit pověst?

Nejezdím kvůli dobré pověsti. Jezdím, protože mne to baví, a ty karamboly mi ani tak nepřinesl styl jako spíš chyby v koncentraci. Tu je potřeba ladit.

* LN Automobilový sport provází řada někdy i tragických havárií. Máte vypěstovanou nějakou záklapku, která vám v podvědomí vystaví stop, že už například nemůžete přidat?

No...o žádných záklopkách moc nevím, je třeba užívat spíš rozum a tím se řídit. Čím míň emocí, tím lépe, a to se týká jak záklopek, tak i pocitu, že v jednom jediném místě zvítězíte v mistrovství vesmíru a je z toho třeba veliká rána.

* LN Před sezonou jste prohlásil, že nechcete brát ježdění jen jako odreagování od vašeho zaměstnání, ale máte v úmyslu se propracovat do české špičky. Chtěl byste se pohybovat někde poblíž Václava Pecha nebo Romana Kresty?

Na Romana si v tomto životě již asi nesáhnu, co se týče Vaška, tak to bude asi také dost obtížné, ale přece jen uvidíme, je malomyslné vzdávat se dopředu.

* LN Objevily se také informace, že máte v plánu rozvířit vody v českém rallyesportu. V jakém smyslu to bylo myšleno?

Chceme postavit plně profesionální a mezinárodně fungující tým. Ale znáte to, sen a skutečnost se mnohdy nepodaří skloubit. Všechno pro to ovšem děláme, máme k tomu dobré lidi.

* LN Nepatříte do kategorie osobností, jež propadly kouzlu závodění až v dospělosti, ale měl jste k němu díky svému otci, který patřil mezi přední československé autokrosaře, odmalička blízko. Jaké byly vaše závodnické začátky?

Autokrosové a obtížné. Lidé u nás mají občas tendenci se začátečníkům posmívat.

* LN A jak se na vás zkraje dívali zkušení autokrosoví kozáci, kteří závodili už s vaším otcem?

Jako na mladého Landu, tedy syna jejich kamaráda a soupeře, kterého znají od útlého dětství.

* LN Co vás k závodění přitáhlo a jak ho vnímáte dneska?

Lákalo mne splnit si dětský sen, být jako táta. Dnes je to forma určité osobnostní meditace a i sebepropagace.

* LN Prošel jste závody v autokrosu, Evropským pohárem tahačů a v posledních letech se objevujete v automobilových soutěžích. Která disciplína vás vzala nejvíc u srdce?

Jednoznačně rallye, ale obě další disciplíny jsou také ohromně zábavné. Rallye ovšem co do rizika a náročnosti není podobné nic.

* LN Kvůli uměleckým záměrům jste byl v posledních týdnech často kritizován. Jakým způsobem vás přijímají vaši současní soupeři?

To se musíte zeptat jich, ale lidé v depu se ke mně chovají skvěle. Závodníci jsou povětšinou výrazné osobnosti, které si utvářejí vlastní názor a nepřejímají fantaskní vývody některých ultralevicových radikálů, na které nikdo z nás nemá čas ani chuť.

* LN Proč myslíte, že je vnímání vaší osoby v těchto dvou světech tak odlišné?

Ve světě novin píšete jen nějaký článek, oháníte se svobodou slova a právem na vlastní názor i na věci, u kterých vám zcela uniká jejich podstata. Sedíte a jen teoreticky hodnotíte druhé o sto šest. Novináři už dnes příliš neinformují. Ten druhý svět je světem reálných činů, ne plků a v tom je asi ten největší rozdíl. Považuji mnohé novináře za skutečné profesní diletanty, u jiných mám zas pocit, že se jedná spíše o nějakou cílenou předpolitickou diskreditaci. Jsou úplně vedle, přeneseně vzato píšou o mé kuchyni a přitom u nás nikdy ani nebyli.

* LN Před časem jste prohlásil, že když neustane kritika vašich projektů, raději s celou rodinou opustíte republiku a bude žít jinde. Opustil byste i českou rallye?

Takto jednoduše se to říct nedá, vyhodnotím to potom, co skončí mystifikační talk-show Čaroděj. A to pak samozřejmě i uvidím, zda tu budu jezdit. Chci, aby mé dcery vyrůstaly v národě s budoucností, a ne mezi malými lidmi, kteří se dokážou vůči všemu jen negativně vymezovat a to je jejich hlavní podstatou. Mám samozřejmě na mysli tu obecnou rovinu, ten ostrý guláš přechytralých keců a silných slov se mi už prostě zajídá.

Landa motorista

Poprvé závodil v autokrosu v roce 1996. V seriálu ME pak skončil jednou druhý (Německo) a jednou třetí (Itálie). Od roku 1999 startoval se závodním tahačem v týmu Martina Koloce a o rok později si připsal vítězství v závodě EP v Rakousku. V roce 2002 se objevil mezi jezdci rallye, nejlépe skončil čtvrtý ve skupině N na Rallye Český Krumlov. Nyní se po dvouleté pauze do rallye vrátil.

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás