Žaloba zahrnuje inscenace divadelních her Akt, Vyšetřování ztráty třídní knihy a Cimrman v říši hudby. Filip Smoljak požaduje odměny za užití režií svého otce od roku 2015 a plnění, kterého se domáhá, je za čtyři roky ve výši zhruba půl milionu korun.
Smoljak mladší žádá od Žižkovského divadla 500 tisíc korun. Nejde o peníze, ale o princip, říká |
V pondělí o žalobě jednal Městský soud v Praze a přelíčení odročil na duben. Podle ředitele agentury DILIA, právníka Jiřího Srstky, jde o složitou problematiku, neboť v české legislativě není v případě profese divadelního režiséra přesně stanoveno, o co v případě divadelních režií vlastně jde. Tedy zda se divadelní režie posuzuje jako koncepční umělecká práce ve smyslu vytvoření autorského díla, nebo jde „pouze“ o výkon výkonného umělce.
Dle české legislativy je divadelní režie posuzována jako činnost výkonného umělce, na rozdíl například od Slovenské republiky, kde je divadelní režisér pojímán jako autor. „Česká právní úprava má ohledně divadelní režie ale na mysli spíše režiséry takzvaně provozní. To jsou ti, kteří dávají pokyny, jestli má přijít herec zprava, nebo zleva, kam se postaví na scéně gauč a tak dále. Ale pak jsou režiséři, kteří přicházejí s koncepcí celého představení, již tvoří společně s dalšími umělci, jako například výtvarníkem, scénografem, dramaturgem, hudebním skladatelem a tak dále,“ vysvětlil Srstka pro LN. Dodal, že u režisérů, které zastupuje DILIA, mají režijní smlouvy uzavírané s divadly duální charakter. Jednak počítají s tím, že režisér je výkonný umělec, a jednak s tím, že režisér je autorem režijní koncepce divadelního představení. To ovšem podle Srstky neplatí paušálně pro všechny režiséry.
Filip Smoljak jako jediný ze čtyř potomků Ladislava Smoljaka ze stejného důvodu již dříve žaloval Městské kulturní středisko ve Františkových Lázních, které v roce 2015 a 2016 realizovalo dvě divadelní představení. Požadoval po něm 3000 korun za užití autorských práv za divadelní koncepci. Soud jeho žalobu loni v červnu zamítl. „Důkazy předložené žalobcem nebyly pro soud důvodem, aby se odchýlil od konstantní judikatury, podle které je režisér považován za výkonného umělce, nikoliv autora,“ uvedl ve svém zdůvodnění.