130 let

SUV pastička

Česko

JAK TO VIDÍ

Podle statistik si Češi kupují stále víc sportovně užitkových vozů, zkráceně označovaných jako SUV. Proč tomu tak je? O Češích se ví, že milují u aut velké kufry. Proto je tu daleko víc kombíků než kdekoliv jinde. SUV už svým vzhledem nabízí obrovský kufr, a na rozdíl od kombíků přichází i pocit moci. Řidič má v moci vůz těžší než ostatní, a tudíž je pánem situace, dává tak najevo svoji nadřazenost.

Automobilky hlásí, že láska je to veliká. „Teréňáky“ jsou prý prodejní hit. A stále lepší byznys jsou i ojetá SUV. Například u autobazaru AAA narostl prodej za září a říjen o dvě stě procent.

Česká láska k obrovským autům ale rozhodně není světová. SUV získala v minulosti věhlas zejména v USA pro komfort a luxus, které poskytovala. Američané na to šli svým selským rozumem: „Čím víc auta, tím lépe. Čím lépe, tím luxusnější.“

Nálada se ale změnila. Zákazníci si nyní žádají menší vozy, s kterými zaparkují i ve městě a neprojezdí tolik benzinu. Veliká SUV navíc v zahraničí často podléhají vyšším daním. Tato kombinace přebila i opojný pocit siláctví, který v obrovských a těžkých autech máte.

Češi tak pro samou lásku nevidí. Velký kufr je iluze, kterou má na svědomí zvýšené těžiště. SUV už také jezdí tolik, že je nelze označit za luxusní. A pocit dominance mizí hned po vystoupení z auta. Češi tak zase zaspali.

Autor: