• Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Teď je hitem nákup přes internet

Česko

Konec bezhlavých nákupů - Češi se v krizi naučili šetřit, obchodníci se musí víc snažit

Maloobchod sice v červnu rostl, ale stále zaostává za rekordním rokem 2008.

Hlavně „kamenné“ obchody stále stagnují.

PRAHA Čeští obchodníci si mohou po loňském propadu mírně oddechnout. Zlepšení prodeje zaznamenaly v červnu podle statistiků internetové obchody a specializované obchody s počítači, mobilními telefony, elektronikou a oblečením.

Naopak pomalejším tempem rostly prodeje hypermarketů a supermarketů. Podle manažerů oslovených LN by se však s oslavami mělo ještě počkat. „Je pravda, že červnová i červencová čísla v porovnání s obdobím duben až květen vypadají optimističtěji, nicméně na konstatování, že maloobchod má krizi za sebou, je příliš brzy,“ říká Jitka Dvořáková, obchodní ředitelka Netretail holdingu, pod který patří například internetový prodejce Mall.cz. Prodeje táhnou auta Z vyjádření „kamenných“ obchodních domů vyplývá, že maloobchod nadále zaostává za rekordním rokem 2008. „Oživení tu je, to mohu potvrdit. Rosteme jen díky tomu, že srovnáváme prodeje se špatnými loňskými výsledky,“ řekl výkonný ředitel společnosti Datart International Pavel Sláma.

Růst se navíc týká hlavně objemu prodeje. Vzhledem k meziročnímu snížení cen počítačů, mobilů, televizí a další elektroniky totiž pozitivní trend růstu prodeje nevede vždy k růstu tržeb prodejců.

Objevil se dokonce názor, že krize pozmění chování zákazníků dlouhodobě. „Mám obavu, že optimistické prognózy vývoje maloobchodu mohou ztroskotat na velmi prosté věci: Lidé se v průběhu krize naučili šetřit. Zkrátka si dnes už nejdou bezhlavě koupit nový model jen proto, že tu je,“ říká marketingový ředitel internetového obchodu Alza.cz Jan Samko.

Oslovení manažeři se navíc shodují, že ne vždy se v předchozích dvou měsících jednalo o „dobrovolné“ nákupy. „Vysoké teploty vedly k vynuceným nákupům něčeho, co člověk nutně nepotřebuje - větráků a klimatizací,“ uvedl Sláma.

Superrychlé odpisy končí Český statistický úřad v pátek oznámil, že maloobchodní tržby za červen ve stálých cenách vzrostly o 6,6 procenta. Jenže za uvedeným růstem stály hlavně mimořádně vysoké prodeje aut. V běžných cenách tržby firem z oboru prodeje, oprav a údržby aut narostly o desetinu, po přepočtu do stálých cen je růst téměř devatenáctiprocentní.

„Podnikatele a firmy motivoval k nákupu vozidla konec superrychlých odpisů, neboť pro využití tohoto prorůstového opatření vlády bylo potřeba koupit automobil do konce června,“ říká Jan Bízik, odborník na maloobchod ve společnosti PricewaterhouseCoopers ČR. Statistický úřad připomíná, že v červnu došlo k nárůstu registrací nových osobních automobilů o 14 procent, nákladních aut o 34 procent a autobusů o 47 procent.

Po odečtení motoristického segmentu a prodeje pohonných hmot již situace maloobchodu nevypadá tak skvěle. Růst tržeb očištěný od inflace v červnu činil 1,8 procenta, ve stálých cenách však jde o pokles o 0,4 procenta. Analytici také nevidí situaci českého maloobchodu příliš optimisticky. „Ačkoliv nezaměstnanost již má podle všeho to nejhorší za sebou, tak mzdový růst v české ekonomice zůstává utlumený.

Za celý letošní rok očekávám stagnaci či jen skutečně nepatrný nárůst spotřeby domácností,“ uvedl pro ČTK analytik Generali PPF Asset Management Radomír Jáč.

***

VÝVOJ MALOOBCHODNÍCH TRŽEB V ČESKU

jak rostly tržby v červnu

podle obchodních skupin

(po očištění od inflace)

prodej oděvů a obuvi 10,0 %

internetové obchody 7,6 %

obchody s počítači, mobily apod. 7,1 %

obchody s výbavou pro domácnosti 2,4 %

prodejny knih, sportovních potřeb aj. 2,1 %

hypermarkety, supermarkety 1,9 %

drogerie, lékárny, kosmetika -1,0 %

prodej na stáncích a tržnicích -1,5%

specializovaný prodej potravin -5,9 %

tržby maloobchodu rozdíl proti stejnému období minulého roku ve stálých cenách (včetně prodeje a oprav motorových vozidel a prodeje pohonných hmot) v procentech

Zdroj: Český statistický úřad

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás