„Možnost plošné regulace světelné reklamy u nás neexistuje,“ řekla serveru Lidovky.cz Milada Moudrá z České astronomické společnosti. Termín regulace světelné reklamy příslušnými obcemi byl totiž vyňat ze zákona o ovzduší při novelizaci v roce 2012.
„Světelné znečištění má povahu imise a stávající právní úprava tuto oblast výslovně neupravuje,“ vysvětluje Veronika Vároši z Ministerstva pro místní rozvoj. Potvrzuje tak, že v současnosti není v podstatě co porušovat a pokutovat. Prakticky jedinou možností, jak světelné reklamě zamezit, tak zůstává její pozastavení ještě před výstavbou.
Instalace každého reklamního billboardu vyžaduje povolení podle stavebního zákona, zamezit jejich umístění tak mohou podle Veroniky Vároši ještě před výstavbou příslušné stavební úřady. Jak ale dokazují příspěvky čtenářů, kteří se s obtěžující reklamou potýkají, ne vždycky dokáží stavební odbory přesvětlené reklamě zamezit.
„Před rokem a půl jsem se přestěhoval z pražského Žižkova do obce Tehovec u Říčan. Byl jsem potěšen, jaká je tu v noci krásná tma, až do chvíle, než na přilehlý billboard nainstalovali místo žárovek brutálně svítící LED světla. Tma je ta tam,“ popisuje vlastní zkušenost s obtěžujícím světlem Jaromír Kvapil. „Opakovaně situaci řeším se starostou obce, je to ale těžké a zatím k žádné změně nedošlo,“ říká.
INICIATIVY PROTI SVĚTELNÉMU ZNEČIŠTĚNÍ
|
Světelným znečištěním na Jesenicku se několik let zabývá Daniel Ščerba, jehož koníčkem je také fotografování noční oblohy. Cílem jeho iniciativy Jeseníky - pohoří tmavé oblohy aneb zachraňme tmu! je ochrana noční oblohy a osvěta problému u veřejnosti. „Světelné znečištění dokáže rušit noční prostředí i desítky kilometrů daleko. Jeho důsledek se odráží nejen na hvězdné obloze, ale i na našem zdraví. Naše tělo dokáže pouze ve tmě efektivně tvořit hormon melatonin, který je synchronizátorem biologických hodin mezi dnem a nocí, a také letního a zimního období,“ popisuje Ščerba, který na Jesenicku mapuje problémové světelné reklamy a vyjednává s vlastníky světel následné odstranění nebo redukování.
„Poškození lidé, kterým světelná reklama vadí, mohou poslat svoje připomínky na magistrát. Co ale vím, nikdy se to neřešilo a ve výsledku to nakonec vzdali,“ říká Ščerba.
Podle Jana Hollana z brněnské Masarykovy univerzity, který se světelným znečištěním dlouhodobě zabývá, by prvním krokem občana, kterého světelná obtěžuje, mělo být oslovení firmy, jež reklamu nainstalovala. „Aby po setmění obrazovku řádově zeslabila. Aby zůstala čitelná, ale nesvítila o nic víc, než je pro čitelnost nezbytné,“ říká.
Občané, kteří chtějí odstranit či ztlumit světlo na billboardu, si mohou také zjistit, zda jde o povolenou stavbu. „Tvrdé nástroje zákonné obrany proti blbému světlu jsou ale nevelké,“ říká Hollan.
Mohou také využít ustanovení občanského zákoníku o imisích.
OBČANSKÝ ZÁKONÍK A IMISE
Jsou-li imise důsledkem provozu závodu nebo podobného zařízení, který byl úředně schválen, má soused právo jen na náhradu újmy v penězích, i když byla újma způsobena okolnostmi, k nimž se při úředním projednávání nepřihlédlo. To neplatí, pokud se při provádění provozu překračuje rozsah, v jakém byl úředně schválen. |