4. prosince 2017 18:34 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Kvůli tragédii v Troji začaly kontroly mostů. Na Jižní spojce hrozí omezení dopravy

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 20Diskuse
Lanový most na Jižní spojce v Praze. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Lanový most na Jižní spojce v Praze. | foto: Wikimedia

PRAHA Sobotní zřícení lávky pro pěší v pražské Troji, během něhož došlo ke zranění čtyř lidí - z toho dvou vážně -, otevřelo debatu, zda-li podobné nebezpečí nehrozí i u dalších staveb tohoto typu ve městě. Magistrát proto již poslal odborníky prozkoumat stav Lanového mostu na Jižní spojce a doporučil uzavření radotínské lávky.

Příčina pádu můstku, který propojoval Císařský ostrov s Trojou, je dosud stále nejasná. Odborníci ze stavební fakulty ČVUT v Praze se domnívají, že zhroucení pravděpodobně způsobilo přetržení hlavních nosných ocelových lan v důsledku koroze.

Do konce vyšetřování pádu lávky v pražské Troji byl v pondělí odvolán z funkce šéf mostařů v Technické správě komunikací (TSK) Jan Zemánek.

Lávka v pražské Troji se zřítila 2. prosince 2017.

Lávka v pražské Troji se zřítila 2. prosince 2017.

Pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO) v návaznosti na víkendové neštěstí požádala o revizi všech mostních konstrukcí, které se v metropoli nachází. Magistrát tak v pondělí již začal zkoumat stav Lanového mostu, který je součástí důležité dopravní tepny.

„Vzhledem k tomu, že jsem byl zpraven o tom, že Lanový most není v dobrém stavu, tak jsem tam nechal poslat diagnostiky, aby jej zkontrolovali,“ sdělil ČTK náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD).

Pokud by se ukázalo, že stavba zprovozněná roku 1997 skutečně není v dobré kondici, musela by na ní být částečně omezena doprava. Podle Dolínka hrozí, že by na něj byl zakázán vjezd vozidlům těžším dvanácti tun. Vše ale záleží až na výsledcích průzkumu.

Podle analýzy TSK z loňského roku je v hlavním městě ve špatném či zhoršeném stavu více než 120 mostů z necelých sedmi stovek. Náměstek Dolínek, jenž má TSK v gesci, tvrdí, že žádné další zhroucení nehrozí. Nečekané však bylo i spadnutí trojské lávky. Vedení města proto nenechává nic náhodě.

U Trojského zámku v Praze se 2. prosince odpoledne zřítila do Vltavy betonová...
Větší část 260 metrů dlouhé lávky se propadla do řeky. Zbytky poškozené...

„Ve spolupráci s TSK se budeme snažit prověřit zbylé lávky, jestli jsou opravdu v pořádku,“ sdělil serveru Lidovky.cz mluvčí magistrátu Vít Hofman.

Město už doporučilo, aby byl uzavřen můstek přes Berounku v Radotíně, který na místě stojí již více než dvacet let. „Uzavření radotínské lávky se zvažuje dlouhodobě, musí se to vyřešit velmi rychle,“ okomentoval Dolínek. V pondělí místo navštívil statik, odborníci jej budou dále zkoumat.

Lávka v Radotíně

Lávka v Radotíně.

Od 15. prosince budou znepřístupněny též lávky pro pěší a cyklisty na železničním mostě přes Vltavu mezi Podskalím a Smíchovem, které se budou kompletně předělávat. Dlouhodobě plánované opravy zapříčinil havarijní stav některých ocelových podpěr. Vyměnit bude třeba posléze i dřevěné části nosné konstrukce mostu.

Železniční most v Praze,v pozadí Pražský hrad.

Železniční most v Praze, v pozadí je Pražský hrad.

Zchátralé ovšem nejsou jen můstky pro chodce, ale rovněž velké dopravní stavby. Vedle již zmiňovaného silničního mostu na Jižní spojce je řeč především o Libeňském mostu, o němž se v posledních letech vedla vášnivá debata. Podle zprávy TSK je jeho situace jedna z nejhorších ve městě.

„Stavební stav nejvíce narušených konstrukčních částí (především klouby rámů) lze klasifikovat i po provedení pomocného podpěrného systému v roce 2009 jako velmi špatný, hlavních kleneb jako špatný a je proto nutné provést jejich rekonstrukci co nejdříve,“ stojí v analýze vypracované vloni.

Libeňský most v Praze.

Libeňský most v Praze.

Chystanou opravu však momentálně brzdí resort kultury, který rozhoduje, jestli most prohlásit za kulturní památku. Prozatím jsou na něm práce zastaveny.

Do roku 2020 by dle stejné zprávy měla být provedena také rekonstrukce Barrandovského mostu. Nejvytíženější pražský most, přes nějž denně přejede zhruba 135 tisíc aut, před deseti lety sice prošel rozsáhlou obnovou silnic, předloni se u něj však objevila další trhlina. Ukázalo se, že do nosných konstrukcí prosakuje voda, která může způsobit korozi kovové výztuže.

Barrandovský most v Praze.

Barrandovský most v Praze.

Akutní pozornost potřebuje i Hlávkův most, především pak vozovka a meziklenbové desky pod tramvajovým kolejemi. Právě tato skutečnost by v nadcházejících měsících mohla znamenat konec tramvají na mostě.

„Co se týká Hlávkova mostu, s památkáři dolaďujeme podrobnosti a připravujeme opravu,“ přiblížil náměstek. Vyvrátil zároveň, že by Praha mostní objekty podceňovala. Mezi lety 2014 až 2017 do nich prý investovala celkem 1,25 miliardy korun.

Hlávkův most v Praze.

Hlávkův most v Praze.

V nevyhovujícím stavu je podle analýzy TSK mimo jiné i most Legií u Národního divadla či Palackého most spojující levou část metropole se Smíchovem.

Palackého most v Praze.

Palackého most v Praze.

Trojská lávka z roku 1984 se zřítila v sobotu odpoledne z neznámých příčin. Kontrolní systém ještě pár minut před pádem nesignalizoval žádný problém, na její špatný stav ale upozorňovaly posudky léta. Dva lidé při nehodě utrpěli vážná zranění, další dva vyvázli s pohmožděninami zad. Případ šetří policie.

  • 20Diskuse
Robert Sattler

Autor

Robert Sattlerrobert.sattler@lidovky.czČlánky