• Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Za malý rozestup pokuta nehrozí

Česko

Nebezpečný zlozvyk českých řidičů: jezdit těsně za vozidlem před sebou i při velké rychlosti

Na českých silnicích se děje řada přečinů, za které řidičům nehrozí žádný trest. LN se zaměřily na nejzávažnější z nich - nedodržení bezpečné vzdálenosti.

PRAHA Jsme asi deset kilometrů před Prahou a dálnice D5, po níž jedeme, je ve středu odpoledne skoro poloprázdná. Jen sem tam nějaké auto. Jinak řečeno, vládne zde provoz, který dává řidičům na každý manévr dost času.

Redakční vůz náhle předjede bílý citroën, který se levým pruhem tlačí ještě před jedno auto. Po několika vteřinách má už ale v zádech další dva silné vozy. Rozestupy mezi nimi mohou činit nejvýše pět metrů. „A je to tady zase. Stačilo by, aby první z nich zpanikařil, přibrzdil a máme před očima smrťák. Úplně zbytečně. Při stodvacítce, kterou ta auta zhruba jedou, by od sebe měla být tak padesát šedesát metrů, “ komentuje situaci dopravní expert Jaroslav Hořín a do svého bloku si dělá další čárku.

Společně s ním totiž monitorujeme celý cen na dálnicích v okolí Prahy jeden z největších nešvarů českých řidičů - nedodržování bezpečné vzdálenosti. Po zhruba sedmdesáti ujetých kilometrech po silnicích D1, D5 a R4 připomíná Hořínův blok účet hospodského pijáka - má v něm 21 čárek. Asi čtvrtina odhalených přestupků mohla přitom kvůli rychlosti, ve které se stala, skončit tragicky.

A nehody se kvůli nedodržení bezpečné vzdálenosti dějí vcelku často. Zmíněný prohřešek je dlouhodobě druhou nejčastější příčinou dopravních nehod v Česku.

Policie ale i přesto nedodržování odstupů nijak nekontroluje ani nepostihuje. Nutno říct, že ani nemůže. Česká dopravní legislativa totiž takový přestupek nezná. „Nikde v zákoně není definováno, co takový bezpečný odstup znamená. Nemáme tak řidiče za co pokutovat,“ říká šéf české dopravky Leoš Tržil.

Pro řidiče je tak v silničním zákoně pouze doporučení, aby odstupy drželi. Čas od času jim to připomenou i proměnné digitální informační tabule nad silnicemi. Naučit řidiče takzvané pravidlo dvou sekund se snaží i ministerstvo dopravy. „Od roku 2004, kdy jsme s tématem bezpečných vzdáleností začali, se situace hodně zlepšila. Stále je to ale velmi aktuální téma. V příštím roce by mu měl být věnován i jeden z klipů kampaně Nemyslíš, zaplatíš!,“ říká ředitelka oddělení Bezpečnosti silniční provozu (BESIP) Zuzana Ambrožová.

To je však málo. Kvůli nulové represi řidiči stejně odstupy nedodržují. Chystá se proto změna a zapsání nového přestupku do zákona. „Nedodržování bezpečné vzdálenosti se určitě objeví v zákoně. Jen řešíme otázku, jak ho technicky popsat,“ říká poslanec Věcí veřejných a budoucí šéf dopravní meziresortní komise Stanislav Huml. Pro zavedení nového přestupku i jeho tvrdé trestání má širokou podporu. Stojí o to téměř celá odborná dopravní veřejnost. „Určitě by se to mohlo do zákona nějak zakomponovat. Je ale potřeba řidiče ty bezpečné odstupy také naučit. U silnic by se tak měly objevit pomocné značky,“ říká Tržil.

Paradoxem však je, že takové značky (bílé šipky ve směru jízdy) už ve vyhlášce jsou, jen se nepoužívají. „Nepoužíváme je kvůli tomu, že uvažujeme o převzetí rakouského značení. Tedy vodorovných čar u krajnice, jejichž vzdálenost odpovídá vzdálenosti, kterou při maximální povolené rychlosti na dané silnici ujedete za dvě vteřiny. V reálu tedy řidičům prozradí bezpečný odstup,“ vysvětluje mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

***

CO NEJVÍC ZABÍJÍ

1. Nepřiměřená rychlost

* Způsobila 15 348 nehod, při nichž zemřelo 348 lidí.

* Překročení rychlosti je vůbec nejvíce kontrolovaným přestupkem v České republice.

* Zaměřují se na něj dopravní policisté, obecní strážníci a dohlížejí na něj i automatické radary v mnoha českých městech. * Policistům bylo před časem vyčítáno, že se na měření rychlosti až příliš fixují.

* Městští strážníci byli zase kritizováni za to, že měří na záludných místech a kontrolami se snaží pouze naplnit městskou kasu. Z toho důvodu jim zákon nařídil, aby místa měření povinně vymezili značkou měření rychlosti.

2. Nesprávný způsob jízdy

* Má na svědomí 37 997 nehod a 252 usmrcených. Kromě nedodržení bezpečné vzdálenosti sem spadá například agresivní jízda, nezvládnutí vozidla či bezdůvodné snížení rychlosti.

* Tyto přečiny se v Česku jen velmi obtížně kontrolují. Dálniční policie se snaží eliminovat alespoň agresivní šoféry, ale ani jejich trestání není příliš časté.

3. Nedání přednosti

* Zavinilo 12 241 nehod a 104 úmrtí. Jako nedání přednosti se započítává například i jízda na červenou.

* Řada křižovatek ve velkých městech je vybavena kamerami, jejichž nahrávky mohou řidiče usvědčit s nedání přednosti.

* Policisté se na tento přestupek nijak výrazně nezaměřují, pokutují ho jen tehdy, pokud ho vidí na vlastní oči.

4. Nesprávné předjíždění

* Způsobilo 1654 nehod a 31 smrtelných úrazů. Počítají se do něj všechny špatné předjíždějící manévry.

* Nejčastějším z nich je nerespektování vodorovného značení, lidově řečeno předjíždění přes plnou čáru.

* Policisté se v poslední době zabývají tímto nešvarem čím dál častěji. Na jeho odhalování se používají i vrtulníky, Přestupky se hlásí pozemním hlídkám.

Statistická čísla Policie ČR pocházejí z roku 2009.

ČASTÝ PŘESTUPEK BEZ TRESTU

Nedodržení bezpečné vzdálenosti je dlouhodobě druhou nejčastější příčinou dopravních nehod v Česku. Ročně se kvůli tomuto přečinu stane v průměru 25 tisíc nehod. Většina těchto karambolů se stala ve městech na přeplněných dopravních tepnách. Při těchto střetech v nízké rychlosti jsou nejvíce ohroženi chodci. Daleko nebezpečnější je však nedodržování odstupů na dálnicích. Střet ve vysoké rychlosti končí často tragicky.

Policie dodržování bezpečných odstupů v současnosti nijak nekontroluje ani nepostihuje. Ani nemůže. Nemá totiž oporu v zákoně, který by bezpečný odstup definoval. Řidiči se tudíž mají řídit pouze doporučením, aby bezpečný odstup drželi. Mají dvě vodítka, jak takovou vzdálenost poznat.

Jednak platí takzvané pravidlo dvou vteřin, které praví: Okolo libovolného statického bodu u silnice musíte projet nejdříve dvě vteřiny poté, co ho minulo auto před vámi. Druhá poučka říká, že bezpečná vzdálenost od auta před vámi je zhruba polovinou rychlosti, kterou jedete.

V zákoně není dáno, co bezpečný odstup znamená. Nemáme tak řidiče za co pokutovat.

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás