130 let

Zlevněte nová a šetrná auta, tlačí automobilky na stát

Česko

Čeští výrobci aut chtějí vládní podporu ekologických aut * Běžné je to ve většině EU

PRAHA Auto s nižšími emisemi by vás mohlo přijít levněji. Naopak pokud nejste žádní ekologové a chcete si koupit silný stroj bez ohledu na jeho emise, měli byste si pospíšit. Mohli byste za něj jinak zaplatit ekologickou daň a stále hrozí, že s ním nebudete moci jezdit do center měst. To všechno by mohlo relativně brzy čekat na české řidiče.

Automobilky totiž chtějí, aby jim stát pomohl motivovat lidi k nákupu bezpečnějších a ekologičtějších vozů. Právě na jejich vývoj a výrobu vynakládají nemalé finanční částky a rády by získaly nějaké peníze zpět, jako je to běžné ve většině zemí EU.

Sdružení automobilového průmyslu již odeslalo svůj návrh na ministerstvo průmyslu a obchodu. Konkrétní systém podpory má ovšem vzniknout až z diskuse mezi úředníky a automobilkami.

„Nelze nyní přesně říci, jaký systém podpory je nejúčinnější. Je potřeba o tom jednat se zástupci státní správy a společně připravit systém vhodný pro podmínky českého vozového parku,“ říká Radek Kňava z kolínské továrny TPCA. Ta patří mezi největší bojovníky za státní podporu prodeje a také se na materiálu podílela.

Český vozový park je podle Kňavy ve srovnání se státy západní Evropy výrazně přestárlý. U vyspělejších „sousedů“ se v průměru obmění za rok každé desáté auto, v České republice jen tři ze sta.

Automobilový průmysl za to kritizuje vládu. Různé podpory k nákupu nových vozidel totiž nemají v Evropské unii kromě České republiky jen Slovensko, Slovinsko, Estonsko a Litva.

„V zahraničí existuje celá řada příkladů,“ říká Antonín Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu. Právě na příkladech postavili i svůj materiál. Dvacet dva zemí EU podporuje nákup nových aut různým způsobem: od dotací při koupi vozů s nízkými emisemi CO2 až po daň za staré automobily. V Německu se například nechali inspirovat zákazem vjezdu neekologických aut do center měst.

Návrh na zavedení podpory byl odeslán na ministerstvo průmyslu začátkem června. Hned po volbách. „Náměty, jak řešit obnovu vozového parku, jsme obdrželi,“ říká Pavel Vlček, mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu. Návrh podle něj probere v dohledné době expertní skupina, kterou zřídil ještě ministr Martin Říman.

Prosadit podporu automobilek ale rozhodně nebude chtít pravděpodobný budoucí ministr dopravy Petr Bendl. Jeho názor neovlivnilo ani to, že se nejedná o klasické šrotovné, ale o vládní podporu ekologických a bezpečnějších automobilů.

„Prosazujeme rovné podmínky pro podnikatele, žádné zvýhodňování,“ zamítl i takovou podporu nových, hospodárnějších vozů Petr Bendl. Právě hlas ministra dopravy může být ale klíčový.

„Trh musí samozřejmě normálně fungovat. Je však žádoucí, aby se nekupovaly ojetiny deset a více let staré,“ brání návrh Šípek.

Pokračování na straně 14

Slevy na nová a šetrná auta, žádají po státu...

Dokončení ze strany 1

Návrh, o který se zasadila kolínská TPCA, podporuje i Hyundai v Nošovicích.

„Průměrné stáří českého vozového parku je přes čtrnáct let. To je beznadějně přestárlé,“ říká Petr Vaněk, mluvčí továrny Hyundai.

Kromě dvou všeobecných faktů, tedy že nová auta je třeba podporovat, protože jsou bezpečnější a také ekologičtější, Vaněk připouští i další důvod.

„Výrobci automobilů jsou státy tlačeni do vývoje nových, čistějších technologií. To představuje investice v řádech stovek milionů. Myslím si, že tato auta by měla být zvýhodněná,“ říká Vaněk. Škoda Auto je v případě podpory obezřetná. „Šrotovné podporujeme po ekologické stránce,“ řekl Jaroslav Černý, mluvčí Škody Auto. Ekonomicky se k návrhu nechtěl vyjádřit, protože jeho přesné znění nezná.

Aby podpora vstoupila v platnost, bude podle Antonína Šípka zapotřebí spolupráce rovnou čtyř ministerstev. „Je to záležitost propojení mezi ministerstvem financí, životního prostředí, dopravy a průmyslu a obchodu,“ říká Šípek.

***

JAK PODPORUJÍ „EKOAUTA“ V EVROPĚ

Irsko: Podporuje pěti tisíci eury nákup elektrických vozů. Lucembursko: Podporuje vozy, které emitují méně než 120 g CO2 na kilometr. Itálie: Pro auta s nízkými emisemi CO2 připravila daňové prázdniny. Německo: Zákaz vjezdu neekologických automobilů do center měst.

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás