24. října 2017 5:00 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Nagyová byla náš největší dobrovolník v kampani, tvrdí marketingový ‚génius‘ Pirátů

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 81Diskuse
Jakub Horák vytvořil kampaň Pirátům | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Jakub Horák vytvořil kampaň Pirátům | foto: archiv Jakuba Horáka

PRAHA Jestliže hnutí ANO pěje ódy na marketingového „génia“ Marka Prchala, Piráti oslavují výkon Jakuba Horáka. Známý producent, komentátor a hvězda sociálních sítí totiž straně, která se s téměř 11 procenty dostala do sněmovny, vytvořil kampaň. „Je to komunita lidí mnohdy naivních, ale s vírou a dobrými úmysly. To je to, co v dnešní politice chybí - a voliči to poznali,“ míní Horák v rozhovoru pro server Lidovky.cz, který na jeho přání proběhl po mailu.

Lidovky.cz: Vedl jste kampaň Pirátům. Proč jste si vlastně vybral právě tuto stranu?
Dopisoval jsem v té době román Kočky jsou vrženy, ve kterém figuruje Hnutí Nevím. A lidi, co mi poslali podpisové archy, se mě pořád ptali, kdy to hnutí skutečně založíme. Byla by to fajn recese, ale když jsem viděl, jak ve státě houstne situace, tak se mi nechtělo sebrat jedno nebo dvě procenta jen tak pro zábavu. Navíc zakládat stranu je strašný opruz - musíte se například bavit s lidmi, odevzdávat výroční zprávy o hospodaření... A do toho se ozvali Piráti.

Lidovky.cz: Proč jste se rozhodl do toho jít? 
Řekl jsem si, že to je báječná příležitost - jednak se zbavím povinnosti založit hnutí - Piráti mi v té době ostatně přišli velmi blízcí Hnutí Nevím - a navíc si ještě vyčistím karmu, protože dělat kampaň pro stranu, která má v průzkumech tři procenta, má předsedu s dredama a pověst bojovníků za stahování filmů - to přece každý chápe, že nedělám pro peníze. Když jsem se s nimi pak setkal, byl jsem strašně překvapený, že to jsou lidé, kteří mají zajímavý program, jen o něm nikdo neví. Takže prvním bodem komunikace muselo být ukázat lidem ten program - černé na bílém. A také se mi líbilo, že jsou mezi nimi evangelíci. Jednou jsem jel do Francie nakupovat víno se Sváťou Karáskem - já jsem sice ateista, ale líbí se mi, když se někdo snaží nelhat a být čistý člověk. Cítím se s takovými lidmi dobře. Tehdy jsem to začal brát osobně a uvěřil jsem jim. U marketingového odborníka je velká chyba věřit svému produktu, ale tady se to sešlo.

Jakub Horák vytvořil kampaň Pirátům

Lidovky.cz: Co bylo v kampani nejúspěšnější?
Jednoznačně Ivan Bartoš. Spousta žen 50+ volila Piráty jen kvůli němu! Co se strategie týče, na začátku jsem požádal svého přítele a velkého reklamního guru Josefa Havelku o pomoc. Ten přivedl agenturu PerfectCrowd, která udělala u příznivců Pirátské strany výzkum motivátorů a bariér. Motivátory jsou důvody, proč někoho chcete volit, bariéry jsou to, co vám v tom brání. Zjistili jsme, že digitalizace státní správy, která je podle mě skutečným přínosem Pirátů naší zemi, je až na pátém místě. Na prvních místech se objevovaly motivy, že budou vymáhat škody po politicích a úřednících, že prosadí odvolatelnost politiků a že zabrání únikům peněz do daňových rájů. Byla to klasická protestní témata a já se jim podřídil. Takže nejúspěšnějším prvkem reklamní kampaně byl volební autobus, který vymyslel volební manažer Steve Strébl. Já jsem ho pak umístil i do hudebního klipu, se kterým mi pomohli Oto Klempíř a Matěj Homola. Schytal jsem si za to své od členů mé sociální bubliny. „Zase osočování politiků!“ či „Babiš pro mladé!“. Ale když máte kvalitní výzkum, bublina vás nezajímá. A navíc nám pomohlo, že Piráty zažalovala Jana Nagyová - stala se tak největším dobrovolníkem pirátské kampaně a konečně jsme prorazili do médií.

Jakub Horák

Spisovatel, cestovatel, marketingový odborník a hudební producent. Autor knih Ostrov (debut, 1992), Zlatá rána, Je to všechno pakárna, nově i Kočky jsou vrženy.Jako marketingový expert působil v agenturách MarkBBDO a TBWA. Jako hudební producent stál za návratem Vanessy i comebackem Bruna Ferrariho. Spoluzakládal Hnutí Nevím, což deklaroval jako hnutí pro lidi, kteří nevědí, koho volit. Hnutí Nevím však do voleb nešlo. Už dříve spolupracoval na kampaních ODS i TOP 09, pak jej přetáhli sociální demokraté.

Lidovky.cz: Co stálo za úspěchem Pirátů ve volbách? Byla to právě kampaň na sociálních sítích?
Byli to dobrovolníci. Dělal jsem už pro pět politických stran, žádná nemá lidi, kteří si na sebe hrdě oblečou tričko s logem strany a jdou rozdávat volební noviny. Lidi svým stranám nevěří, jsou v nich jen pro zisk. Piráti jsou v tomto radikálně jiní. Je to komunita lidí mnohdy naivních, ale s vírou a dobrými úmysly. To je to, co v dnešní politice chybí. A voliči to poznali.

Lidovky.cz: Odmítl jste před sněmovními volbami jiné dvě  strany? Které?
Nebylo by vůči nim hezké, kdybych o tom mluvil. Nebyly to ale špatné strany.

Lidovky.cz: V čem konkrétním jste se pro vytváření kampaně inspiroval v zahraničí?
Skoro v ničem. Zaletěl jsem si na Island na koncert GusGus a potkal se tam s lidmi z tamní Pirate Party. Jejich šéf mi tam dal jednu dobrou radu: nikdy během kampaně nezapomeňte, že to musí být i zábava. Toho si moc vážím. Když vidím ty křeče v internetových diskusích, kdy si lidé do politiků projektují svoje vlastní zklamání a pocit zablokovaného života, pořád si opakuju - je to přece taky zábava! Kdybych chtěl být smrtelně vážný, nikdy nepožádám Ivana Bartoše, aby natočil volební klip s tahací harmonikou.

Pirátští poslanci. Mikuláš Ferjenčík v zelené košili (třetí zprava), Olga Richterová (první zleva vedle dokumentu o ustavení klubu).
Ivan Bartoš po sečtení hlasů do Poslanecké sněmovny

Lidovky.cz: Podle kuloárních informací preferujete koalici ANO, Pirátů a ODS. Je to tak?
Znám se s marketéry všech stran s výjimkou komunistů a Okamury, průběžně spolu chodíme na pivo. Respektuji kluky profesně, ale v kampani byli všichni proti nám, protože Piráti jim sebrali hlasy. ODS nás hodně v závěru poškodila - Filip Humplík napsal na svůj blog, že je Bartoš antisemita, šílený Šafr to převzal na Forum 24 a snažili se nás zobrazit jako stranu, která půjde s Babišem do koalice. Nebyla to pravda. Jak je vidět nyní, Bartoš nelhal a Piráti do koalice s ANO nepůjdou. Strana tedy splnila, co jsme v kampani slíbili. To, o čem mluvíte, je můj osobní názor. Já mám plné zuby politických řečí a kampaní a být na Ivanově místě, vezmu si ministerstvo vnitra, na čtyři roky se tam zavřu a po čtyřech letech odevzdám zemi kompletně digitalizovanou státní správu po příkladu Estonska - i za tu cenu, že to celou Pirátskou stranu zahubí. Babiš je problematický člověk, je to nekulturní buran, má sekalovskou sedláckou tendenci hromadit majetek, moc a vliv. Myslím si ale, že opravdu chce na závěr života změnit mechanismy fungování státu směrem k větší efektivitě a tím se zapsat do dějin. Kdybychom z EET vyřadili e-shopy, řemeslníky a venkovské hospody, pak by bylo zcela směšné, že se z povinnosti vystavovat účtenky dělá kruciální téma. 

Lidovky.cz: Tedy preferujete již zmíněnou koalici.
Takže ano, radši bych místo další vlády ANO s ČSSD a lidovci viděl reformní vládu Piráti + ODS + ANO. Ale ta strana není moje, já jí osm let nebudoval a Piráti jasně definovali, za jakých podmínek by byli ochotni do vlády jít a nejít. Bartoše jednoznačně podporuji v tom jít do opozice, i když je mi líto promarněných možností, protože strana musí především plnit své předvolební sliby.

Lidovky.cz: A na závěr otázka související se záležitostí, o které kolují různé informace. Dostal jste vedle domluvených 150 tisíc korun ještě nějaké další finance za svou práci? Prý máte „bonus“ za každého poslance.
Teď jsem to spočítal - Piráti mi dají ještě 36 000 korun za každý mandát, to je hezkých 792 000 - je to od začátku veřejná informace na jejich webových stránkách, netřeba se za to stydět. Uzavřeli tu smlouvu v době, kdy byli na těch třech procentech, takže mně nikdo nemůže vyčítat, že jsem to dělal kvůli tomu. Kdyby tam ten bonus ve smlouvě nebyl, udělal bych to stejně, protože to především byla velká zábava. Mezitím jsem se oženil, v únoru se mi narodí dcerka Sofinka, je potřeba začít spořit na její vzdělání. Mimochodem - místopředseda Pirátů a nyní poslanec Mikuláš Ferjenčík mi také slíbil, že pokud budou mít Piráti 20 poslanců, tak budou nominovat Kocoura Klapušku z Hnutí Nevím na prezidenta. On je evangelík, takže čestný člověk, teď ho budu psychicky týrat, aby ten slib splnil.

Lidovky.cz: Kolují také informace, že vás platí podnikatel Václav Dejčmar. Je to tak?
Václav je můj kamarád a skvělý člověk, daroval něco okolo stovky (tisíc korun) Pirátům tak tři měsíce potom, co jsem pro ně začal pracovat a podepsal smlouvu. S Piráty jsem ho seznámil já a z jeho daru zaplatili Karolínu Sadílkovou - tiskovou mluvčí, která odvedla úžasnou práci. Potřebovali tiskovou mluvčí a bohužel na ni neměli žádné peníze. Václav kromě Pirátů žádnou politickou stranu nikdy nepodpořil, moc si toho od něj vážím. Je to člověk, který dává ročně desítky milionů do projektů jako je galerie DOX, Paralelní Polis, MeetFactory nebo Rekonstrukce státu. Má vysoce rozvinuté kritické myšlení a to, že podpořil Piráty, hodně znamená. V životě jsem se naučil nepřeceňovat to, že se znám s miliardáři. Tihle lidé vám dají miliony, pokud si myslí, že to mění společnost k lepšímu. Kdybyste si od nich chtěli půjčit dvacet tisíc na nájem, tak vás klidně nechají vystěhovat na ulici. Protože oni s protestantskou weberovskou etikou věří, že každý má to, co si zaslouží.

  • 81Diskuse


Šárka Kabátová

Autor

Šárka Kabátovásarka.kabatova@lidovky.czČlánky


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.