130 let
tramvaj - ilustrační foto.

tramvaj - ilustrační foto. | foto: Lidové noviny

KAISER: Příběh bez hrdinů

Názory
  •   6:56
V těžko uvěřitelném příběhu černých pasažérů v Brně nějak chybějí kladní hrdinové. Lidé, kteří se městskou dopravou vozili zadarmo, mohou být lajdáci nebo sami sebe považovat za svérázné sportovce, titul hrdiny jim však přiznat nemůžeme.

Městu jistě vzniká právo peníze vymáhat, jenže místo aby z hříšníka nejdřív zkusilo dostat peníze po dobrém, pohledávku radši prodá soukromníkům. A exekutoři si už před deseti lety díky normě z dílny poslance za Unii svobody Pavla Němce zvykli účtovat nemravné, ale zákonné paušály.

Kromě toho úkolem radnic a magistrátů není dbát jen o platební disciplínu v MHD, ale i zajistit, aby jejich obyvatelé mohli žít v nějakém předvídatelném rámci. Což se o městě, kde se na jednoho hříšníka současně vrhají dva různí exekutoři, říci nedá.

Příběhy jako ten brněnský zapadají do širšího, neblahého trendu, v němž úřady i volená samospráva příliš často a příliš brzy přenášejí výkon svých pravomocí na soukromníky, jako kdyby nezaměstnávaly vlastní právníky. Ale outsourcing je moderní.

I z jiných, usazenějších společností (viz špatné zkušenosti Britů s projekty PPI) už dnes víme, že na styčné linii soukromého a státního sektoru tahá většinou ten státní za kratší konec. Nenašel už by se politik, který se tohoto velkého tématu povalujícího se na ulici ujme a zavelí: odoutsourcovat?

Autor: Daniel Kaiser