• Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Papež Benedikt XVI. | foto: ČTK

Na trhu spasení

Názory
  •   12:29
PRAHA - Mají pravdu ti, kteří tvrdí, že dlouhé trvání katolické církve je především triumfem jejího mistrovského marketingu? Závěr, k němuž dospěla Mezinárodní teologická komise ve věci tzv. stavu limbu, ukazuje, že Svatý stolec nemíní pasivně přihlížet vývoji v oblasti, kterou bychom mohli označit za jeho trh. V naší části světa lze očekávat jen další pokles poptávky.
Podle některých odhadů budou za dvacet let žít dvě třetiny světového křesťanstva v Africe, Asii a Latinské Americe. Na růstový potenciál těchto „emerging markets“ se musí církev orientovat.

Jak s tím souvisí limbo? Zatímco křesťanství nedokázalo nabídnout uklidňující odpověď na osud duší nepokřtěných dětí, konkurenční islám jim zaručoval místo v nebi. To v zemích s nemalou dětskou úmrtností představovalo konkurenční výhodu na trhu spasení. Inovovat tradiční produkt ve firmě zatížené dlouhou tradicí je vždy obtížné, a tak Benedikt udělal to, co každý zkušený manažer – objednal studii.

Ta hovoří nezaměnitelným konzultantským jazykem: dosavadní „nepřiměřeně restriktivní pojetí spasení“ prý již neodpovídá potřebám doby, „milost má prioritu před hříchem“. A studie byla hotova za tři roky, což je u tisícileté instituce okamžik. Katolickou církev ještě není radno odepisovat.
Autor: Martin Weiss
  • Vybrali jsme pro Vás