130 let
Kritická situace s parkování je v současnosti na Rovninách v ulici J. Seiferta....

Kritická situace s parkování je v současnosti na Rovninách v ulici J. Seiferta. Už příští rok by se tam mělo vybudovat parkoviště pro stovku aut. | foto: FOTO IVANA GRAČKOVÁ

S tímhle Přemysl Otakar II. nepočítal

Starostové píší
  •   1:51
HLUČÍN (Moravskoslezský kraj) - Jsem rodákem z Hlučína, kde bydlím celý život. Kdyby mi někdo před deseti lety řekl, že se v mém městě stane obrovským problémem parkování, asi bych si s pobavením ťukal na čelo. Ještě když jsem před dvěma lety nastoupil do funkce starosty, nenapadlo mě, že právě parkování bude na radnici můj křest ohněm.

Čtrnáctitisícový Hlučín se v minulosti potýkal a stále potýká s různými dopravními potížemi. Máme křižovatky, jejichž projetí z vedlejší silnice je skutečnou zkouškou trpělivosti i řidičského umu. Hlavní průtah z Ostravy na Opavu město necitlivě rozděluje na dvě části. Krůček po krůčku připravujeme řešení tam, kde to umíme a máme na to možnosti, a voláme po řešeních tam, kde nejsou v naší kompetenci.

Parkování se k těmto bolestem přidalo nějak postupně, nenápadně, až nabobtnalo vlastně v závislosti na tom, jak se nám daří lépe. Z někdejšího luxusu osobního auta pro rodinu se stalo sotva přijatelné minimum. V jedné domácnosti dnes mají běžně svůj vůz oba manželé a pak i dospělé děti; někde k vlastním autům přibude ještě služební vozidlo. Jen za poslední tři roky ve městě jich přibylo dva tisíce. S tím král Přemysl Otakar II, když nechával před 760ti lety budovat naše město, jaksi nepočítal. Před více než rokem jsme stáli před rozhodnutím, zda zvolit sankce nebo domluvu pro řidiče, kteří parkovali v uzounkých historických ulicích tak nešťastně, že hasiči, zdravotníci se sanitkami či popeláři měli čím dál větší problém ulicemi bezpečně projet. Zvolili jsme domluvu a řidiči za stěrači svých vozů nacházeli lístečky s upozorněním městské policie, že parkují v místě, kde to není dovoleno. Postupně poslechli. Přesunuli své vozy na parkoviště, jenže zaplnili i místa vyhrazená pro majitele parkovacích karet. Těch tehdy bylo v Hlučíně prodáno nemnoho, ovšem řidiči, kteří si je zaplatili, se pak právem zlobili, když najednou neměli kde zaparkovat.
Nemáme na radnici patent na rozum, proto jsme se ptali na zkušenosti v dalších městech. A většinou jsme se dovídali totéž – parkování se prostě musí zpoplatnit a počítejte s tím, že první odezva bude vesměs negativní. A byla. Navýšení počtu parkovacích míst vyhrazených pro majitele parkovacích karet většina motoristů v Hlučíně nesla velmi nelibě. Také navrhovaná cena 1200 korun za parkovací kartu na rok spustila lavinu emocí. S občany jsme o parkování diskutovali na veřejných fórech, na jednáních zastupitelstva i u kulatých stolů. Nakonec jsme se dohodli na kompromisu. Parkovací karty pro vyhrazená parkoviště jsou v Hlučíně v současnosti nutné pouze v pracovní dny od 17 hodin odpoledne do 7 hodin do rána, protože to je doba, kdy je většina lidí doma z práce. Systém je v podstatě opačný, než jak ho má nastavený například Ostrava, kam naopak mnoho lidí míří za prací. Cena parkovací karty pro centrum Hlučína zůstala na původně plánovaných 1200 korunách za rok, ovšem pro přilehlé části města stojí pouhých 360 korun. Po více než půlroce se ukazuje, že problémy s parkováním v Hlučíně zdaleka nekončí a při jejich řešení se nejspíše ještě nejednou zapotíme. Nízká částka totiž neplní zcela svou funkci. Aby nemuseli denně například otevírat brány a zajíždět na svůj pozemek, pořídili si parkovací karty za nízkou cenu i majitelé rodinných domků v sousedství sídlišť, nebo vlastníci garáží. Další lidé si karty koupili třeba pro své návštěvy. A protože mají trvalé bydliště v dané lokalitě a jsou vlastníky auta, na koupi parkovací karty mají nárok. Parkovací karty pro některé lokality tím pádem došly, a další zájemci si je už nemohou koupit, přestože večer bývají na vyhrazených parkovištích volná parkovací místa.

Zároveň s hledáním optimálního systému se samozřejmě snažíme zvýšit počet parkovacích míst, aniž bychom z Hlučína udělali jedno velké parkoviště. Uvědomujeme si totiž, že město musí být hlavně dobrým místem pro život lidí, nejen pro pohyb aut. Jen letos přibude v Hlučíně prvních zhruba třicet parkovacích míst, která se začnou budovat v srpnu během regenerace sídliště OKD. Jedno parkoviště se bude letos opravovat, projektová dokumentace na opravy dalších dvou už se zpracovává. A hlavně je v běhu územní řízení pro vybudování parkoviště se stovkou míst v nejexponovanější lokalitě na Rovninách v Seifertově ulici, s jehož stavbou chceme začít příští rok. Že se ale musíme parkováním v Hlučíně zabývat komplexněji a s vizí, je nám jasné. Byť to ještě zní pro naše městečko trochu jako utopie, nejspíše není daleko doba, kdy začneme hledat místa pro parkovací domy, jak je zatím známe jen ze světových velkoměst.

Pavel Paschek, starosta Hlučína , Občané pro Hlučín

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás