• Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let
Nakupování v supermarketu.

Nakupování v supermarketu. | foto: Stanislav Honzík , Lidové noviny

WEISS: Víc než přežívat

Názory
  •   6:47
Máme zatím trochu problémy s tím, že se supermarkety bojí odlivu zákazníků, přiznal ředitel pražské arcidiecézní charity obtíž projektu obchodů pro lidi s nízkými příjmy. Věříme mu.

Tak jako se solidní měšťané nestydí sehnat si tzv. kriplkartu za okno svého auta, aby mohli parkovat na místech vyhrazených pro tělesně postižené, nebudou se jistě ostýchat sehnat si potvrzení o sociální potřebnosti, aby mohli výhodně nakupovat v sozialmarktech.

Občané šetří efektivně, stát zpravidla neefektivně. Ale v obou případech jde o defenzivní strategie. Stát se vyrovnává s nevyhnutelným nárůstem výdajů na přežívání (důchody + zdravotnictví). Občan věnuje svůj čas a um na nákup levnějších konzerv.

Příjmy jsou zřejmě dané (ale státu ani tak nestačí, navzdory všem úsporám počítá s dalším zadlužováním). I tak úspěšná ekonomika jako německá uplatňuje defenzivní model: exportní sektor produkuje masivní obchodní přebytky za cenu stagnující životní úrovně. Ať už je kvalifikovanost provedení jakákoli, jde ve všech případech o strategii hnanou obavou z budoucnosti.

Spotřebovávat a přežívat nestačí. Třeba tu někde jsou lidé s vírou v budoucnost a chutí vytvářet hodnoty. Ale jako by se s těmi, kdo myslí na zadní kolečka, neslyšeli.

Autor: Martin Weiss
  • Vybrali jsme pro Vás