130 let

Diskuze

Nová budoucnost náboženství: Lze vjet na boží cesty náklaďákem?

Počet členů církví nebo religiózních společenství sice neustále klesá, ale západní společnost se čím dál víc zajímá o náboženské otázky.

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
ZO

10. 2. 2013 14:50
Dodatek k Jan 111
Přesto, že křesťanství nesplnilo cíl, pro který bylo založeno, důvod si nalezněte sám, tak proti antice - pohanstvím- bylo pokrokem.Posun k lepšímu, jen stručně, nastal až od 12 do 18 století v tom máte pravdu. Ale nezmiňujete seo 2 stoletích válek, hrůz, zejména ve 20 století, vinou filosofií různých -izmů, které rozvrátili relativní pořádek předcházejících století. (Marx, Engels, Lenin, Stalin atd.) Jestliže se filosofie křesťanství nestane během příštích 30 až 50 let masovoufilozofií většiny lidí, čekají nás daleko nepříjemnější události. Ale o tom jsem již v předcházejích článcích něco napsal. Články jsou určeny k porozumění všem slušným lidem, nositelem civilizačního (ještě)vývoje.  
0 0
možnosti
ZO

4. 2. 2013 17:14
Nepochopení cíle" křesťanství"
zůstává . Na závěr jen několik vět, k poznámce, že křesťanům začíná " dojejich zahrádky pronikat bylina islámu, která využila slabiny křesťanství -jeho humanismus .Jen malou poznámku. Žil jsem s nimi 8 let, a kdybych zamykal auto při parkování, pokládali by to muslimoví za jejich urážku. Tamjsem auto nezamykal nikdy.Jejich síla je v jejich zákonech  -šaria. Ten velmi přísně trestá přestupky proti zákonu. Pro nás tresty jsou jejich tresty odstrašující, ale účinné.Dnes se muslimové bouří proti nespravedlnosti  jiných.To je vše co jsem chtěl říci k filozofickému názoru na křesťanství  . Pro mne není již dávno náboženstvím. Neporozuměl-li někdo tomu co jsem napsal, nemá zapotřebí si tím lámat hlavu. To mu neprospěje.Slova jsou jen ukazatelem cesty za pravdou, po které musí každý jít sám.
0 0
možnosti
PM
Smysl není kouzlo, ale sociální produkt
což dnes i experimentálně hravě prokazatelný, křivka vzrušení při kontaktu (nejde o sex, vzrušující je i sklenice vody, pokud je žízeň) je-li zdravá, přináší nejen setkání, vyvrcholení doznívání a odpoutání pro další, ale provází to i odpovídajícími pocity, kde ten poslední, tedy ztráta a truchlení je pečetí zralosti, otevřenosti pro navazující, následující. Primárně ovšem k partnerství i lidskému, nejen intimní, ale třeba i vyučování, provázení, podporování. Tak i roviny lidského vědomí včetně odumřelých částí osobnosti, s kterými kontakt není možný, ale lze je nějak obejmout rituálem, a tak i ošetřit, integrovat. Co bylo dříve jasné a dostupné díky hojným msourozencům navíc geneticky blízkým, dnes se pracně dokání v skupinách osobního rozvoje nebo jiných alkternativách farnosti nevyjímaje. Media sice ohloupují lid sportovci a jejich prý tréninkem, ale jaký trénink, když dotyčný fetuje doping? Rozvoj je buď úplný, celistvý, enbo není.
0 0
možnosti
Foto

Aspik

2. 2. 2013 11:38
jsem asi zatím dozelena
Jdu se totiž odpoutat od této diskuze ale po souvisejícím truchlení ani památka.Jinak myslím, že smysl není nutně vázán na skupinu lidí, a že tedy není sociálním produktem. Dovedu si představit celkem plasticky, jaký smysl života si vezme za svůj osiřelý trosečník. Smysl života je prostě to, co si momentálně vlastník toho života vezme do hlavy. Čeho chce dosáhnout, co po sobě chce zanechat ... Každý si může najít to své, za čím chce jít.
0 0
možnosti
PM
Spirituální zdraví
V česku ještě tabu zdraví psychické, málokdo potřebný se svěřuje péči. Podobně zdraví sociální, tedy kompetence pro kontakt s okolím a budování vztahů. Opět kdekdo spamuje bloguje chatuje, ale skoro nikdo nejde do skupiny osobního rozvoje pod legitimním vedením. Tím hůře pro syntézu obojího , pro upgrade na kvality transcendentní, v čase i prostoru.Chybí nástroj výzkumu, tedy v hraničních situacích je jasno, pod zátěží, tlakem bilance je stále stejná.  Kdo šetří kroky, stačí mu hospic jako dobrý vzorek populace. Chybí ovšem artikulace, vzdělání, širší zkušenosti, často zmizí i rodinná tradice...takže jen propad kultury či civilizace. Podobně v práceschopnosti, jazykové připravenosti, frustrační toleranci a tak dál a dál až po demografii.
0 0
možnosti
ZO

1. 2. 2013 9:31
Několik vět pro zn."aspik".
Z vašich slov usuzuji, že jste dosud plně nepochopil cíl křesťanství. To se podstatně změnilo za 20 století. Já sám jsem atheista, ale má životní filosofie je humanismus a mravnost činů, jednání. Ty tam jsou axiomy , obřady, svatá písma, kněží atd.Názorově jsem blíž filosofickému systému židovskému . Ale liším se od něho poznáním "temných hlubin lidského nitra". To je velká síla reality jejich systému. Je to ale také slabá stránka filosofie křesťanství, jeho přílišný humanismus, který se stal příčinou jeho špatné obrany proti "pohanům".Váš názor na potřebu masového "snižování" počtu obyvatel na Zemi s vámi sdílím, jen se liším v názoru na jeho provedení. Ten váš názor je blízký, podle dnešních informací, názoru některých "světovládců".Já jsem zastáncempozitivní evoluce, a řízeného lidského egoizmu, jež je příčinou dynamických změn vztahů mezi lidmi, příčinou nespravedlností, nepořádků v lidské společnosti.Cílem lidí zastávajících tento názor je seznámit většinu našich občanů  informacemi , čísly, důkazy, o nutnosti volit do zastupitelských orgánůstátu jen občany s podobnými názory na organizaci naší společnosti.To je vše.
0 0
možnosti
Foto

Aspik

1. 2. 2013 21:31
humanismus a křesťanství
Je trochu jak voda a oheň. Jakmile křesťané polevili v nevybíravém potlačování neloajálních myšlenek, začali se zhruba od patnáctého století prosazovat lidé s pokrokovými myšlenkami, kteří si dovedli jít za svou pravdou bez ohledu na věřícími pilně obstarávané hořlavé klacky pod nohama nebo oprátky nad hlavou.Pokud si nějaký křesťan stěžuje na svůj přílišný humanismus jako na slabost, plně ho chápu. Stačí pohlédnout, jak nám pěkně napříč záhonkama pozemské zahrádky utěšeně prokvétá bylina islámu, která se této slabiny chytře vyvarovala.
0 0
možnosti
Foto

Aspik

31. 1. 2013 22:47
Mají nekonečnou výdrž
"Demokratická společnost ale zároveň potřebuje náboženský základ, protože v jeho rámci lze nejlépe zformulovat otázky o smyslu lidského života a dobru."Na náboženském základě se tak akorát dají zdeformovat otázky o čemkoli. Tak jako je cokoliv deformováno i libovolným jiným přístupem k řešení, který obsahuje tolik nepravdivých tvrzení, jako bible. Možná se někdo bude divit, ale naprosto svobodomyslně a nezávisle zvolenou náplní života totální většiny zapřísáhlých ateistů není znásilňovat, zabíjet a okrádat na potkání. Prostě proto, že mají rozum, oči otevřené a mají aspoň trochu páru o tom, jak to na světě chodí. "Nekladou-li si lidé a jejich prostřednictvím celá společnost otázku smyslu člověka a správnosti jeho života, upadá stát v bezbřehou tahanici jednotlivců, protože přes něj uskutečňují své ryze osobní zájmy."1. Seberealizace prostřednictvím ryze osobního zájmu se ve své většině nakonec zařadí do realizace něčeho přínosného. Některé firmy tohoto poznatku dokážou využít, umožní lidem dělat to, co chtějí, a ostatní jim pak za to můžou urvat ruce. Není snad toto jeden z dobrých smyslů života?2. Snad tady nechceme mít stát tvořený uniformí nezáživnou lehce predikovatelnou hmotou řídící se pouze zákony zachování krajně podezřelého myšlenkového dědictví.3. Zkuste se na stát podívat zoufalýma očima x-té slípky v y-té kleci z-té slepičárny. A zkuste ji přesvědčit o smyslu svého života pána tvorstva a o z něho vyplývajícím smyslu její bezmoci.Smýšlení věřících není v průměru o nic méně egoistické a ani o fous míň naduté, než je norma u nevěřících.
0 0
možnosti
ZO

31. 1. 2013 21:08
Nepochopení křesťanství
Mám jiný názor na náboženství, v tomto případě na křesťanství.Jak to, že nikdo nevidí přínos křesťanství pro civilizaci.Ideály křesťanství byly hnacím motorem civilizace celých 13 století, až do 18 století. Od té doby západní civilizace upadá.Zásadní zlom v evropské civilizace nastal koncem 18. století,přijetím filozoficko-politických principů Marxe, Saint-Simona, které podněcovaly všechny revoluce 20 století.Rozpad SSSR, odklon od utopií, které měly přinést lidstvu blaženost, vlastně ale nové pohanství, to vše způsobilo , že 20.století se stalo největším vrahem lidí a ničení majetků za celé dějiny.Důkazem je na 100 milionů zabitých, zavražděných lidí.Odklon od Boha s jeho humanitou a mravností a zbožněním člověka kultem osobnosti spojeném s veřejnou sebekritikou-náhražkou křesťanské zpovědi, to vše se dělo  s cílem dostat člověka pod kontrolu.Křesťanství dnes již není to, čím bylo s jeho diskutabilními axiomy, svými církvemi a jejich často pochybnými činy, ale silné svými ideály, které se během 20 století, výchovou a vzděláním lidí stalo hybnou silou civilizace a nadějí lidstva do 21. století. Jeho humanismus a mravnosní zásady se stávají převažujícím filozofickým názorem většiny slušných obyvatel. Idee pohanství, se svým zlem- lidským egoizmem, nespravedlností, se stále stávají příčinou nepokojů, disharmonií ve společnosti. Křesťané již dlouho nejsou těmi ovečkami, z prvních století našeho letopočtu. Již i oni dovedou používat násilí a lsti proti svým nepřátelům. Budou jistě potřebné změny ve společnosti, zejména v zákonodárství  s cílem říditi a regulovati lidský negativní egoizmus, příčinu nespravedlnosti, násilí, válek a vraždění.Je třeba,aby konečně byly odstraněny katastrofy, způsobené lidskou chamtivostí a touhou po moci. Cílem křesťanství je varovat lidi, aby skoncovali se způsobem myšlení, který je pocelá staletí nutí navzájem se zabíjet.Pokud ti, co dnes vládnou nad naší planetou konečně přihlédnouk úpravě  a omezení negativních vlivů lidského negativního egoizmu, k dalším katastrofám v příštích desetiletích nedojde. Předpokladem je také radikální změna mentality a silových vztahů mezi hlavními mocnostmi světa. (uhašení všech doutnajících ohnisek válečných požárů různě na světě, které se snadno mohou stát příčinou třetí světové války.)Výsledek, který se dnes jistě bude zdát nerozumnou utopií, je ale jedinou nadějí lidstva, že nebude téměř vyhubeno zbraněmi masového zabíjeníz nekontrolovaného lidského, přirozeného egoizmu. 
0 0
možnosti
J

Jan111

31. 1. 2013 21:30
Neznalosť histórie
Kresťanstvo nebolo v žiadnom prípade prínosom, naopak bol to úpadok v porovnaní s obdobím antiky, ktoré mu predchádzalo. Posun v pred nastal až s príchodom humanizmu, renesancie a hlavne osvietenstva.
0 0
možnosti
Č

Černoušek

31. 1. 2013 15:21
hmm
Ovšem, aby se necitoval v ČR tak oblíbený Scruton, to je tedy autorita nade všechny.
0 0
možnosti