130 let
Smutný supermozek. George Smiley (Gary Oldman) nad šálkem čaje hloubá o identitě sovětského „krtka“. Tuší, že odhalení mu velkou radost nepřinese.

Smutný supermozek. George Smiley (Gary Oldman) nad šálkem čaje hloubá o identitě sovětského „krtka“. Tuší, že odhalení mu velkou radost nepřinese. | foto: Aerofilms

Recenze

Jeden musí z kola ven: Nevyřčené smutky špionů

Kultura
  •   7:00
Nemluvní muži s neproniknutelnými obličeji, zatažené nebe, potlačené city a mezinárodní intriky. Špionážní drama Jeden musí z kola ven při všem svém chladu rozehřeje srdce každého anglofila.

Film švédského režiséra Tomase Alfredssona je také pozoruhodným výkonem na poli adaptací literárních předloh. Dodnes činný prozaik John le Carré se v 60. a 70. letech proslavil jako autor špionážních románů hraničících snad až se seriózním uměním. Jeho díla byla vícekrát zfilmována, za zmínku stojí tísnivá adaptace jedné z jeho nejlepší próz Špión, který přišel z chladu (1965) se skvělým Richardem Burtonem nebo televizní seriály, které BBC natočila podle dvou částí jeho trilogie o tichém a smutném špionážním géniovi Georgeovi Smileym. V Británii jsou televizní převody brány jako součást národního pokladu, autoři nové verze museli počítat s tím, že budou poměřováni hodně přísným metrem. Troufám si tvrdit, že obstáli.

zdroj: www.youtube.com

Tvůrci filmových adaptací se vždy musejí vypořádat s dvěma velkými úkoly. Převést a často také zredukovat děj předlohy do tvaru, který se dá odvyprávět na ploše celovečerního filmu. Zároveň by se ale měli nějak vypořádat i se stylem předlohy, najít jeho kinematografické vyjádření, nebo ho naopak posunout. Vpřípadě le Carrého prózy jsou to požadavky zdánlivě neslučitelné. V té knize se toho hodně odehraje, vystupuje v ní množství postav, vztahy mezi nimi jsou, mírně řečeno, komplikované.

Zároveň si ale říká o to nebýt vyprávěn rychle, v knize nejde jenom o složité špionážní operace a protioperace, ale také o osamělost, snad až existenciální tíseň, významy nabité mlčení, které se z principu nedá odbýt krátkým záběrem. To vše vyžaduje čas. Autorům scénáře Bridget O’Connorové a Peterovi Straughanovi se podařilo tyhle dva imperativy naplnit. Na tom základě mohl Alfredsson vybudovat velice stylový a zdrženlivě emotivní film, v něž dostala příležitosti téměř kompletní špička britského herectví (tedy jeho pánské sekce).

Krtek v Cirkuse

Jim Prideaux (Mark Strong) jede v 70. letech do Budapešti kontaktovat potenciálního přeběhlíka. Je to ale past, agenta zatknou, britská tajná služba zažívá velkou blamáž. Dojde k čistce, s vyhozeným šéfem (John Hurt) musí odejít i George Smiley (Gary Oldman). Brzy je ale pověřen diskrétním úkolem - existuje podezření, že KGB má na některé z vrcholných pozic „Cirkusu“ (MI-6) svého agenta...

Alfredssonův film zvláštním způsobem kombinuje rychlost a setrvalost. Vývoj děje i charakteristiky postav jsou často podávány ve vynalézavých zkratkách a náznacích. Prakticky nedojde na „vysvětlovací“ expozice a jinde povinné úvody do problematiky. Věci se prostě dějí, podávány jsou přitom mimořádně úsporně. Snaha autorů vyjádřit vše co nejmenším počtem slov a obrazů je zřejmá a úspěšná. Divák literární předlohy neznalý se v tom asi může ztratit. O zážitek z filmu ale vlastně nepřijde. Mezinárodní intriky i Smileyho vyšetřování jako by v Jeden musí z kola ven byly až druhotné.

Klaustrofobní a sešlý mužský svět...

Především se vykresluje klaustrofobní a sešlý mužský svět, jehož obyvatelé si připadají každý po svém ztracení. Vlečou se chodbami úředních budov, dezorientovaní v životě, jemuž přestávají rozumět. Je to také film duchem velice britský, city zůstávají potlačené a nevyřčené - když se dlouholetí spolupracovníci naposledy rozcházejí, vymění si jen na chodníku dlouhý znavený pohled.

Důležitou roli v příběhu hraje motiv nevěry ženy, která ve snímku vlastně ani není vidět. Alfredssonovi se všechno to pod povrchem bublající daří na plátně zpřítomnit, aniž by to okázale zvýrazňoval. Z mezinárodní špionáže se v jeho filmu stává intimní drama nemluvného upjatého společenství rozkládaného zradou, v němž není možné věřit nikomu, ani sobě. Tajná služba v Jeden musí z kola ven vypadá jako smutná parta přestárlých kluků ztracených v čase, neschopných se vyjádřit, uvolněných nanejvýš na (poněkud infernálním) vánočním večírku, kde si všichni zapějí sovětskou hymnu.

Jeden musí z kola ven

UK / Něm. / Fr. 2011
Režie: Tomas Alfredson
Hrají: Gary Oldman, Colin Firth, Mark Strong a další
Premiéra 2. 2. 2012

Prakticky všichni herci jsou v tom filmu výborní. Představitelé epizodních postav dělají maximum pro to, aby je divák mohl vnímat jako individuality, neuchylují se přitom k žádným efektům, jež by mohly působit lacině. Nakonec ale filmu dominuje jediná postava -George Smiley. Gary Oldman, někdejší romantický rozervanec plátna i života, v něm vytvořil těžko zapomenutelnou figuru muže, který nehne brvou a jehož bychom si na ulici asi nevšimli. Jeho oči za silnými brýlemi ale vyjadřují vše, co je vyjádřit potřeba. Bystrost, skepsi i odhodlání dovést věci až do konce, jakkoliv odměnou může být jenom smutek.

Autor: Ondřej Štindl