130 let

Andělé a démoni | foto: Falcon

Kohoutek a slepička v Římě

Kultura
  •   7:26
PRAHA - Už v úvodních minutách začne burácet dramatická hudba, divák se proletí částičovým urychlovačem, zemře papež, zrodí se antihmota, zazní hned několik jazyků a na plátně se objeví pečlivě vytvořené kulisy zastupující Vatikán. To vše se snaží vytvořit dojem, že se v novém filmu podle románové předlohy Dana Browna něco děje. Neděje.

Andělé a démoni mají s předchozí Šifrou mistra Leonarda vedle postavy symbolologa Roberta Langdona tři hlavní společné rysy. Vycházejí z představy, že historie bez tajných bratrstev a ukrytých vzkazů není dostatečně zajímavá. Za dostatečnou záminku ke zábavě naopak považují pobíhání od kostela ke kostelu v evropských velkoměstech. A ve svém vyprávění si vystačí s prajednoduchým modelem pohádky o kohoutkovi a slepičce, v níž jedna instance vede mechanicky k druhé, třetí, sedmnácté.

Jen naivní historka
Slepičku Langdona postaví na start právě události s papežem a antihmotou. Když ho kontaktuje Vatikán, profesor z Harvardu bleskově odhalí čertovský plán: tajné bratrstvo Iluminátů se chce pomstít za pronásledování, jímž ho katolická církev v historii častovala za jeho náklonnost k exaktní vědě a pokroku. Ilumináti se proto zmocnili antihmoty a plánují s její pomocí vyhodit do vzduchu celý Vatikán. Místo toho, aby to udělali rovnou, unesou čtyři kandidáty na nového papeže a postupně je ve vybraných kostelech rituálně vraždí.

Výsledek nelze hodnotit bez shovívavého úsměvu. Po technické stránce se Andělé a démoni sice drží dnešního velkofilmového standardu – ale k čemu, když nabízejí jen naivní historku, jež připomíná turistického průvodce po Římě utrženého ze řetězu. Naivní je téma sporu vědy s náboženstvím, naivní je to, že Langdon celou záležitost rozlouskne během několika hodin, naivní je i zobrazení antihmoty jako obláčku blesků v kapsli.

A napětí?
Indicie pro další krok se zjevují instatně, dvojtý konec je zcela zbytečný. Všechno rádobyautentické čerpání z dějin působí směšně ve světle faktu, že se Ilumináti v klíčových rituálech spoléhají na ahistorickou angličtinu. A napětí? Vedle neumělé přestřelky a mesiášského finále nastává největší drama ve chvíli, kdy Langdon po sherlockovsku mává lupou nad Galileiho spisem.

Langdon zůstává Indiana Jonesem bez vtipu a charismatu. I zde Američan a jeho sličná pobočnice levou zadní vyřeší historické záležitosti, na něž nestačí celé armády. Výsledek je však upovídaná nuda. I když jsou Andělé a démoni zábavnější než Šifra mistra Leonarda, pro dlouhá sobotní odpoledne s příchutí historie lze víc doporučit libovolný díl televizní soutěže Klíče od pevnosti Boyard.


HODNOCENÍ LN: 2/5

Andělé a démoni (Angels & Demons, USA 2009)
Scénář: David Koepp, Akiva Goldsman
Režie: Ron Howard
Kamera: Salvatore Totino
Hudba: Hans Zimmer
Hrají: Tom Hanks, Ayelet Zurer, Ewan McGregor, Stellan Skarsgard, Carmen Argenziano, Armin Mueller-Stahl a další
Distribuce v ČR: Falcon
Premiéra: 14. 5. 2009

Autor: Vojtěch Rynda