Francouzi to mají se Spojenými státy složité. Jejich země je často považovaná za světové centrum antiamerikanismu, zároveň ale právě tam bývají tvůrčím způsobem zpracovávány vlivy amerických vzorů, k nimž tamní pokračovatelé dokážou vzhlížet s úctou vpravdě devótní. Francouzští filmoví tvůrci dokázali svého času přistupovat k americkým žánrům s pietou jindy vyhrazenou pro velké umění. Také díky nadšenému přijetí na francouzských přehlídkách se mezinárodně etablovali mnozí zaoceánští tvůrci. Jim Jarmusch, Woody Allen a další možná nejsou doma proroky, jejich Francouzi jim ale rozumějí.
Stejně tak živá je i tradice amerického exilu ve francouzské metropoli – v 50. letech to byli skvělí jazzmani (jak to zachytil třeba kouzelný snímek Around Midnight – mimo jiné óda na francouzsko-americké přátelství), v nedávných letech zas například Josh Pearson – jestli dnes někdo naplňuje ideál jurodivého umělce z texaské pouště, je to právě on.
Není se proto co divit, že kapela Moriarty, jež zní tak americky, že to už snad víc nejde, má základnu právě ve Francii a většina jejích členů je frankofonní. Hlas, s nímž hudba té skupiny stojí a padá, je ale „originál“ – zpěvačka Rosemary Standleyová do Francie přijela z Nového světa. Už volba názvu kapely byla projevem hrdého a možná naivního přihlášení se k americkému ideálu života na cestě, jak ho představuje Kerouacův hrdina Dean Moriarty, při četbě o jehož osudech se kdekterému Evropanovi tetelilo srdce nad představou svobodných dálav.
zdroj: www.youtube.comHudba Moriarty tenhle zážitek docela přesně evokuje, je to vyjádření spíš nějakého snu o Americe než reálného kontaktu. Oblaka prachu se v té imaginární zemi spíš dekorativně vznášejí nad vyprahlou zemí, než aby škrábala v krku.
Šantánový amalgám
Moriarty hrají amalgám toho, čemu se za mořem říká „roots music“ – blues, country, občas probleskne vliv irského folkloru. Spojují to do nostalgicky a trochu šantánově působícího koktejlu, je snadné si do jejich nahrávek domyslet praskání ohrané vinylové desky. V písních z jejich první, čtyři roky staré desky Gee Wizz But This Is A Lonesome Town je ta posmutněle snivá vlna hodně výrazná.
Moriarty: The Missing Room TourDivadlo Archa, |
Druhé album The Missing Room, jež bude kapela v Arše představovat, je – ovšem na jejich poměry – trochu tvrdší. Rosemary Standleyová dává písničkám Moriarty přesně to, co potřebují – svůdnost, občas trochu ztracenosti nebo zase ironie a také šťávu. Může připomínat kanadskou pop jazzovou královnu Madeleine Peyroux nebo fatální truchlivou rockerku Hope Sandovalovou.
zdroj: www.youtube.comV jejím hlase je ale také velká vitalita, chuť si ty písničky taky trochu užít. Koncerty Moriarty jsou také ve srovnání s komorně či kavárensky, barově laděnými studiovými nahrávkami výrazně energičtější. Standleyová má dar z pódia zářit, kytarista Charles Carmignac zas umí svou hru ozvláštnit vskutku pozoruhodnými tanečními kroky. Z klipů na YouTube to tak alespoň vypadá a YouTube přece, jak známo, nikdy nelže.