• Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Paul Reyes z kapely Gipsy Kings, která vystoupila na hudebním festivalu Colours of Ostrava. | foto: Jiří Janda, ČTK

Proklatě dobré barvy v Ostravě

Kultura
  •   8:11
OSTRAVA - Šestý ročník festivalu se opět těšil o něco vyšší návštěvnosti než loňský. Už ve čtvrtek se v kuloárech mluvilo o osmnácti tisících prodaných vstupenkách a nával, jaký byl toho večera na prvním koncertu, festival nepamatuje.

Fronta před vstupem na výstaviště, kvůli které se musel posunout koncert hlavní hvězdy prvního dne, naznačila, že letošní ročník důkladně prověří kapacitu a možnosti stávajícího areálu.

Obavy z přecpaného prostoru se ale nenaplnily, výstaviště a podhradí Ostravského hradu (a další scény na hradě a uvnitř Ostravy) ještě nějaké rezervy mají. Přesto se zdá, že jestliže budou chtít Colours Of Ostrava mohutnět, budou si muset položit nerudovskou otázku „kam s ním“.

Křehké dámy a šílený gondoliér
Opět se potvrdilo, že symbióza festivalu a jeho domovského města funguje. Návštěvník, který nechce strávit celý den cestami za hudbou, tu najde mnohá povyražení - a rozhodně ne jen v podobě výpadů do vykřičených „oddělení zábavy“ ve Stodolní ulici, o kterých se pak vyprávějí bohatýrské příběhy.

Některé způsoby, jakými se festival zviditelňoval v ulicích města, byly roztomile bizarní - jako třeba bludná tramvaj bez čísla, v níž milé slečny nabízely divákům produkty sponzorského pivovaru.

Festivalu přálo i počasí. Ve čtvrtek sice sprchlo, ale ve snesitelné míře, také sobotní a nedělní výheň se dala přežít. Jen by člověk rád věděl, co strašného se stalo ze čtvrtka na pátek, že pořadatelé ze dne na den opět zakázali vnášení vlastních nápojů v petlahvích do areálu. Jestliže loňský „Kalrz“ (domorodci o festivalu občas opravdu mluví v mužském rodě) kulminoval v neděli večer strhujícím koncertem Roberta Planta, tentokrát byl hlavní důraz kladen na sobotní večer.

Tehdy vystoupili na hlavní scéně, „na asfaltu“ v podhradí, Gipsy Kings, kteří také přitáhli nejvíce lidí. Nezklamali - to ani v nejmenším - na mimořádné zážitky tam ale byli jiní výtečníci.

Byl to hned čtvrteční návrat Gorana Bregoviče s vtipnými citacemi Pochodu padlých revolucionářů a nezbytným Kalašnikovem ve finále. Čtvrteční rozjezdový program byl vůbec dramaturgickou výhrou: kombinace Gipsy.cz, jejichž renomé zaslouženě stoupá, Bregoviče a kapely Kryštof, kterou její Ostravané milují, zafungovalo stoprocentně.

Pátek byl asi nejnabitější. Ne všechno klaplo - Salsa Celtica slibovala zajímavé spojení zdánlivě nespojitelného, ale průnik množin se nekonal. Nejméně tři koncerty lze zařadit k vrcholům festivalu. Byl to démonický Ital Vinicio Capossela, který by zaujal i bez nálepky „italského Waitse“: šílený gondoliér zdatně prznil sladké melodie své otčiny a styly střídal jak převleky.

Byly to i CocoRosie, jakkoli by jim víc slušel dřívější start, a tudíž i méně opotřebované publikum, na půlnoc byl tenhle chod hodně těžký. A z doslechu i závěrečný Coldcut, na nichž přítomní velmi doceňovali kombinaci důvtipných projekcí a svižné hudby.

Autoři: Lidové noviny
  • Vybrali jsme pro Vás