Čtvrtek 9. prosince 2021, svátek má Vratislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

RECENZE: První člověk. Intimní a intenzivní cesta na Měsíc

Kultura

  6:00
MĚSÍC/PRAHA - Oscarový režisér Damien Chazelle po triu hudebních filmů natočil překvapivě melancholický a intimní snímek o prvním člověku na Měsíci Neilu Armstrongovi.

Ryan Gosling v popředí jako astronaut Neil Armstrong. Snímek První člověk (2018). Režie: Damien Chazelle. foto: UNIVERSAL

Když se herec Ryan Gosling setkal pracovně s režisérem Damienem Chazellem poprvé, vznikl muzikál La La Land, hit loňských Oscarů, milovaný už od své premiéry na zahájení benátského festivalu. Gosling se nicméně s mladým filmařem seznámil proto, že si u něj chtěl zahrát Neila Armstronga. Tento film nazvaný První člověk vznikl nakonec jako druhý a benátský festival otvíral letos.

Už tři čtvrtě roku před padesátým výročím prvních kroků člověka na Měsíci tak přichází do kin drama, které tuto historickou misi představí z nečekaně nehrdinského, „neamerického“ pohledu. První člověk by se nemohl jmenovat Apollo 11 a nevypadá jako typická hollywoodská akce o skutečném vesmírném dobrodružství. Možná proto, že Chazelle je synem Francouze a Kanaďanky a Gosling pochází z Kanady. Možná proto, že Chazelle si své divácké filmy točí po svém, a ne na zakázku. A především proto, že 33letého filmaře zajímalo, co všechno stálo za americkým dobytím Měsíce v červenci 1969, které on jako ročník 1985 považoval vždycky za dané a nevyhnutelné.

Původní vybavení. Režisér Damien Chazelle dostal pro natáčení filmu První...
První člověk (First Man) - plakát snímku.

Přesně o tom svůj film také natočil a velkolepý projekt ukazuje právě z pohledu Armstronga. Nesoustřeďuje se přitom tolik na úspěchy, ale spíš na tragédie, které vesmírný program provázely. V krátké, ale výrazné montáži na protestsong Bílej na Měsícipřipomíná nesouhlas veřejnosti s finanční nákladností projektu Apollo. Slavnostní scéna zapichování americké vlajky do měsíčního povrchu chybí. Vesmírné jízdy prostřiháva jímalé pozemské boje s osamocenou výchovou dětí paní Armstrongové, která si nedělá iluze, že NASA má osud jejího muže pod kontrolou. A mírně nuceně melodramatická linie v podstatě promění vrchol Armstrongova profesního života v moment smíření se se smrtí jeho malé dcery.

Technik v kosmu a trpělivá síla v domácnosti

V těžké roli ztvárňuje Gosling tichého astronauta jako tvrdohlavého muže často ponořeného do sebe, neschopného větší empatie, ne ochotného vyhovět společenským požadavkům, rozhodného, soustředěného a schopného řešit technické krize. Vedle něj vyniká skvělá Claire Foyová, která zvládla nevděčnou roli čekající ženy v domácnosti pojmout jako portrét nenápadné, trpělivé síly.

Chazelle před La La Landem prorazil jazzovým dramatem Whiplash, před ním debutoval černobílou improvizací Guy and Madeline on a Park Bench, dobový životopis americké legendy tak z jeho filmografie na první pohled vybočuje. I zde se však soustředí na několik málo osob posedlých svým snem a na vztah ústředního páru – Neila a Janet Armstrongových. Scénář si režisér poprvé nepsal sám, o ten se postaral Josh Singer, jehož pro podobné příběhy ověřily novinářská dramata Spotlight (za které má Oscara) a o něco méně přesvědčivě Akta Pentagon: Skrytá válka. I tentokrát Singer vycházel z obsáhlé knižní předlohy, Armstrongovy biografie od Jamese R. Hansena. Punc autenticity filmu dodává i spolupráce s NASA a věrnost jejich dobovému vybavení.

Vzrušující scény astronautů zavřených o samotě nebo v malé skupině v klaustrofobní kabině třesoucí se rakety (tak odlišné od té nablýskané z dobové sci-fi 2001: Vesmírná odysea, která se tu dost rušivě cituje) tvoří vedle pohledů do soukromí druhou podstatnou část filmu. Jejich fyzičnost je tak působivá, že se právě pro ně vyplatí Prvního člověkanavštívit v Imaxu. Intenzitu pobytů ve vesmíru i intimitu pobytů na Zemi film vyvolává hlavně pomocí detailů snímaných uvolněnou kamerou, atmosféru 60. let podporuje i patina obrazu. Chazelle opět povolal svůj oblíbený tým včetně oscarového střihače (za Whiplash) Toma Crosse a oscarového skladatele (za La La Land) Justina Hurwitze. První člověk se sice po energickém La La Landu zdá víc bezpečně připoutaný, v žádném případě ale nekazí Chazellovu pověst zářného talentu americké režie.

Melancholie obalující triumf lidského úsilí, který sledoval celý svět, se hodí k dalším dějinám vesmírných programů, zájem Prvního člověka o společenský kontext Armstrongova osudu má však své limity, stejně jako ochota zpochybňovat smysl jeho kariéry. Armstrong udělal velký skok pro lidstvo, Chazelle se zajímá spíš o to, jak zvládl své lidské kroky. A takřka nás při tom dokáže obléct do jeho skafandru.

PRVNÍ ČLOVĚK

USA 2018

Režie: Damien Chazelle

Scénář: Josh Singer

Hrají: Ryan Gosling, Claire Foyová, Jason Clarke, Olivia Hamiltonová, Kyle Chandler, Corey Stoll, Lukas Haas a další

Premiéra 18. 10.

Autor:

TEST: Hodinky místo mobilu děti pohlídají i zabaví

Premium Co umějí chytré hodinky se SIM kartou pro děti? Nahradí mobil. Dá se na ně dovolat a většinou i sledovat jejich polohu...

Opatření bojkotuje stále více lidí, cítí se podvedeni, říká psycholog

Premium Doba covidová je už dlouhá. Zatímco při první vlně epidemie byli lidé v Česku většinou ukázkově disciplinovaní, nyní je...

Velké dilema třetí dávky: míchat, či nemíchat vakcíny?

Premium Posilující dávka očkování naráží na možnost volby. Řada Čechů řeší, kterou vakcínou si nechat svoji imunitu proti...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Mohlo by vás zajímat