Úterý 18. ledna 2022, svátek má Vladislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

S každým detailem si chci být jistá, tvrdí letošní grand designerka Lucie Koldová

Kultura

  18:00
PRAHA - Čerstvou grand designérkou roku se 29. dubna stala Lucie Koldová, i když se letošní udílení Cen Czech Grand Design muselo kvůli karanténě odehrát pouze na ČT art prostřednictvím předtočeného filmového dokumentu. Titul získala za kolekce nábytku pro mmcité1, Javorinu, Freifrau a studio Master & Master.

Vtip a osobitost. To jsou základní součásti receptu Lucie Koldové na úspěch. foto: EVERBAY

LN: Ceny Czech Grand Design jste vyhrála už podruhé – prvně to bylo v roce 2012. Co se za tu dobu změnilo na poli českého designu?Za tu dobu tu vznikla silná talentovaná komunita designérů a mladých tvůrců, kteří se věnují různým oborům, ať už je to šperk, oděv, design výrobků, nebo doplňků. Pár studií pracuje pro české firmy, které vidí v designu příležitost vyniknout a mít kvalitní, konkurenceschopný produkt. O českém designu a osobnostech se mluví i v zahraničí, to je zásadní změna.

LN: A co se změnilo ve vašem osobním životě?
Prakticky se změnilo všechno. Vdala jsem se a mám dvě úžasné malé děti, to determinuje můj momentální životní styl, nicméně na vášni pro design a nasazení v práci to nemělo zásadní vliv. Musela jsem posílit vůli a soustředění v momentech únavy, ale věřím, že až dočerpám energii, budou nápady chodit ještě líp.

LN: Cenu jste získala za stůl XX pro Javorinu, kolekci nábytku Manta pro mmcité1, za židle Celine pro Freifrau a Cocon pro studio Master & Master. Proč jsou podle vás tak úspěšné?
Myslím, že stojí na dobrém myšlenkovém základu – důležitý je tedy koncept. Mají vtip i osobitou formu. Mezi tím, kdy produkt ukážu výrobci a pak odprezentuji veřejnosti, je dlouhá doba prověřování ve studiu. S každým detailem si chci být jistá a pořád nad vším přemýšlím. Svým způsobem hledám rovnováhu a toužím po dokonalosti v každé věci. Dávám do toho všechno.

LN: Ředitelka cen Jana Zielinski říká, že smyslem designu je hledat řešení, což v současné době koronavirové pandemie platí dvojnásob. Jak hodně karanténa zasáhla do vašeho profesního a osobního života?
Zasáhla mě hodně nepřímo přes výrobce, na které jsem navázaná. Doteď od státu nedostali žádnou podporu i přes celou řadu konkrétních žádostí, na programy COVID nedosáhli a hranice i svět jsou prakticky zavřené. Právě proto je chování firem úměrné tvrdým opatření, následky jsou taky tvrdé – připravují se na nejhorší. Svoboda, respektive volnost pohybu jsou nyní značně omezené, to ovlivňuje každého aktivního člověka, zvláště mě. Nejde jen o nynější nouzový stav, jde o nastupující krizi, která nás čeká.

LN: Kde karanténu trávíte?
Karanténu jsem trávila s rodinou ve venkovském domě na Šumpersku blízko jesenických hor a opravdu krásných lesů. Starali jsme se o manželovy prarodiče. Nyní jsem zpět v Praze a opět se aktivněji věnuji práci ve studiu a osobním kontaktům s obchodními partnery a zákazníky.

LN Přinesla vám pandemie nějaké nové pracovní výzvy?
Pracovně zatím ne, ale věřím, že to postupně přijde. Výzva je hlavně udržet se pozitivně ve vyšších vibracích a nepropadat strachu.

LN: Musela jste přesto zrušit některé nasmlouvané projekty?
Neruším nic, ale některé projekty klienti odkládají na pozdější dobu, minimalizují investice s cílem úspěšně překlenout aktuální náročnou situaci. Já to zcela chápu a věřím, že se vše brzy pozvolna nastartuje. Kvalita přetrvá.

LN A co se práce týče – pomáhá vám karanténa, nebo vám ji naopak komplikuje?
Pro mě je karanténa zásadní komplikace, i když studio jede plně dál přes home office. Jsem dynamický člověk a ke své práci potřebuji nové impulzy, schůzky a vyšší tempo. Nabíjí mě to a inspiruje. Mám rodinu a ta má své potřeby, tudíž jsem se přizpůsobila a rozprostřela síly všude tam, kde to bylo potřeba. Na psychiku byl tlak veliký už právě kvůli jinému režimu, na který nejsem zvyklá.

LN: Jak nyní tedy vypadá váš běžný den?
Běžný den v karanténě jsem se věnovala hlavně rodině a chodili jsme do přírody. Nyní v Praze funguji normálně ve studiu dál jako předtím. Starám se o malou dceru, se kterou jsem jakoby na mateřské, a stíhám se přitom mentálně věnovat projektům na další období. Mám většinou jeden pracovní den a jeden den naplno s dětmi. Vše prožívám intenzivně, naštěstí se vždy rychle přeorientuju a zvládám se soustředit. Mám velké štěstí, že práce je mým hnacím motorem a pracuji na krásných projektech, které mě velmi naplňují. Pro mě je práce radost.

LN: Jako kreativní ředitelka stojíte také v čele sklářské společnosti Brokis. Jak je na tom v tuto chvíli české sklářství? Dopadla pandemie i na ně?
Ano, situace je vážná i pro české sklářství. Na rozdíl od ostatních skláren, které výrazně utrpěly, omezily provozy a propouštěly stovky lidí, sklárna Janštejn, vyrábějící pro Brokis, nepropouštěla a jela celou dobu provozně dál. To je obrovské štěstí, je to především kvůli dobré vizi a hospodaření majitele sklárny. Pevné a zkušené vedení se dokázalo přizpůsobit těžké situaci, minimalizovalo ztráty a neztratilo kontakt se zahraničím.

LN: Může současná karanténa přinést i něco dobrého?
Zdálo se, že tempo světa bylo neúnosně vysoké a lidé si brali od planety, co chtěli, aniž by dávali zpět. Nyní máme naprostý útlum. Pandemie a navazující restriktivní vládní opatření, která dopadla plošně na většinu světových ekonomik, způsobily zpomalení, až zastavení některých segmentů průmyslu, podniků, poskytovatelů služeb a vybraných skupin jednotlivců. Na jedné straně vznikla ztráta, na straně druhé naopak došlo k racionalizaci, úsporám a také se objevila zcela nová řešení a produkty směřující k decentralizaci podnikání.

Lidé se opět učí více spoléhat sami na sebe, což je pro zdravou občanskou společnost zásadní věc. Také to vytváří kvalitní protiváhu „totalizačním“ tendencím centrálních vlád s cílenou snahou o zaplavení trhů levnými produkty. Vnímám teď, že se významná část společnosti více obrací ke kvalitě, dlouhodobosti a obsahu, což je podstatné právě pro znovunastartování oblasti produktového designu a národních a evropských firem, které z něj těží.

LN: Je zvykem, že trofej pro vítěze dalšího ročníku Cen Czech Grand Design navrhuje vítěz současný. Už víte, co to bude?
Nechte se překvapit.

LUCIE KOLDOVÁ

Designérka a kreativní ředitelka sklářské společnosti Brokis. V minulých letech na sebe upozornila kromě návrhů nábytku a svítidel také jako autorka Designérie, hlavní výstavy Designbloku. Jako první česká designérka byla před dvěma lety pozvána na prestižní veletrh imm v Kolíně nad Rýnem, aby zde představila vizi ideálního domova v rámci projektu Das Haus.

Autor:

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

Mohlo by vás zajímat