Knížák preferuje knížáky a milionový dar ze Švýcarska odmítl
NG má vcelku rudimentární sbírku zahraničního moderního umění. Nápadná je mezera v zastoupení Švýcarska. Jedním z nejznámějších tamních umělců je Alex Sadkowsky, Švýcar, naivní surealista.. Je nazýván multimediálním géniem, vedle malby píše romány, byl jedním z prvních videoumělců. Sadkowský je nositelem několika vyznamenání a cen, měl ateliér v New Yorku dotovaný švýcarskou vládou a dnes sedmdesátiletý umělec už nic neprodá...Jeho díla visejí ve sbírkách, galeriích a muzejích v Dublinu, Amsterodamu, v USA .Moje dlouholé přátelství se Sadkowským mě umožnilo nasměrovat ho k donaci... Shromáždil několik svých monografií a s doporučením označil obrazy připadající v úvahu. Velká plátna, o která šlo, mají na komerčním uměleckém trhu hodnotí okolo 100 000 franků. Přidal ještě dvě moje publikace o S. a jeho právě vyšlý román s osobním věnováním – a tak jsem se vypravil do Prahy.
Dr. Vlčkovi v zastoupení Knížáka jsem předal 6 monografií a dva katalogy dokumentující čtyři desetiletí Sadkowského tvorby (zobrazení a popis okolo 4000 děl). Písemně domluvili návštěvu panů Knížáka a Vlčka ve švýcarském ateliéru A.S. 2x byla návštěva v poslední chvíli posunuta. Telefonické dotazy nevedly k ničemu tak jsem pana Vlčka navštívil osobně. S evidentí nervozitou mě p. Vlček sdělil, že generální ředitel p. Knížák dar odmítl. Publikace můžu ale vyzvednout až příště, ted’ prý nejsou v kanceláři.
Po dalších dalších pěti měsících jsem se telefonicky dozvěděl o ztrátě všech osmi drahých , částečně nenahraditelných publikací. Oprávněně si pokládám otázku, viděl pan Knížák vůbec dílo Sadkowského? At’ je tomu jak chce. Je to ztráta pro české milovníky umění, pro sbírku Národní galerie a je to ostuda, kterou lze jen těžko strávit. Sadkowskemu se neomluvili dodnes. Jak dlouho ještě bude příliž Knížáka?
Dodnes jsem nepochopil vztah Dostál (bývalý a již zesnulý ministr kultury) a pan Knížák. Tam je asi ten pes zakopán a pan Knížák si ze všech jen utahuje a je si jistý. Jeho trpaslící jsou ovšem rozkošní, ale patří někam ven.
Jak může být někdo doktor umění, když nemá vystudovanou vysokou školuKdo ho v té jeho funkci proboha drží, to se v tomhle státě opravdu nenajde někdo schopnější
Pane knize Kinsky, jeho jasnosti, pridejte na svem boji o navrat Vaseho majetku, nebo z neho nic nezbude.
Palác Kinských se jmenuje špatně, má se jmenovat Palác našeho prostého lidu.
Knížák tam už dávno nemá co dělat, kurňa..Ale u nás je možné všechno.
a značná část by byla daleko lépe zaměstnána ve výrobě. Pokud se snad někdo naučil obstojně alespoň nějakou tu techniku a řemeslo, tak může učit dětičky.
Knížák obruče, Klaus počasí, venku řádí vědecko-technická revoluce. Pane Bože, co jsme Ti to udělali, že nás tak trestáž.
Zase se nejaci chudacci chteji prizivit na povesti uspesnejsiho. Trapne.
po r. 1989 jsem v Praze nakupoval v galeriích díla mladých českých umělců, třeba Trubáčka, Petra Vlčka, Petra Bradáčka a řady dalších, tehdy ještě začínajících umělců. Motivovala mně jejich situace, těch pár tisícovek pro ně tehdy znamenalo hodně, doba se stala velmi materialistická a na umění nikdo nevydával. Národní Galerie má také úkol, podporovat nákupem uměleckých děl nadějné mladé dívky a chlapce. Že místo toho nakupuje šunt, je nehoráznost.