V které větě jsou pouze spisovná slova? "Mičuda mi spadla za plot k sousedům. To je fakt hustý! Adéla ode mě pořád vopisuje! Dnes máme domácí úkol z angličtiny." Na takovou otázku by měl umět podle ministerstva školství odpovědět každý žák páté třídy.
ČTĚTE TAKÉ O NOVÝCH ZKOUŠKÁCH |
Otázka tohoto typu se může objevit ve srovnávacích testech pro 5. a 9. ročníky, které se rozhodl zavést ministr školství Josef Dobeš (VV). Naostro by měly odstartovat v červnu 2014. Školáky bude čekat test z českého jazyka, matematiky a angličtiny. Ministerstvo má v plánu vytvořit databanku úloh, kam budou přispívat učitelé a z které se bude pro školáky sestavovat online test.
Kromě angličtiny i němčina
Do budoucna by žáci mohli mít na výběr i z dalších jazyků. "Už dlouhou dobu ve mně hlodá červíček, že by v devítkách nepochybně, ale asi i v pátém ročníku, měla být varianta kromě angličtiny, a to němčina a francouzština. Začátkem srpna se chci setkat s British Council, Goethe institutem a Francouzským institutem a vytvořit alternativy ve třech jazycích," řekl LN Dobeš.
Dobešův resort zveřejnil tento týden tzv. standardy, tedy přehled toho, co by školáci měli umět. K tomu navíc úředníci přidali i ukázkové příklady. Školy se tak mají možnost podívat, jaké typy úloh by se v plošných testech mohly objevit. Zároveň mají zhodnotit, zda jejich školáci umí to, co po nich stát vyžaduje.
"Srovnávací zkoušky by měly měřit a sjednotit uzlové body základního vzdělávání," vysvětlila ředitelka odboru předškolního a základního vzdělávání Jiřina Tichá, která koordinovala skupinu expertů při přípravě standardů. Jsou mezi nimi učitelé, zástupci z pedagogických fakult či školní inspekce.
Resort tento týden dokončil přehled toho, co by se mělo objevit v testech základní úrovně. Nyní začíná pracovat na obtížnějších variantách.
V angličtině je hodně obrázků
V ukázkových testech z češtiny se objevují úlohy, které ověřují, zda školáci dokážou porozumět textu, mají dobrou slovní zásobu a umí formulovat hlavní myšlenku.
Testové otázky z angličtiny pro páťáky zaujmou množstvím obrázků. Objevuje se tu například komiks, kdy má žák za úkol seřadit jednotlivá okna tak, aby tvořila souvislý příběh. Většina úloh se věnuje vyhledávání informací v textu. Využívá se také zahraničních textů, třeba informace pro návštěvníky londýnské zoo. Deváťák by zase měl zvládnout napsat v angličtině e-mail či rozpoznat formální rozhovor od neformálního.
Test z matematiky pro 5. ročníky ověřuje například to, jak děti umějí pracovat s daty, když musí hledat údaje z tabulky o příjezdu vlaků. Deváťáci se testují z klasických znalostí, jako je Pythagorova věta, přímá a nepřímá úměrnost či rovnice.