130 let
Hlavně by děti měly být šťastné

Hlavně by děti měly být šťastné | foto: Shutterstock

V Česku přibývá sociálně vyloučených základních škol

Věda
  •   8:11
PRAHA - Mezinárodní Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) varuje Českou republiku před nárůstem počtu "sociálně vyloučených" škol. Bohatší rodiny podle OECD hledají dobré školy, zatímco sociálně slabší děti zůstávají ve škole nejblíž svého bydliště.

Ani jednomu kolektivu školáků taková selekce neprospívá. Ministr Petr Fiala nyní hledá recept, jak tyto problémy řešit.

"Volba školy tak může dále zvyšovat nerovnosti mezi dětmi," varuje zpráva OECD. Podle  deníku Mladá fronta Dnes jsou ve "slabších" školách žáci téměř předurčeni k neúspěchu bez ohledu na to, jak moc jsou chytří, protože spíše řeší sociální a finanční problémy, zatímco žáci ve druhé skupině škol zmiňované potíže znají jen z filmů, což jim ztěžuje zapojení do společnosti po studiu.

Selekce základních škol se může dít i na úkor nadaných dětí, které nemají ve kolektivu, kde převažují problémoví žáci dostatek prostoru pro rozvoj svých schopností. "Ve třídě, kde je více problémových žáků, kantoři nemají dost času podpořit ty talentované," tvrdí ředitel Základní školy Trojská v Praze, Alois Pacík. Podle školní inspekce ale v loňském roce odhalili učitelé jen polovinu nadaných dětí a ostatní přehlédli.

Ministr Petr Fiala nyní hledá recept, jak tyto problémy řešit. Chce jej představit na podzim. Předem prozradil, že bude podporovat regiony, kde děti dosahují horších výsledků, a malým školám přidá peníze, aby se mohly zlepšit.

Autoři: ČTK, Lidovky.cz