Šelma v našich domovech. Jako první ocenili užitečnost koček obyvatelé Blízkého Východu. Nyní žije na světě více než pět set milionů těchto šelem. | foto: Reprofoto

Z pěti koček půlmiliarda

PRAHA - Kočky nezdomácněly ve starém Egyptě, nýbrž v oblasti úrodného půlměsíce na Blízkém východě. Dokládá to genetická analýza, díky níž známe i počet zvířat, z nichž dnešní populace pochází.

Dlouho se tradovalo, že kočky jako první ochočili staří Egypťané. Před třemi lety však francouzští archeologové objevili na Kypru kotě pohřbené spolu s člověkem. Hrob pochází z dřívější doby než civilizace na Nilu, je starý přes devět tisíc let. Nejnovější výzkum ale ukazuje, že rodokmen koček domácích sahá ještě mnohem hlouběji do minulosti. Díky práci amerických, britských, španělských, německých, izraelských a francouzských vědců nyní také víme, že k ochočení budoucích domácích mazlíčků došlo na Blízkém východě.

Pět kočičích pramatek
O tom, že se kočky domácí (Felis catus) vyvinuly z divokých koček (Felis silvestris) biologové nikdy nepochybovali. Příbuznost obou druhů je zřejmá na první pohled. Hádankou zůstávalo, kdy k oddělení obou linií došlo. Právě odpověď na tuto otázku vědce nejvíc překvapila. Základy studie, kterou zveřejnil časopis Science, stojí na rozboru genetického materiálu 979 dnešních koček, jak domácích, tak divokých. Ty pocházely z Asie, Afriky a Evropy, v Americe ani Austrálii divoké kočky nežijí. Analýza mitochondriální DNA ukázala, že společný předek všech domácích koček žil zhruba před 130 tisíci lety v oblasti tzv. úrodného půlměsíce, tedy v pásu táhnoucího se od dnešního Turecka přes Sýrii až k Íránu.

Vědci také zjistili, že mezi všemi dnešními kočkami se vyskytuje jen pět linií mitochondriální DNA. Proto se domnívají, že k ochočení došlo na Blízkém východě opakovaně, a to zhruba pětkrát.

Kde žili předci koček domácích?
Kdy jsme si tyto mazlíčky ochočili a proč?
Více si přečtěte v dnešním vydání deníku