Skvělá reakce vyšla zde: http://www.christnet.eu/clanky/6104/trest_smrti_je_nepripustny_za_vsech_okolnosti.url
Píše se tam např. toto: "Dalšími Jochovými argumenty pro trest smrti jsou ochrana společnosti a
odstrašení potenciálních vrahů. V této souvislosti Joch zpochybňuje
efektivnost současných vězeňských systémů, které jsou podle papeže
dostatečnou zárukou ochrany společnosti. Jako příklad uvádí El Chapa,
šéfa mexického drogového kartelu, který svůj byznys řídil s plnou
parádou i ve vězení. To by se určitě nestalo, kdyby byl popraven. K tomu
položím doplňující otázku. Poskytuje země, která díky zkorumpovanosti
systému umožňuje páchat zločiny i z vězení, rozumnou záruku, že zrovna
zde budou probíhat spravedlivé hrdelní procesy?"
Jinak bych panu Jochovi zopakoval, že v bibli, jejímž autorem je podle jeho názoru sám Bůh, stojí to bezpodmínečné: "Nezabiješ." A Bůh syn to ještě zpřesnil v kázání na hoře: "Nejen, že nezabiješ, ale ani se křivě nepodíváš."
K pátému bodu netřeba nic dodávat. Pokud Roman Joch trpí starozákonní mentalitou a vyznává pravidlo "zub za zub", pak je mi ho líto, ale hlavně jsem rád, že není tak veřejně činný, aby mě jeho názory musely znepokojovat. Naštěstí jsou pryč časy, kdy tento člověk, zastánce trestu smrti, fašizující provokatér, který by nejraději zrušil všeobecné volební právo, popírač univerzálií, na nichž se zakládají lidská práva (především právo na život), kdy tento člověk byl poradcem předsedy vlády... a teď se podržme... pro otázku lidských práv!
Pan Joch opakuje (a je v tom cítit jistý údiv hned vedle kritického ostnu), že papež František opustil učení staré dva tisíce let. Ale není to snad křesťanství, kdo nás učí, že na vykoupení není nikdy pozdě? Že ke spáse stačí lítost v poslední sekundě života, byť by tento život, jakkoli dlouhý, byl vyplněn hříchy? Tedy obrátí-li se církev po dlouhých dvou tisíciletích konečně proti nemravnému trestu smrti, který dosud tolerovala (a někdy - třeba z politických důvodů - ve spolupráci se světskou mocí i zneužívala), není to krásný příklad kajícího se hříšníka?
Pokud jde o Františkův výrok citovaný ve třetím bodě, je to obdivuhodná pasáž a nechápu, jak proti ní může kdokoli něco namítat, leda by šlo o smutného sadistu, který čerpá aspoň nějaké potěšení z pomyšlení, že někde v nějaké věznici se provádí popravy, jichž se ke své smůle on sám nemůže co by aktér-popravčí účastnit...
Církev podle citované pasáže "nevylučuje použití trestu smrti, pokud je toto jediná možnost účinné ochrany lidských životů před útočníkem". Z toho jasně vyplývá, že jediné přípustné zabití člověka ze strany státní moci je zastřelení útočníka policií, když tento se odmítá vzdát a reálně ohrožuje své okolí. Poprava člověka, který je uklizen do vězení, kde je před ním veřejnost v bezpečí, podmínku vyslovenou v citované pasáži nesplňuje ani náznakem.
„Vždyť (vládnoucí moc) je Božím služebníkem k tvému dobru.
Jednáš-li však špatně, máš proč se bát, neboť nenese meč nadarmo; je
Božím služebníkem, vykonavatelem trestu nad tím, kdo činí zlo.“
Zajímalo by mě, zda pan Joch někdy slyšel o literárním jevu zvaném metafora... Nebo že by vládnoucí moc musela a měla jedině trestat mečem? Ne sekyrou, ne šavlí, ne gilotinou, ne elektrickým křeslem, ne bločkem s pokutami, ne věznicemi, ale vždy a pouze mečem? Takto doslova máme bibli brát?
1) V dějinách křesťanství je úplně běžné, že praxe (a názor na ni) se mění i po několikasetletém trvání. Příkladem budiž tridentský koncil, který zrušil bezpočtu pravidel, která trvala opravdu stovky let. Papež tedy může odporovat tomu, co před ním shledávalo třeba třicet papežů.
2) V bibli sice existují pasáže, kde se mluví o trestu smrti, ale v bibli také stojí jasné a bezpodmínečné: "Nezabiješ." Ne "nezabiješ, pokud..." nebo "nezabiješ, ledaže...", nýbrž prostě a jen "nezabiješ". Jak to sloučit? Snad podle zásady: "Co je císařovo, nechť patří císaři atd." V morální rovině je trest smrti nepřípustný. Ale bohužel ve světě, v němž bible vznikala, existoval a bylo nutno se s ním vypořádat, a sice realisticky, bez nároku na okamžitou eliminaci trestu smrti bez výjimky všude a ihned.
Pokud má papež právo rozhodovat autokraticky v otázkách víry a mravů, pak ano, papež má právo rozhodnout, že trest smrti je nepřípustný. Čeho jiného než víry a mravů se tento problém týká?
Pane Jochu, reaguji obsáhleji zde: https://kajamacek.signaly.cz/1808/par-slov-o-trestu-smrti a přeji Vám vše dobré.